پاریس زرد و مشکی

اما تظاهرات دیروز شنبه درحالی در هوای سرد برگزار شد که نشانه‌های اولیه حاکی از تظاهراتی آرام بود. پلیس گفت بیش از ۲۱ تن را پیش از تظاهرات برنامه‌ریزی شده دستگیر کرده است. نیروهای ضدشورش پلیس نیز در ایستگاه‌های مرکزی مترو و مناطق گردشگری مستقر شده‌ بودند. براساس گزارش‌ها اگرچه تعداد تظاهرات‌کنندگان نسبت به هفته‌های پیش کمتر شده بود، اما درگیری‌هایی میان طرفین رخ داده و نیروهای پلیس به گاز اشک‌آور متوسل شدند.

به گفته وزارت کشور فرانسه ۶۹ هزار نیروی پلیس دیروز شنبه در شهرهای اصلی فرانسه از جمله پاریس، تولوز، بوردو و سن‌اتین در خیابان‌ها حضور یافته بودند. مکرون روز جمعه از مردم خواسته بود تا به اعتراضات یک ماهه خود خاتمه دهند. دولت فرانسه از مردم خواسته است تا به خیابان‌ها نیایند و به اعتراض‌ها نپیوندند و دلیل آن را فشار مداوم بر نیروهای امنیتی کشور خوانده که این هفته درگیر حادثه تیراندازی در استراسبورگ بودند. یکی از شعارهایی که در اعتراضات دیروز جلیقه‌زردها دیده می‌شد این بود: «جلیقه‌زردها رادیکال نشده‌اند، بلکه بسیار خشمگین هستند.» مضمون شعاری دیگر این بود: «اگر زنده بودن و زندگی کردن جرم است پس همه ما مجرمیم.» به نوشته گزارشگر نیویورک‌تایمز، اگرچه تعداد معترضان نسبت به هفته‌های قبل کاهش یافته بود، اما هفته گذشته ۱۳۶ هزار نفر به خیابان‌ها آمده بودند که ۱۰۰ هزار نفرشان در پاریس بودند.

اعتراض‌ها با شکایت از افزایش بهای سوخت شروع شد اما به تدریج به خشم عمومی نسبت به هزینه‌های زندگی تبدیل شد. شماری از معترضان نگران هستند که خشونت عناصر افراطی جنبش، به خواسته‌های آنها لطمه بزند. مکرون برای آرام‌تر کردن فضا، وعده داده حداقل دستمزدها افزایش خواهد یافت. رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین گفته که طرح افزایش مالیات بازنشستگان کم‌درآمد لغو خواهد شد. شماری از معترضان این وعده‌های رئیس‌جمهوری فرانسه را قدم مثبت رو به جلو خوانده، اما شمار دیگر آن را رد کرده‌اند. هفته پیش مکرون در اولین سخنرانی خود پس از خشونت‌های اخیر در فرانسه گفته بود بسیاری از مردم از شرایط زندگی‌شان ناراضی هستند و حس می‌کنند کسی صدایشان را نمی‌شنود.

«اوریلین بریدین»، گزارشگر نیویورک‌تایمز، می‌افزاید از اول تا ۸ دسامبر اوج اعتراضات بود که معترضان با پلیس درگیر شده، ماشین‌ها را آتش می‌زدند و مغازه‌ها را غارت می‌کردند. او می‌نویسد شنبه‌های هر هفته طی ماه گذشته توجه از مناطق روستایی و حومه‌ای که کانون اصلی اعتراضات بود به شهرهای بزرگی مانند پاریس معطوف شده که معترضان، تظاهراتی جمعی را سازمان داده بودند. گزارشگر نیویورک‌تایمز می‌افزاید اعتراضات دیروز تفاوت چشمگیری با تظاهرات هفته‌های پیش داشت. خیابان‌هایی که در تظاهرات گذشته مسدود شده بودند دیروز باز بودند. توریست‌ها و پاریسی‌ها با سگ‌هایشان در هوای دیروز قدم می‌زدند.

زد و خوردهایی در پاریس میان معترضان جنبش جلیقه‌زرد و پلیس در گرفته و شماری از معترضان بازداشت شده‌اند.

آنچه در گزارش تمام خبرگزاری‌ها مشترک است این بود که پلیس در فرانسه در حالت آماده‌باش است و خشونت‌ها نسبت به هفته‌های قبل کمتر شده است. با این حال، گفته شده پلیس در برخی مناطق خودروها را بازرسی می‌کرد و خودروهای زرهی نیز برای برداشتن موانع و حصارهای احتمالی در خیابان‌ها مستقر شده بودند. دیروز شنبه ۱۵ دسامبر (۲۴ آذرماه)، ده‌ها هزار پلیس به‌خاطر دور تازه اعتراضات جلیقه‌زردها به نقاط مختلف فرانسه اعزام شده بودند که بیشترین حضور در پاریس بود که در دو هفته اخیر شاهد جدی‌ترین شورش‌ها در چند دهه اخیر بوده است. به نوشته «بریدین»، دیروز شانزه‌لیزه شاهد تجمع گسترده مردم بود اما از سوی پلیس متفرق شدند. مردم باز هم شعار «مکرون استعفا» و «مارسی»، سرود ملی فرانسه را سر داده بودند.