بازگشت بحران به شبه‌جزیره

توقیف این کشتی درحالی صورت گرفت که ارتش کره‌جنوبی از آزمایش دو موشک کوتاه‌برد در محلی واقع در شمال غرب پیونگ‌یانگ، پایتخت کره‌شمالی خبر داد. به گفته تحلیلگران این آزمایش نشان‌دهنده تلاش کره‌شمالی برای افزایش فشارها بر آمریکا برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای بین دو کشور است. کره‌شمالی این آزمایش را در کمتر از یک هفته از آزمایش چند موشک کوتاه‌برد دیگر انجام داده است. منابع رسمی کره‌شمالی چند روز پیش اعلام کردند که آزمایش راکت‌اندازهای چندمنظوره و تسلیحات تاکتیکی هدایت‌شونده درحضور کیم‌جونگ‌اون صورت گرفته و او فرمان شلیک را داده است. خبرگزاری رسمی کره‌شمالی هم گفت که رهبر این کشور از ارتش خواسته است توانایی‌های دفاعی خود را افزایش دهد. آزمایش دو موشک کوتاه‌برد درحالی صورت گرفته که استفن بیگان، نماینده ویژه‌ آمریکا در کره‌شمالی، به منظور مذاکراتی با مقامات کره‌جنوبی وارد شهر سئول شده بود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به گزارش‌‌های اخیر در مورد پرتاب آزمایشی دو موشک از سوی کره‌شمالی خطاب به خبرنگاران در کاخ سفید گفت‌: مقام‌های آمریکایی با جدیت فراوان درحال‌ بررسی پرتاب این موشک‌های کوتاه‌برد هستند. او در ادامه‌ به خبرنگاران گفت‌: «هیچ‌کس از این موضوع خوشحال نیست.» ترامپ در ادامه صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: «ما باید ببینیم که چه اتفاقی می‌افتد. می‌دانم که آنها می‌خواهند مذاکره کنند، ولی فکر نمی‌کنم که آنها برای مذاکره آماده باشند.»

 افزون بر این دو تحول، آمریکا خواهان بسته شدن اردوگاه‌های زندانیان سیاسی کره‌شمالی و آزادی زندانیان آن شده است. یک دیپلمات آمریکایی به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گفته که کره‌شمالی ۱۲۰ هزار زندانی سیاسی دارد. «مارک کاسایر» همچنین از مقامات کره‌شمالی درخواست کرد که اجازه بدهند امدادگران بدون هر گونه محدودیتی به این کشور فقرزده دسترسی داشته باشند. «جویسی لی» و «جاش اسمیث» در گزارش 10 می‌ به نقل از خبرگزاری کره‌شمالی (KCNA) نوشتند: «کیم بر ضرورت افزایش بیشتر قابلیت واحدهای دفاعی در خطوط مقدم و جبهه غربی برای انجام حمله تاکید دارد.» به نوشته این خبرگزاری رهبر کره‌شمالی خاطر نشان کرد که «صلح راستین و امنیت کشور با نیروی فیزیکی قدرتمند که قابلیت دفاع از حاکمیت کشور را داشته باشد، تضمین می‌شود.»

به نوشته «لی- اسمیث»، این آزمایش‌‌های موشکی اولین بار پس از نوامبر 2017 است که انجام می‌گیرد. پس از این آزمایش بود که کیم اعلام کرد ساخت نیروی هسته ای کشورش کامل شده و سه دور مذاکره با همتای کره‌جنوبی خود و دو دور مذاکره را با ترامپ برگزار کرد. در هر حال، این گزارشگران به نقل از ترامپ نوشتند که «این موشک‌‌ها خیلی کوچک بودند و کوتاه‌برد. هیچ‌کس از آن خوشحال نیست.» این گزارشگران می‌افزایند شلیک دو موشک اخیر از سوی کره‌شمالی تحلیلگران نظامی آمریکا و کره‌جنوبی را به این نتیجه نزدیک کرده که ممکن است دست روسیه در کار باشد. آنها می‌گویند موشک‌‌های کوتاه‌برد کره‌شمالی از الگوی موشک‌‌های اسکندر ساخت روسیه الگوبرداری شده است. تحلیلگران می‌گویند آزمایش این موشک‌‌ها این سیگنال را به دنیا مخابره می‌کند که کره‌شمالی برای به‌کارگیری و عملیاتی کردن یگانی موشکی «جدی» است؛ یگان‌‌هایی که می‌توانند هنگام وقوع جنگ با آمریکا در ساعات اولیه به‌کار افتند.

«جاش اسمیث» در گزارش دیگری در ۱۰ می‌ در رویترز نوشت تحلیلگران بر این باورند که توسعه موشک‌‌های میان برد نه تنها تهدیدی است علیه آمریکا بلکه کره‌جنوبی هم از سیبل تهدید در امان نخواهد ماند. او می‌نویسد: این موشک‌‌های جدید آزمایش شده نسبتا کوچک هستند، پنهان کردن و پرتابشان راحت تر است و قابلیت مانور بالایی هم دارند. گزارشگر رویترز به نقل از برخی تحلیلگران می‌نویسد که این آزمایش‌‌های موشکی نشان می‌دهند که فقط نمایشی سیاسی نیستند. «گریس لیو»، یکی از اعضای تیم متخصصان موشکی در مرکز جیمز مارتین برای مطالعات منع اشاعه در کالیفرنیا (CNS) می‌گوید: «این آزمایش‌‌های جدید موشکی نشان می‌دهد که تنها پاسخی به اقدامات آمریکا و از سر‌گیری مذاکره نیست بلکه آنها درحال بسط یک موشک عملیاتی و قابل اتکا هستند که می‌تواند دفاع‌‌های موشکی را بی‌اثر کرده و حملاتی با دقت بالا و ضریب خطای پایین در کره‌جنوبی انجام دهد.»

اسمیث می‌نویسد: تحلیلگران معتقدند که نباید تاثیرات این موشک‌‌ها را نادیده گرفت. «ملیسا‌‌هانهام»، متخصص تسلیحاتی در دایاتو که تهدیدات امنیتی بین‌المللی را رصد می‌کند، می‌گوید: «ترامپ همچنان قابلیت‌‌های موشکی کره‌شمالی را دست کم می‌گیرد زیرا این موشک‌‌های شلیک شده ICBMs نبودند. اگرچه این موشک‌‌ها به خاک آمریکا نمی‌رسند اما موشک‌‌هایی از این دست هستند که می‌توانند باعث شروع جنگ شوند.» وب‌سایت «۳۸ North» می‌گوید که این موشک‌‌های جدید شباهت زیادی به موشک‌‌های SS-۲۶ Iskander ساخت روسیه دارد و احتمال دارد که روسیه در پشت این مساله باشد. در مقابل، آمریکا و کره‌جنوبی مبادرت به استقرار سیستم‌‌های پاتریوت و تاد کرده‌اند تا توانایی ساقط کردن موشک‌‌های کروز و بالستیک را داشته باشند. تیمی از متخصصان CNS به رویترز گفتند که آزمایش پنج‌شنبه تایید می‌کند که این موشک از قابلیت مانور برای فرار از سیستم‌‌های دفاعی و حفاظت از پرتابگرهای خود در برابر شناسایی دشمن برخوردار است.

«جیمز گریفیث»، تحلیلگر سی‌ان‌ان هم در ۱۰ می‌ نوشت که آزمایش موشکی روز پنج‌شنبه از سوی پیونگ‌یانگ تنش‌‌ها با واشنگتن را بدتر کرده است و این هم نتیجه شکست در دومین دور مذاکرات میان رهبران آمریکا و کره‌شمالی است. او معتقد است که این آزمایش موشکی که پس از سفر کیم به روسیه صورت می‌گیرد احتمالا ناشی از چراغ سبز مسکو به پیونگ‌یانگ است. با این حال این تحلیلگر می‌نویسد: ترامپ با مشکلات بسیاری در داخل و خارج مواجه است: خواه پرونده مداخله روسیه در انتخابات باشد؛ خواه فشار از سوی کنگره یا جنگ تعرفه‌‌ها با چین و مداخله در ونزوئلا و تنش با کره‌شمالی و الخ. او معتقد است جنگ تجاری با چین راه به جایی نبرده و در عوض، موجب تشدید درگیری تجاری میان دو کشور شده است. گریفیث می‌نویسد کره‌شمالی این آزمایش‌‌ها را به این دلیل انجام می‌دهد تا فشار تحریم‌‌ها علیه خود را کاهش دهد و به این وسیله، امتیازاتی از غرب (به ویژه آمریکا) بگیرد.

تحریم‌‌ها اقتصاد این کشور را به ورطه فلاکت افکنده است. گریفیث بر این باور است که کره‌شمالی فشارها را افزایش می‌دهد اما ترامپ «زیر سبیلی» رد می‌کند. معلوم نیست آیا ترامپ به سیاست «حداکثر فشار» بر می‌گردد، یا کره‌شمالی را با اقدام نظامی تهدید می‌کند یا در نهایت از شدت تحریم‌‌ها می‌کاهد. اما هر چه هست کره‌شمالی فعلا درحال چنگ و دندان نشان دادن است بدون اینکه واکنش سخت دیگر کشورها را به دنبال داشته باشد. این تحلیلگر بر این باور است که اکنون پیونگ‌یانگ دست برتر دارد به ویژه اگر قرار باشد توانایی بالقوه خود را عملیاتی کند از قوه به فعل در آورد. گزارش سی‌ان‌ان همچنین می‌افزاید ترامپ دو راه دارد: یا مذاکره با چین یا کره‌جنوبی. چین در میانه فشار تجاری ترامپ تمایلی به اعمال فشار بر کیم ندارد. چینی‌‌ها مطمئنند که در صورت وقوع جنگ، لطمه نظامی از سوی کره‌شمالی متوجه آنها نمی‌شود. اما رهبران پیونگ‌یانگ به روشنی گفته‌اند که کره‌جنوبی تا حد زیادی مسوول افزایش تنش میان آمریکا و کره‌شمالی است. کیم معتقد است که مانور نظامی آمریکا و کره‌جنوبی علت این آزمایش بود.