حالا به نظر می‌رسد بسیاری از شرکت‌های چینی که در زمینه‌های مختلفی در این کشور فعالیت می‌کنند، در راستای حمایت از یکی از بزرگ‌ترین غول‌های تکنولوژی چینی از کارکنان و کارمندان خود به‌صورت کاملا جدی درخواست کرده‌اند که محصولات اپل را تحریم کرده و برخی از آنها نیز تهدید کرده‌اند در صورتی که کارمندان گوشی‌های آی‌فون جدیدی تهیه و خریداری کنند، آنها را اخراج خواهند کرد. پیش‌تر نیز گزارش‌های دیگری منتشر شده بود که نشان می‌داد این شرکت‌ها به کارکنان خود ابلاغ کرده‌اند در صورت استفاده از گوشی‌های آی‌فون و به‌طور کلی محصولات اپل، با کسر از حقوق و پاداش و مزایا مواجه خواهند شد. همچنین به نظر می‌رسد شرکت‌های مختلف برای خریداری و استفاده از گوشی‌های هوآوی تخفیف و یارانه‌های ۱۰ تا ۱۰۰ درصدی را برای کارمندان خود در نظر گرفته و اعطا کرده‌اند.

هرچند به گفته بسیاری از کارشناسان، متقاعد کردن یا واداشتن افراد به استفاده و عدم استفاده از یک محصول کار بسیار دشوار و در عین حال غیراخلاقی به شمار می‌رود، اما شرکت‌های چینی به تلاش خود برای خریداری و حمایت از محصولات هوآوی ادامه می‌دهند. بعد از بالا گرفتن تب و تاب تنش‌های سیاسی و تجاری میان چین و آمریکا و تلاش مقامات دولتی ایالات متحده برای تخریب چهره هوآوی به‌عنوان غول تکنولوژی چینی که دومین تولیدکننده موبایل و یکی از بزرگ‌ترین اپراتورهای مخابراتی فعال در جهان نیز محسوب می‌شود، موضوع دستگیری و بازداشت مدیر ارشد مالی هوآوی در کانادا به اتهام تلاش و همکاری در دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه کشورهایی نظیر ایران، آتش این مشکلات را شعله‌ور‌تر کرد، به گونه‌ای که حالا به نظر می‌رسد شرکت هوآوی در یک اقدام تلافی‌جویانه تصمیم گرفت این بار با مقابله با شرکت آمریکایی اپل، انتقام خود را از دولت آمریکا بگیرد.

ماجرا از اوایل سال جاری میلادی آغاز شد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا اعلام کرد گوشی‌های هوشمند ساخت شرکت‌های چینی نظیر هوآوی و زدتی‌ای از شهروندان و مقامات آمریکایی جاسوسی می‌کنند و اطلاعات شخصی و محرمانه بسیاری را تحویل دولت چین می‌دهد تا علیه ایالات متحده از آنها استفاده کند. با اینکه دولت چین و شرکت‌های هوآوی و زدتی‌ای همگی این اتهامات را بارها رد و تکذیب کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها به تلاش برای جلوگیری از فعالیت آنها و قطع همکاری سایر کشورها ادامه می‌دهند.