با گذشت حدود یک هفته از آغاز انتخابات کنگره آمریکا رقابت تنگاتنگ بر سر کرسی ایالت آریزونا در سنای این کشور با پیروزی دموکرات‌ها به پایان رسید. در جریان این کارزار انتخاباتی «کرستن سینما»، نامزد حزب دموکرات با کسب ۴۹.۶ درصد در مقابل ۴۷.۹ درصد آرا، بر رقیب جمهوری‌خواه خود، «مارتا مک‌سالی» غلبه کرد.

مک‌سالی شکست خود را پذیرفت و در توییتر به رقیب خود تبریک گفت. کرستن سینما هم در همین شبکه اجتماعی از رأی‌دهندگان و حمایت آنها سپاسگزاری کرد.

سینما نخستین زنی از ایالت آریزونای آمریکاست که به سنای ایالات متحده راه می‌یابد. این دموکرات ۴۲ ساله پیش‌تر فعال و مددکار اجتماعی بوده و ورود خود به عرضه سیاست را با فعالیت در میان سبزهای فینیکس در مرکز ایالت آریزونا آغاز کرده است.

کرسی سنای آریزونا تاکنون در دست محافظه‌کاران بود. جف فلیک، سناتور آریزونا و یکی از جدی‌ترین منتقدان جمهوری‌خواه دونالد ترامپ پیش‌تر تصمیم گرفته بود که دیگر نامزد این مقام نشود. دموکرات‌ها برای آخرین بار در سال ۱۹۸۸ میلادی توانسته بودند پیروز انتخابات سنا در آریزونا شوند.

به گزارش پایگاه اینترنتی هیل، فلیک در صفحه توییتر خود پیروزی سینما را تبریک گفت و نوشت: نمایندگی آریزونا در سنا افتخار بزرگی بوده است. شما عالی خواهید بود.

شهروندان آمریکا سه‌شنبه گذشته برای انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره این کشور پای صندوق‌های رأی رفتند. در جریان این انتخابات تمامی ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و ۳۵ کرسی از مجموع ۱۰۰ کرسی سنای آمریکا به رأی‌گیری گذاشته شد.

شمارش آرا در برخی ایالت‌ها به خاطر آرای بسیار نزدیک نامزدهای انتخاباتی به هم، به طول انجامید. نتیجه انتخابات در دو ایالت هنوز نامشخص است.

روز ۲۷ نوامبر قرار است دور دوم انتخابات در می‌سی‌سی‌پی نتیجه رقابت در این ایالت را مشخص کند. در فلوریدا، ریک اسکات جمهوری‌خواه و بیل نلسون دموکرات با یکدیگر رقابت‌ می‌کنند و منتظر نتایج بازشماری آرا هستند.

در جریان انتخابات میان‌دوره‌ای هفته گذشته، حزب دمکورات اکثریت کرسی‌های مجلس نمایندگان آمریکا را تصاحب کرد. جمهوری‌خواهان اما در مقابل توانستند اکثریت خود در سنای این کشور را حفظ کنند. آنها به‌رغم شکست در آریزونا کماکان ۵۱ کرسی از مجموع ۱۰۰ کرسی سنا را در اختیار دارند. به همین دلیل، حتی اگر رقابت در دیگر ایالت‌ها نیز به نفع دموکرات‌ها پایان یابد، باز هم در وضعیت جمهوری‌خواهان در این مجلس تأثیری تعیین‌کننده نخواهد داشت. چنین حالتی اما نشان خواهد داد که جمهوری‌خواهان که در آرزوی کسب کرسی‌های بیشتر بودند، تنها با تلاش بسیار موفق به حفظ اکثریتی شکننده شده‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.