افشای رازهای مگوی البغدادی

«مارتین چولوف» در گزارش ۳۱ می‌برای گاردین نوشت این زن داعشی که «نسرین اسعد‌ابراهیم» نام دارد و نام غیررسمی یا جنگی‌اش «ام سیاف» است به سازمان سیا و افسران اطلاعاتی کردستان کمک کرده تا تصویری دقیق تر از تحرکات رهبر داعش، مخفیگاه‌های او و شبکه‌های ارتباطی‌اش به دست آورند. او این اطلاعات را زیر بازجویی‌هایی که از او صورت گرفت بیان کرد. همسر او وزیر نفت داعش بود و ام سیاف هم ۴ سال پیش از سوی نیروهای دلتا در سوریه به دام افتاد. گاردین می‌نویسد بسیاری از اطلاعات به دست آمده از او تایید شده است.

به نوشته گاردین، او که در عراق محکوم به اعدام شده در سال ۲۰۱۵ در جریان عملیات نیروهای ویژه آمریکایی در میدان نفتی العمر در دیرالزور سوریه بازداشت شد؛ عملیاتی که در جریان آن همسرش «فتحی بن عون بن جلیدی مراد التونسی» معروف به «ابو سیاف» که وزیر نفت داعش و یکی از دوستان نزدیک البغدادی بود، کشته شد. «ام سیاف»، ۲۹ ساله، یکی از چهره‌های مناقشه‌انگیز داعش است که به مشارکت در برخی از وحشتناک‌ترین جنایت‌های این گروه متهم شده است از جمله به بردگی گرفتن زن امدادگر آمریکایی «کایلا مولر» و چند زن و دختر ایزدی که از سوی رهبران ارشد داعش مورد تجاوز قرار گرفتند. مسوولان کرد می‌گویند او در ابتدا همکاری با بازپرسان را رد می‌کرد اما در اوایل ۲۰۱۶ درباره تشکیلات داعش اطلاعات سری و بسیار حساسی را در اختیار سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا و سازمان اطلاعات اقلیم کردستان گذاشت که به تلاش‌ها برای تحت پیگرد قرار دادن ابوبکر البغدادی کمک کرد. بازجویی از این زن ساعت‌ها طول کشید. گزارشگر گاردین می‌نویسد او در دادگاهی در اربیل به مرگ محکوم شده است اما در زندان از طریق یک مترجم مصاحبه ای با گاردین انجام داده است. یک افسر اطلاعاتی کرد هم با این خبرنگار همراه شده بود. «امال کلونی»، وکیل حقوق بشری، خواستار انتقال ام سیاف از عراق به آمریکا شده تا به جرائم او در این کشور رسیدگی شود. این وکیل به شورای امنیت گفته که «ام سیاف اسرا و زندانیان را در اتاقی زندانی می‌کرد، حسابی کتک شان می‌زد، سپس تحریک شان می‌کرد و در نهایت برای انجام ارتباط جنسی با رهبران داعش آنها را حسابی آرایش می‌کرد.» مسوولان کرد تاکید کردند، آنها در فوریه ۲۰۱۶ بسیار به کشتن البغدادی نزدیک شده بودند زیرا «ام سیاف» به سازمان اطلاعات کردستان گفته بود، خانه‌ای در موصل هست که رهبر داعش در آن زمان در آنجا مخفی شده بود اما مقامات آمریکایی در آن زمان تصمیم گرفتند آن منزل را هدف قرار ندهند و بعد دریافتند که مظنون تروریستی اول جهان ترجیحا در آن روز در آن خانه بود. به نوشته چولوف، زندگی «تحت تعقیب‌ترین» تروریست جهان آن روز و آن شب به‌دلیل فعالیت‌های گیج‌کننده در آسمان عراق و ترس از تلفات غیرنظامیان نجات داده شد.

ام سیاف می‌گوید: «من به آنها گفتم که این خانه همان جایی است که البغدادی پنهان شده است زیرا این خانه برای او تهیه شده است و اینجا یکی از خانه‌هایی است که البغدادی آن را بسیار دوست می‌داشته است.» سازمان اطلاعات آمریکا و کرد در ام سیاف منبع اطلاعاتی مهمی درباره شخصیت البغدادی یافتند. این زن داعشی به گاردین گفت به لحاظ اینکه همسر یکی از مهم‌ترین مسوولان داعش بود بارها سرکرده این گروه را دیده بود و در روند ضبط سخنرانی‌های تبلیغاتی البغدادی برای عناصر داعش قرار داشت. یک مسوول اطلاعاتی برجسته کرد هم به گاردین گفت: «ام سیاف تصویری کاملا صریح از خانواده البغدادی و محیط پیرامونش به ما داد و در شناخت نزدیکان سرکرده داعش و افشای نقش‌هایی که در داعش داشتند کمک کرد و این اطلاعات بسیار مفید بودند.» ازدواج او با وزیر نفت داعش و جایگاهی که همسرش در سلسله مراتب داعش داشت باعث شده بود که او بخشی از حلقه اندرونی رهبر داعش باشد. او همچنین یکی از معدود زنانی بود که بیش از دیگر زنان به رهبر داعش نزدیک بود. او به‌دلیل جایگاه خود دسترسی بی نظیری به نشست‌ها و مباحث فردی در این نشست‌ها داشت و در چند مورد که رهبر داعش مشغول ضبط پیام‌های صوتی و تصویری خود بود حضور داشت. او به گاردین می‌گوید: «همسرم در روزگاری که رئیس اطلاع رسانی داعش بود مکرر با البغدادی دیدار داشت و این دیدارها در اتاق نشیمن خانه مان در تاجی [شهری در مرکز عراق] انجام می‌گرفت.»

حمله سال ۲۰۱۵ موجب کشته شدن همسر او و دستگیری خودش شد. وزیر نفت داعش نقش چشمگیری در تامین مالی این گروه و فعالیت‌هایش داشت. به نوشته گاردین، مرگ التونسی نقطه عطفی در فعالیت‌های نفتی و مالی داعش بود زیرا باعث شد پیشروی‌های این گروه تا حدودی کند شود.