شکار شاهزاده در گروه20 ؟

دولت آرژانتین به کسانی که ارتباطی به نشست جمعه و شنبه گروه ۲۰ ندارند، توصیه کرده است تا از شهر خارج شوند. بانک‌ دولتی و اصلی‌ترین منطقه تجاری این شهر جمعه تعطیل اعلام شد. رهبران ۲۰ کشور صنعتی برتر در جهان درباره مسائلی نظیر تجارت و تغییرات آب و هوایی رایزنی خواهند داشت. تعطیلی قسمت‌هایی از شهر بوئنوس‌آیرس از پنج‌شنبه شب آغاز شده و تا یکشنبه ادامه خواهد داشت. ۲۲ هزار پلیس و نیروی امنیتی برای تضمین امنیت مستقر خواهند شد. اما یک اتفاق بر اهمیت نشست رهبران گروه ۲۰ افزوده است. «دانیل پولیتی» و «دیوید کرک پاتریک»، در گزارش ۲۹ نوامبر برای نیویورک‌تایمز، نوشتند که رهبران جهان درحالی وارد بوئنوس‌آیرس شدند که این سوال در ذهن‌شان مطرح است که چگونه با ولیعهد سعودی روبه‌رو شوند؛ ولیعهدی که آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا و دیگر کشورهای غربی او را مسوول قتل خاشقجی معرفی کرده‌اند.

«پولیتی- پاتریک» می‌افزایند این نشست اولین آزمون ولیعهد ۳۳ ساله است. این نشست نشان می‌دهد که توانایی ولیعهد برای حفظ جایگاه خود به‌عنوان سیاستمداری بین‌المللی پس از قتل خاشقجی چقدر است. آیا او می‌تواند این بحران را بدون دردسر پشت‌سر بگذارد؟ اما شواهد نشان می‌دهد که بن‌سلمان با موانعی مواجه خواهد شد. به نوشته گزارشگران نیویورک‌تایمز، دادستانی آرژانتین بررسی پرونده خاشقجی را به جریان انداخته است. دستگاه قضایی آرژانتین همچنین کار بررسی شکایتی درباره نقش بن‌سلمان در جنایات جنگی در یمن و شکنجه‌های انجام شده توسط مسوولان عربستانی را آغاز کرده است. با این حال بعید به‌نظر می‌رسد که در آینده نزدیک اتفاقی رخ دهد زیرا قاضی فدرال آرژانتین برای تصمیم‌گیری، خواستار دریافت اطلاعاتی از یمن و ترکیه و دادگاه جرائم کیفری بین‌المللی شده است و وزارت‌خارجه آرژانتین مسوولیت گردآوری آنها را بر عهده دارد. این قاضی همچنین از گروه‌های حقوق بشری خواسته است تا جزئیاتی در حمایت از اتهاماتشان علیه ولیعهد عربستان آماده کنند. دیده‌بان حقوق بشر هم از سیستم قضایی آرژانتین خواسته است مقام‌های قدرتمندی مثل محمد بن‌سلمان را تحت پیگرد قرار دهد. دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید نه بن‌سلمان و نه هیچ مقامی بالاتر از قانون نیست و باید آنها را در صورت ارتکاب جرائم حقوق بشری مورد پیگرد قرار داد. دفتر دادستانی فدرال درحال بررسی شکایت دیده‌بان حقوق بشر است و هنوز تصمیمی برای آغاز تحقیقات گرفته نشده است. با این حال وزیرخارجه آرژانتین تاکید کرده که بن‌سلمان در سفرش به این کشور به‌عنوان نماینده یکی از کشورهای عضو گروه ۲۰ از مصونیت برخوردار است اما این مساله مانع از قبول شکایات علیه بن‌سلمان درباره نقض حقوق‌بشر نیست.

گفته می‌شود «آریل لیخو»، قاضی فدرال آرژانتین با درخواست دادستان «رامیرو گونزالس» موافقت کرده است تا پیش از تصمیم‌گیری درباره انجام تحقیقات در آرژانتین مشخص شود که آیا سایر نهادها درباره جرائم احتمالی این شاهزاده علیه بشریت تحقیقات انجام می‌دهند یا خیر. قوانین آرژانتین طرح پرونده‌های بین‌المللی در حوزه حقوق‌بشر را به‌طور غیرمعمولی ساده می‌کند، حتی اگر این پرونده‌ها ارتباطی به آرژانتین نداشته باشند. تحت تفسیر گسترده این قانون در حوزه قضایی بین‌المللی، برخی جرائم بن‌سلمان به حدی شنیع هستند که بی‌حرمتی و توهین آشکار به بشریت محسوب می‌شوند و باید تحت پیگرد قرار بگیرند. «پولیتی- پاتریک»، گزارشگران نیویورک تایمز معتقدند «این اولین اقدام بین‌المللی حقوق بشری علیه بن‌سلمان است.» با این حال، مقام‌های قضایی گفته‌اند طی  دو روزی که ولیعهد عربستان در آرژانتین حضور دارد امکان طرح شکایت از او وجود ندارد. با این حال، قاضی لیخو روز چهارشنبه ۷ آذرماه رسما از وزارت خارجه کشورش خواست تا اطلاعاتی در مورد تضمین مصونیت حقوقی‌ای که به بن‌سلمان داده شده است در اختیار وی قرار دهند آن هم در زمانی که وی در این کشور حضور دارد. رئیس‌جمهور آرژانتین نیز گفت مساله قتل خاشقجی و نقش بالقوه ولیعهد در آن مساله مهمی است که در دیدار گروه ۲۰ مورد بررسی قرار خواهد گرفت. به نوشته گزارشگران نیویورک‌تایمز، به نظر می‌رسد در نشست گروه ۲۰ اگر دیداری هم با بن‌سلمان صورت بگیرد احتمالا با محوریت قتل خاشقجی و درخواست برای شفاف‌سازی در این زمینه خواهد بود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به‌عنوان یکی از حامیان سرسخت ولیعهد که در ماجرای قتل خاشقجی در کنار او ایستاد، اعلام کرد که خوشحال می‌شوم دیداری دوجانبه با ولیعهد داشته باشم اما وقتم از قبل رزرو شده است. دفتر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، هم اعلام کرد که هیچ برنامه‌ای برای دیدار صدراعظم آلمان با بن‌سلمان در بوئنوس‌آیرس پیش‌بینی نشده است. دفتر ترزا می ‌نخست‌وزیر انگلیس اما اعلام کرد که «خانم می‌ آماده دیدار با بن‌سلمان و درخواست از او برای انجام تحقیقاتی شفاف در پرونده خاشقجی خواهد بود.» یک مقام انگلیسی در مورد دست دادن می ‌با بن‌سلمان هم گفت:«ما در طول هفته‌های اخیر پس از مساله قتل خاشقجی با عربستان در ارتباط بوده‌ایم و این ارتباط ما برای ابلاغ این پیام به ریاض بوده که ما خواستار تحقیقات کامل و شفاف در این پرونده هستیم.» امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد در حاشیه نشست ۲۰ در آرژانتین با بن‌سلمان دیدار و با او درباره پرونده خاشقجی گفت‌وگو خواهد کرد. او گفت:«من شخصا مدافع شفافیت و مداخله جامعه بین‌المللی در این مورد هستم زیرا کل جهان اکنون نگران است.» کرملین نیز تاکید کرد: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در دیداری که اواخر هفته در حاشیه گروه ۲۰ با بن‌سلمان خواهد داشت، درباره پرونده خاشقجی با ولیعهد سعودی گفت‌وگو می‌کند. رئیس‌جمهور آرژانتین نیز اعلام کرد: احتمال دارد اتهامات مطرح شده علیه ولیعهد عربستان از جمله ارتکاب جنایات جنگی و شکنجه در نشست سران گروه ۲۰ مطرح شوند.