فرناندو کاتز، یکی از مقامات سابق کاخ سفید در دوران باراک اوباما و دونالد ترامپ می‌گوید: «ما ممکن است در آستانه یک روابط طلایی بین دو کشور قرار داشته باشیم.» او تصریح می‌کند: «ترامپ و بولسونارو ممکن است به شدت ارتباط گرمی پیدا کنند. شخصیت آنها بسیار به هم نزدیک است و در مورد سیاست دیدگاه‌های مشابهی دارند.»

شور و شوق بولسونارو برای رابطه نزدیک با ایالات‌متحده یکی از نشانه‌های تغییر رویه در سیاست خارجی این کشور در قبال واشنگتن خواهد بود. او به‌عنوان یک نامزد در کارزار انتخاباتی‌اش متحدان و سیاست خارجی دولت‌های چپگرای این کشور از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۶ را به باد انتقاد گرفته بود. در آن دوران، برزیل خود را به چین نزدیک کرده و ارتباطات خوبی نیز با حکومت اقتدارگرای کوبا برقرار کرده بود. سیاست خارجی برزیل در دوران چپ‌ها مبتنی بر اتحادهای چندجانبه بود که آمریکا در این اتحادها هیچ جایی نداشت.

بولسونارو تاکنون جزئیاتی از سیاست خارجی‌اش را افشا نکرده است، اما انتخاب اخیر او برای وزارت امورخارجه یک کد شناسایی به‌حساب می‌آید: ارنستو آراخو، یک دیپلمات متوسط که در دپارتمان آمریکای شمالی در وزارت امورخارجه این کشور فعالیت داشته است. او در وبلاگ خود، بحث تغییرات آب و هوایی را توطئه مارکسیست‌ها خوانده است و مانند دونالد ترامپ با جهانی‌گرایی که به رهبری چین به پیش می‌رود، به شدت مبارزه می‌کند. بولسونارو در مصاحبه‌های اخیرش نیز اذعان کرده که قصد دارد سفارت خود را از تل‌آویو به شهر قدس منتقل کند و در این زمینه پیرو حرکت ترامپ شده است. این اقدامات مشابه موجب خواهد شد تا آینده ارتباط‌هاوانا و برازیلیا در‌هاله‌ای از ابهام قرار گیرد.

اولویت تیم بولسونارو برقراری یک ارتباط گرم و صمیمی با دولت ترامپ است. او از کلیدواژه‌های تهاجمی ترامپ استفاده می‌کند. او ارتش را می‌ستاید و دست به تعریف و تمجید از دیکتاتوری می‌زند و به اقلیت‌ها توهین می‌کند.  ژنرال همیلتون مائورو از هم‌خدمتی‌های بولسونارو اخیرا در مصاحبه‌ای با شبکه فاکس‌نیوز گفته است: رئیس‌جمهور آینده ما به خیلی از چیزها توهین کرده و فحش داده است؛ اما من به شما اطمینان می‌دهم که او یک دموکرات است. او در این مصاحبه قول داد که رابطه بین برزیل و آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری بولسونارو هر روز گرم‌تر و محکم‌تر شود.

یکی از فرزندان بولسونارو، با نام ادواردو بولسونارو که خود از قانون‌گذاران فدرالی است، قصد دارد که به زودی به آمریکا سفر کند. او هدف از این سفر را «تلاش اولیه برای ایجاد رابطه‌ای حسنه بین برزیل و آمریکا» اعلام کرده و گفته است که این دو ملت به‌دلایل ایدئولوژیک از یکدیگر جدا افتاده بودند.  بولسونارو و فرزند وی مطمئنا در داخل آمریکا با استقبال گرمی روبه‌رو خواهند شد. بولسونارو و دونالد ترامپ هر دو در مبارزات سیاسی خود شورشی علیه نظم موجود کردند. هر دو نیز در ابتدا از سوی ناظران سیاسی جدی گرفته نشدند و بعد از مدتی هر دو رقابت را در کشورهایشان داغ کردند و موجب انفجار در فضای سیاسی کشورهایشان شدند.

در این سوی میدان نیز انتخاب بولسونارو با واکنش مثبت مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ یعنی جان بولتون همراه بود. او بولسونارو را یک رهبر دوست‌داشتنی خواند و انتخاب وی را یک تحول در رابطه بین آمریکا و برزیل دانست. دولت ترامپ ابراز امیدواری کرده است که حضور یک رهبر محافظه‌کار در برزیل موجب شود تا حکومت‌های چپگرا در آمریکای لاتین مانند کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه «جارو» شوند. بولتون این سه کشور را «سه‌گانه استبداد در نیمکره غربی» خوانده است.  ظهور بولسونارو در آمریکای لاتین به تلاش یک صد سال اخیر متحدان چپ‌گرا که به‌دنبال پایان بخشیدن به هژمونی آمریکا در منطقه هستند پایان خواهد داد یا دست‌کم در آن ایجاد اختلال خواهد کرد. ونزوئلا که کلید اساسی این مبارزه بوده است خود هم‌اینک با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند و در داخل کشور از کمبود مواد غذایی رنج می‌برد. بحران انسانی در این کشور موجب شده است که ۳ میلیون نفر از آنجا خارج شوند و به‌نظر می‌رسد با انتخاب بولسونارو هدف مشترک ترامپ و رئیس‌جمهوری برزیل در دستور کار قرار دادن ونزوئلا به‌عنوان یک اولویت کاری باشد.

جانا نلسون، از اعضای سابق وزارت‌خارجه آمریکا که در دپارتمان برزیل فعال بوده است، می‌گوید: در این شرایط برزیل می‌تواند موضع سرسختانه‌تری علیه ونزوئلا اتخاذ و رنج پناهجویان را بهانه‌ای برای فشار به کاراکاس کند. به‌نظر می‌رسد که با حضور بولسونارو، نفوذ آمریکا به آمریکای لاتین راحت‌تر باشد یا دست‌کم اینکه واشنگتن یک نفر را در نیمه جنوبی قاره آمریکا دارد که مدافع ارزش‌های ترامپ است.  بولسونارو از پیش حمله خود را علیه کوبا آغاز کرده است. بولسونارو ۸ هزار پزشک کوبایی را که در نقاط فقیر برزیل مشغول به کار هستند، متهم به رفتار بد با بیماران کرده و گفته است که آنها گویی با بردگان خود رفتار می‌کنند. بولسونارو، زمانی که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بود به تایوان نیز سفر کرد تا چین را عصبانی کند. او همچنین مدعی شد که چین درحال نفوذ به آمریکای لاتین است. او هشدار داده است که چین با خرید سهام‌های شرکت‌های برزیلی به‌دنبال نفوذ در این کشور است.

این رفتارهای بولسونارو موجب هماهنگی بیشتر بین وی و رئیس‌جمهوری آمریکا خواهد شد. او نیز گفته است که اجازه نخواهد داد که پکن با وام دادن به کشورهای درحال توسعه، جای پای خود را در آمریکای لاتین مستحکم کند.