در حالی که تعطیلی بخش‌هایی از دولت آمریکا وارد هشتمین روز شده است و هیچ پایانی برای این وضعیت به چشم نمی‌خورد، رییس جمهور جمهوریخواه آمریکا مدام پیام‌هایی در توییتر ارسال کرده و یا به دموکرات‌ها حمله می‌کند یا درباره احتمال بهبود روابط با چین صحبت می‌کند.

این دو کشور در طول سال ۲۰۱۸ درگیر جنگ تجاری بودند و باعث شدند بازارهای مالی جهان متزلزل شده و به دلیل اعمال تعرفه‌های تلافی جویانه، جریان تجارت کالاها به ارزش میلیاردها دلار میان دو کشور مختل شود.

ترامپ و شی با یک آتش بس تجاری موافقت کرده و تصمیم گرفته‌اند از اول دسامبر به مدت ۹۰ روز از اعمال تعرفه‌های بیشتر علیه یکدیگر خودداری کنند و در این فاصله برای رسیدن به توافق و پایان دادن به تنشهای تجاری مذاکره کنند.

رییس جمهور آمریکا روز شنبه در توییتر نوشت: همین الان مکالمه طولانی و خوبی با شی رییس جمهور چین داشتم. مذاکرات به خوبی پیشرفت می‌کند و اگر توافقی انجام بگیرد بسیار جامع خواهد بود و همه موضوع‌ها، بخش‌ها و نقاط مورد اختلاف را می‌پوشاند.

مطبوعات چینی نیز اعلام کردند شی و ترامپ روز شنبه صحبت کردند و به نقل از شی نوشتند که گروه‌های مذاکره کننده هر دو کشور در تلاش برای اجرای توافقی هستند که با ترامپ حاصل شده است.

ترامپ که به دلیل تعطیلی دولت فدرال که از ۲۲ دسامبر آغاز شد، برنامه‌اش برای سفر به ایالت فلوریدا در طول تعطیلات را لغو کرد، در توییتی نوشت: در کاخ سفید منتظر هستم تا دموکرات‌ها بیایند و به توافق برسیم.

کنگره که در کنترل جمهوریخواهان است، در تعطیلات آخر هفته، تعطیل بود و معدودی از نمایندگان در پایتخت حضور داشتند.

تعطیلی دولت فدرال که شامل حدود یک چهارم از دولت شامل ۸۰۰ هزار کارمند شده است بدنبال منقضی شدن مهلت تامین بودجه سازمانهای متعدد آغاز شد.

بر اساس گزارش رویترز، کنگره باید قانونی را برای تمدید اعتبار تصویب کند اما به دلیل مخالفت با درخواست ترامپ برای تصویب لایحه‌ای شامل تامین بودجه ۵ میلیارد دلاری ساخت دیوار در مرز مکزیک از جیب مالیات دهندگان، هنوز چنین اقدامی نکرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.