مراسم تاج‌گذاری ساعت ۱۰:۰۹ به وقت محلی در تایلند درحالی برگزار شد که پادشاه جدید با لباسی سفیدرنگ حاضر و آب مقدس روی دستانش ریخته شد. ماها واجیرالونگکورن ۶۶ ساله پس از مرگ پدرش بهومیبول آدولیادج در سن ۸۸ سالگی در اکتبر ۲۰۱۶ و پس از هفتاد سال پادشاهی با نظر قانون اساسی پادشاه شد. تاج‌گذاری پادشاه جدید پس از یک دوره عزاداری برای پادشاه درگذشته در بحبوحه بی‌ثباتی یک رقابت انتخاباتی لاینحل بین رهبر خونتا و یک جبهه دموکراتیک که تلاش می‌کند تا ارتش را از سیاست بیرون بیندازد، صورت گرفته است. مراسم تاج‌گذاری پادشاه جدید ترکیبی از مراسم سنتی بودائیان و هندوهای برهمایی است که سابقه‌ای چند قرنی دارد. یکی از عناوین رسمی که این پادشاه جدید می‌گیرد «راما ۱۰» یا دهمین پادشاه از سلسله «چاکری» است که در سال ۱۷۸۲ تاسیس شده است. مقام‌هایی منتخب شامل پرایوس چان اوچا، رهبر خونتا، رئیس مجمع ملی قانون‌گذاری و رئیس دادگاه عالی هم بودند که از هشت جهت روی دستان پادشاه جدید آب مقدس ریختند.

سی‌ان‌ان هم در گزارشی نوشت تاج‌گذاری روز شنبه، اولین روز از یک مراسم سه روزه بوده است. مراسم روز نخست که مقامات این کشور آب مقدس روی دستان پادشاه ریختند بسیار با شکوه برگزار شد. در بیرون از کاخ، حضور انبوه زنان نظامی که سفید پوشیده بودند بسیار جلب توجه می‌کرد. در داخل کاخ نیز حضور دیپلمات‌های دیگر کشورها قابل توجه بود. در این مراسم، نوعروس شاه نیز در مقابل وی زانو زد و به‌طور رسمی ازسوی شاه، ملکه این کشور خوانده شد. در طول مراسم چند توپ هم شلیک شد. در تایلند پادشاه برای اینکه صاحب روحی پاکیزه شود، باید آب مقدس را روی دستان و پشت خود بریزد. این آب مقدس از ۷۶ استان این کشور جمع‌آوری شده بود. حالا با روی کار آمدن ماها واجیرالونگکورن عصر جدیدی در این کشور آغاز شده است. پادشاهی ماها واجیرالونگکورن در دوران دولت خونتا صورت گرفت. معمولا شاه این کشور خود را از تحولات سیاسی به‌دور نگه می‌دارد. به گفته کارشناسان هنوز موضع شاه جدید در مورد دولت خونتا مشخص نشده است.

آخرین شاه این کشور که بود

آخرین شاه این کشور یعنی بهومیبول در نزد مردم خود بسیار محبوب بوده است. او پس از ۷۰ سال سلطنت در سال ۲۰۱۶ فوت کرد. او رکورد طولانی‌ترین حکومت‌داری در دنیا ‌تا سال ۲۰۱۶ را به نام خود ثبت کرده بود. به‌رغم اینکه شاه قبلی موضع سختی در برابر دولت خونتا نگرفت اما او سعی کرد که اجازه ندهد تا تنشی در رابطه با نیروهای نظامی و سیاسی پدید‌ آید. مراسم روز شنبه با دو سال تاخیر برگزار شد. مردم این کشور در سوگواری شاه قبلی خود بودند اما درگیری‌های سیاسی در این کشور هم برای تاخیر در برگزاری مراسم بی‌تاثیر نبوده است.

بهومیبول، پادشاه پیشین این کشور همچنین در سال ۱۹۷۳ توانست به جمع شدن بساط خشونت از خیابان‌های این کشور کمک کند. درحالی‌که در آن سال بین نیروهای نظامی و دانشجویان درگیری‌های خونین پیش آمده بود، این بهومیبول بود که توانست با میانجیگری آرامش را به تایلند بازگرداند. نیروهای نظامی این کشور همواره به‌عنوان یک نیروی مخل در روند دموکراسی در تایلند شناخته می‌شود. در سال ۱۹۹۲ نیز این‌بار بین کارزارهای طرفدار دموکراسی و نیروهای نظامی درگیری به‌وجود آمده بود که شاه این کشور مجددا با پادرمیانی توانست تنش‌ها را کاهش دهد اما در سال ۲۰۱۴ بالاخره نیروهای نظامی توانستند با یک کودتا دولت را به دست گیرند اما دو سال بعد از آن، بهومیبول از دنیا رفت. حالا سوالی که مطرح بوده این است که آیا شاه جدید قصد دارد همچون بهومیبول نقش میانجی را بین نیروهای نظامی و سیاسی بازی کند یا نه؟

فحاشی به شاه ممنوع

یکی از بزرگ‌ترین جرم‌ها در تایلند فحاشی و انتقاد از شاه است. اگرچه این رویه اخیرا کمی اصلاح شده است اما بنا به گفته سازمان‌های حقوق بشری در سال ۲۰۱۰ به تنهایی ۴۰۰ پرونده درخصوص این مطلب در دستگاه قضایی تایلند تشکیل شد. پادشاه پیشین این کشور در این زمینه خواستار برخورد با کسانی بوده که به شاه انتقاد می‌کردند. در این زمینه هنوز شاه  جدید به‌طور جدی اظهارنظر نکرده اما به گفته کارشناسان بعید است که تفاوت‌های اساسی در این زمینه ایجاد شود.

پادشاه جدید کیست؟

پادشاه ۶۶ ساله جدید این کشور در زمان تاج‌گذاری پدرش در سال ۱۹۷۲ تقریبا ۲۰ ساله بود. او دانش‌آموخته دانشگاه‌های استرالیا است و دارای ۲ دختر و ۵ پسر است. او تقریبا سه روز مانده به مراسم تاج‌گذاری چهارمین مراسم دامادی خود را جشن گرفت. پیش از اینکه ماها واجیرالونگکورن شاه شود، میلیاردها دلار از سرمایه خاندان سلطنتی به نام شاه جدید شد. او همچون پدرش سعی دارد سنت دوری از سیاست را ادامه دهد. چند روز پیش از اینکه ماها واجیرالونگکورن تاج‌گذاری کند، او تصریح کرده بود که بهتر است خاندان سلطنتی به‌دور از هیاهوی سیاسی باقی بماند. این گفته وی به این دلیل صورت گرفت که خواهر ۶۷ ساله‌اش پیش‌تر اعلام کرده بود که قصد دارد تا خود را برای رقابت‌های نخست‌وزیری در تایلند مهیا کند.