حمایت از دیکتاتورها در قاهره

محور سخنان وزیر امورخارجه آمریکا «سیاست و خط‌‌مشی دولت آمریکا در خاورمیانه» بود. سفر پمپئو و اوباما در یک چیز اشتراک دارد: خاورمیانه و اسلامگرایی. مارک لاندر، گزارشگر نیویورک‌تایمز در گزارش ۱۰ ژانویه نوشت: «وجه تمایز سفر پمپئو با اوباما تحسین و تمجید وزیرخارجه از رئیس‌جمهور سرکوبگر مصر، عبدالفتاح السیسی بود آن هم به‌خاطر شجاعتی که در حمایت از رویکرد آلترناتیو ترامپ به خرج داد.»  سفر هیات آمریکایی با هدف اطمینان‌بخشی به متحدان آمریکا و کشورهای خاورمیانه درباره برنامه‌های آمریکا برای خروج نظامیانش از سوریه انجام شده است. وزیر امورخارجه آمریکا پیش از سفر به مصر به اردن، عراق، اسرائیل و ترکیه سفر کرده بود و چهارشنبه شب ۱۹ دی ماه وارد قاهره شد. پمپئو در سخنرانی خود بدون نام بردن از باراک اوباما، با بیان بخش‌هایی از صحبت‌های او، آنها را اشتباهات سیاست آمریکا درمنطقه خواند. او افزود که آمریکا حالا از اشتباهات گذشته خود درس گرفته و بار دیگر «اسلام‌گرایی افراطی» را محکوم کرد و از اینکه رئیس‌جمهوری مصر هم «اسلام‌گرایی افراطی» را محکوم کرده تشکر کرد. پمپئو گفت که ترامپ باز هم آماده است که به سوریه نیرو بفرستد. وزیرخارجه آمریکا مدعی است که کشورش درحال ایجاد اتحاد جدیدی در منطقه است. او توسعه روابط عربستان و عراق و نواخته شدن سرود ملی اسرائیل در امارات‌متحده‌عربی را از نشانه‌های همان اتحادی اعلام کرد که او مدعی بود دولت آمریکا درحال ایجاد آن است. وزیرخارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنانش بار دیگر بر تعهدات این کشور درمقابله با داعش تاکید کرد و گفت که خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه تناقضی با جنگ با داعش ندارد.

وزیرخارجه آمریکا در دانشگاه آمریکایی قاهره همچنین گفت: «تصمیم آمریکا برای خارج کردن نیروهایش از سوریه اتخاذ شده و آن را اجرایی خواهیم کرد و در عین حال نیز به مبارزه با داعش ادامه می‌دهیم. ما آماده‌ایم یک بار دیگر اقدام نظامی در سوریه انجام دهیم اما امیدواریم که مجبور به این کار نشویم.» وی افزود: «دولت آمریکا به‌دنبال ائتلاف استراتژیک با مصر و اردن و کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس است.» پمپئو تاکید کرد: «حزب‌الله حضور گسترده‌ای در لبنان دارد اما ما هرگز این مساله را قبول نخواهیم کرد. حزب‌الله زرادخانه موشکی بزرگی دارد که منطقه را تهدید می‌کند.»

گزارشگر نیویورک‌تایمز همچنین گریزی به ترامپ زده و می‌نویسد اشتیاق ترامپ به «مردان قوی» به خوبی شناخته شده است چنانکه تحقیر او نسبت به اسلافش و عادت او به مسخره کردن مخالفانش و حتی هم حزبی‌هایش شناخته شده است. «لاندر» معتقد است که ترامپ نمایشی به راه انداخته که در آن خودکامگان به‌عنوان دوست تلقی می‌شوند درحالی‌که مخالفان داخلی‌اش را چونان دشمنان خود معرفی می‌کند. او از یکسو به نانسی پلوسی و چاک شومر می‌تازد و از سوی دیگر به تمجید از رئیس‌جمهور چین می‌پردازد و وزیرخارجه‌اش در مصر شجاعت سیسی را می‌ستاید. این گزارش می‌افزاید سخنرانی پمپئو در قاهره تلاش نمادین برای بی‌اعتبار کردن سیاست «آغاز جدید» اوباما با جهان اسلام و در عوض، جا انداختن رویکرد ترامپ در منطقه بود. او در این سخنرانی «پایان عصر شرمساری آمریکایی» را اعلام و از «آغاز جدید واقعی» سخن گفت و به حزب‌الله و اسد تاخت.