راندولف الس پیش‌تر برای مدت ۳۵ سال در نیروی دریایی آمریکا خدمت می‌کرد و در نهایت با درجه سرلشکری در سال ۲۰۱۱ بازنشسته شد. او مدت دو سال بود که مدیریت «سرویس مخفی» را عهده‌دار بود.سرویس مخفی وظیفه دارد از روسای‌جمهوری مشغول به‌خدمت و معاونان آنها و روسای‌جمهوری پیشین و سران کشورها که به ایالات‌متحده سفر می‌کنند، محافظت کند. گفته می‌شود نیلسن و الس هر دو از نزدیکان جان کلی، رئیس دفتر سابق کاخ سفید بودند که در پایان سال ۲۰۱۸ سمت خود را ترک کرد. ترامپ درحال پاکسازی حلقه‌های نزدیک به رئیس سابق کارکنان کاخ سفید است.

مقامات آمریکایی که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، تصریح کرده‌اند که کناره‌گیری نیلسن از وزارتخانه تبعات دیگری دارد و دست‌کم چهار نفر دیگر نیز به‌زودی درگیر این استعفا خواهند شد که احتمالا این تغییرات در بخش‌های مدیریت امنیت مرزی، امنیت ریاست‌جمهوری، مبارزه با تروریسم و بلایای طبیعی، آداب و رسوم و دیگر موارد باشد. موج خروج مقامات که اصلا توسط خود ترامپ منصوب شده‌اند، نشان‌دهنده سرخوردگی رو به رشد رئیس‌جمهوری درخصوص اداره کردن مسائل امور مهاجرتی و امنیتی است.  این لرزه‌ها، نتیجه دو سال از مدیریت دونالد ترامپ است که همچنان به‌د‌نبال ساختن تیمی است که خواسته وی را برآورده و رویکردی سخت در برابر مهاجران اتخاذ کنند. این امر همچنین نشان‌دهنده نفوذ استفن میلر، مشاور ارشد سختگیر دونالد ترامپ در حوزه امور مهاجرتی است که بارها از نحوه عملکرد وزارت امنیت داخلی شکایت کرده است. برخی از متحدان ترامپ تاکید کرده‌اند که وی درخصوص مسائل مهاجرتی زیاده‌روی و ناچار دیگران را قربانی شکست‌های خود می‌کند، درحالی‌که او قول داده است تا دیوار مربوط به مرز مکزیک را بسازد.سناتور چارلز گراسلی، جمهوری‌خواهی از آیووا در یک مصاحبه گفت: «بدون اینکه اشاره‌ای به نام کسی داشته باشم، کسانی در کاخ سفید هستند که در مورد مهاجرت صحبت می‌کنند. آنها چیز زیادی ندارند که نشان بدهند به همین دلیل به آتش مسائل مهاجرتی می‌دمند تا خود را افراد مهمی جلوه دهند.»

این زلزله به تعبیری با اخراج نیلسن از وزارت امنیت داخلی آمریکا شروع شد که به‌زعم ترامپ به‌اندازه کافی برای موضوع مهاجرت‌های غیرقانونی تقلا و تلاش نداشته است و این سه روز پیش از کناره‌گیری رونالد دی. ویتیلو، مدیر اجرایی مهاجرت و آداب و رسوم بود که گفت از موقعیت خود کنار می‌رود تا مسیر برای سختگیری‌های دونالد ترامپ هموارتر شود.مقامات می‌گویند انتظار دارند قربانی بعدی جدایی‌ها در دولت ترامپ فرانسیس سیسنا، رئیس خدمات شهروندی و مهاجرتی ایالات‌متحده باشد. پس از آن وزارتخانه احتمالا با ریزش افرادی مانند کتی نوبل کوواریک، یکی از معاونان او، جان میتنیک، مشاور ارشد دپارتمان و سایر اعضای ارشد تیم نیلسن روبه‌رو شود. همه آنها از دید رابرت میلر موانع اجرای خواسته ترامپ درخصوص مسائل مهاجرتی به‌حساب می‌آیند.کاخ سفید همچنین کلیر گریدی، معاون اجرایی این وزارتخانه را هم برای استعفا تحت فشار قرار داده است. او که از لحاظ قانونی باید جایگزین نیلسن شود اما از پیش به وی اعلام شده است که کوین مک‌آلینا، رئیس شاخه محافظت مرزی و آداب و رسوم نقش سرپرستی این وزارتخانه را بر عهده خواهد داشت. اما از لحاظ قانونی وی نمی‌تواند جایگزین نیلسن شود تا زمانی که گریدی از سمت خود استعفا دهد، به همین منظور وی به‌شدت برای استعفا تحت فشار قرار گرفته است. او البته اخیرا تصریح کرده است که قصد استعفا ندارد.ترامپ و میلر، مهم‌ترین موانع برای رسیدن به خواسته خود را یاران جان کلی می‌دانند. الس یکی از کسانی بود که با جان کلی در ارتش خدمت کرده بود. او در یک قرن اخیر نخستین مامور سرویس مخفی بود که از خارج به تیم آمده بود و برخی می‌گویند کمی زمان برد تا وی به کارها آشنایی پیدا کند.

برخی افراد آشنا به موضوع می‌گویند که دست‌کم ۱۰ روز پیش از برکناری الس، میک مولوانی به وی گفته بود که انتظار می‌رود پس از دو سال به او راه خروج را نشان دهند. ترامپ که با افراد خود صحبت کرده بود متقاعد شده بود که یک نفر خارج از تیم سرویس مخفی نمی‌تواند میان افراد این تیم محبوب باقی بماند. ترامپ حتی در مقابل دیگران، چهره وی را به استهزا گرفته است و به علت اینکه گوش‌های درازی داشته، او را دامبو خطاب می‌کرد. اما برخی دیگر می‌گویند اینکه وی با تیم هماهنگ نبوده، بهانه‌ای بیش برای اخراج الس نبوده است.ورود یک زن چینی به مارالاگو، استراحتگاه ترامپ بهترین بهانه برای اخراج وی از این پست بوده است. در این راستا یو جینگ ژانگ به ماموران سرویس مخفی آمریکا دو پاسپورت چینی نشان داده است. مسوولان این اقامتگاه تصور می‌کردند او نسبت خانوادگی با یکی از اعضای این اقامتگاه دارد و به همین دلیل به او اجازه ورود داده بودند. تیم ماموران مخفی پس از این شکاف امنیتی به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفتند.برخی از نیروهای امنیتی می‌گویند حدس می‌زدند که پس از این گاف امنیتی، روند خروج الس شتاب بیشتری به خود بگیرد.سارا‌ هاکبی سخنگوی کاخ سفید در متن تایید خبر اخراج الس گفت: آقای الس در این دو سالی که در کاخ سفید بود و ۴۰ سالی که برای کشور خدمت کرد، کارهای بزرگی انجام داد.او گفت که احتمالا جیمز مورای، یکی از مقامات سرویس مخفی این کشور جایگزین الس شود. گفته می‌شود مهم‌ترین دعوای جان کلی و ترامپ نیز بر سر الس بوده و ترامپ از وی خواسته بود که این ارتشی سابق را از کار برکنار کند.