به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، «رویترز» نوشت: درحالی‌که تعطیلی موقت دولت آمریکا وارد هشتمین روز خود شد، و بدون نشانه‌ای از پایان آن، رئیس‌جمهوری جمهوری‌خواه این کشور از واشنگتن با مخابره توییت‌هایی به دموکرات‌ها حمله کرد و از بهبود روابط با چین سخن گفت. آمریکا و چین بیشتر سال ۲۰۱۸ را درگیر جنگ تجاری بوده‌اند. اختلال در حجم تجارت صدها میلیارد دلاری بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا توسط تعرفه‌ها، بازارهای مالی جهان را لرزانده است. پیش از این و در اوایل دسامبر، دونالد ترامپ و شی‌جین‌پینگ توانسته بودند به آتش‌بس تجاری موقت دست یابند. طبق این آتش‌بس، ترامپ تصمیم گرفت اعمال تعرفه‌های جدید بر واردات چین را که قرار بود در آغاز ۲۰۱۹ اجرایی شوند تا اول مارس ۲۰۱۹ به تعویق بیندازد و طرف چینی نیز متعهد شد خرید کالاهای آمریکایی را افزایش دهد و نگرانی‌های تجاری ترامپ را مرتفع سازد. رسانه‌های دولتی چین نیز با انتشار خبر گفت‌وگوی روسای جمهور دو کشور، از شی‌ جین‌پینگ نقل می‌کنند:‌ «تیم تجاری دو کشور درحال کار روی اجرای توافقی که با ترامپ صورت گرفته هستند. به گزارش خبرگزاری دولتی «شینهوا» چین، رئیس‌جمهور این کشور می‌گوید: «امیدوارم تیم تجاری هر دو کشور شرایط طرف مقابل را بپذیرند، سخت کار کنند و به‌منظور دستیابی هر چه زودتر به توافقی که به نفع هر دو طرف و جهان است تلاش کنند.» در این باره روز یکشنبه وزارت‌خارجه چین نیز در بیانیه‌ای گفت روابط دو کشور پیش از این نیز توفان‌هایی را پشت‌سر گذاشته است. آن روابط قدرتمند برای اقتصاد هر دو کشور و اطمینان از ثبات و صلح جهانی مهم بوده است. لو کانگ، سخنگوی این وزارتخانه می‌گوید در حال حاضر روابط چین و آمریکا، در نقطه آغاز جدید و تاریخی قرار دارد. دو طرف باید به حاکمیت، امنیت و منافع توسعه یکدیگر احترام بگذارند و به خوبی تفاوت‌ها را مدیریت کنند. او در این بیانیه گفت: «دو طرف باید به منظور جلوگیری از سوءتفاهم‌های استراتژیک پایبند به دیدی منطقی و هدفمند از اهداف استراتژیک یکدیگر باشند، ارتباطات استراتژیک را تقویت کنند، اعتماد استراتژیک مشترک را ارتقا دهند.»

تعطیلی دولت آمریکا

به‌دنبال تعطیلی دولت از ۲۲ دسامبر، ترامپ تصمیم گرفت سفر برنامه‌ریزی شده خود به فلوریدا را برای تعطیلات لغو کند. او در عوض با نشستن در دفتر خود پیام‌های جنجالی را توییت کرد: «من در کاخ سفید منتظرم تا دموکرات‌ها مهمان من شوند و به توافق برسیم.» به گزارش «رویترز» کنگره تحت کنترل دموکرات‌ها در آخر هفته تعطیل است و معدودی از قانون‌گذاران در پایتخت حضور دارند. این تعطیلی که حدود یک‌چهارم از دولت فدرال شامل بیش از ۸۰۰ هزار نیروی‌کار را تحت‌تاثیر قرار داده است، به دنبال منقضی شدن تامین مالی چند سازمان دولتی صورت گرفت. بر این اساس، کنگره باید قانونی را به تصویب برساند تا این تامین مالی از سر گرفته شود. این امر اما تاکنون به‌خاطر اختلافی که بر سر تقاضای ترامپ برای پرداخت ۵ میلیارد دلار از پول مالیات‌دهندگان برای ساخت دیوار مرزی وجود دارد، محقق نشده است.

ساخت این دیوار یکی از وعده‌های اصلی ستادهای انتخاباتی ترامپ در ۲۰۱۶ بود. او البته مدعی بود پول ساخت این دیوار را باید مکزیکی‌ها بپردازند، درخواستی که تاکنون مورد قبول واقع نشده است. پس از آن بود که ترامپ برای ساخت این دیوار که هزینه آن ۲۳ میلیارد دلار برآورد می‌شود، چشم به جیب مالیات‌دهندگان دوخت. به عقیده رئیس‌جمهور آمریکا این دیوار برای جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی ضروری است؛ درحالی‌که دموکرات‌ها و برخی جمهوری‌خواهان آن را پروژه‌ای غیرعملی و پرهزینه می‌دانند. در این رابطه، ایستادگی در برابر خواست ترامپ (خواست تامین مالی پروژه ساخت دیوار) آزمونی برای کنگره است که هفته آینده از تعطیلات باز می‌گردد. روز شنبه، ترامپ در توییتر خود نوشت مرگ دو کودک مهاجر در این ماه که تلاش می‌شد از مرزهای جنوبی به آمریکا وارد شوند، تقصیر دموکرات‌ها و سیاست‌های مهاجرتی احساساتی آنها است. جمعه هفته گذشته کرستجن نیلسن، وزیر امنیت داخلی آمریکا، پس از اینکه وزارتخانه او بررسی‌های پزشکی کودکان مهاجر را تشدید کرد، از پاسگاه‌های مرزی در ایالات تگزاس بازدید کرد. او همچنین قرار است با سفر به ایالت آریزونا از شهر مرزی یوما بازدید کند. به گزارش «رویترز»، به‌طور موقت، هزاران کارکن سازمان‌های فدرال همچون وزارتخانه‌های امنیت داخلی، دادگستری، بازرگانی، کشور، حمل‌ونقل، کشاورزی و سایر یا خانه‌نشین شده‌اند یا به زودی بدون دستمزد به مشاغل خود بازمی‌گردند. این درحالی است که بنا بر بیانیه‌ای دولت آمریکا کارکنان برخی سازمان‌های دولتی نظیر گارد ساحلی پرداخت‌های نهایی امسال خود را روز دوشنبه دریافت خواهند کرد.