صعود غیرمنتظره دموکرات‌ها

تنها ۲۴ ساعت از برتری جمهوری‌خواهان در آرا و نظرسنجی‌ها نگذشته که حالا ورق بازی به سود دموکرات‌ها برگشته است. درحالی‌که سایت «۲۷۰TOWIN.COM»، روز جمعه برتری جمهوری‌خواهان را در سنا قطعی دانسته بود، اما روز شنبه بازی به سود دموکرات‌ها رقم خورد و حالا پیش‌بینی می‌شود که سنا نیز افزون بر مجلس نمایندگان به‌دست دموکرات‌ها بیفتد. براساس نقشه انتخاباتی که این سایت منتشر کرده است هنوز در کرسی‌های قطعی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها خللی وارد نیامده و هنوز ۴۲ کرسی به‌طور قطع در دستان جمهوری‌خواهان است و ۲۳ کرسی نیز در دست دموکرات‌ها. اما آنچه تغییرات را به سود دموکرات‌ها رقم زده، احتمال برد دموکرات‌ها در مناطقی است که به رنگ آبی (دموکرات‌ها) متمایل شده‌اند و بر این اساس شانس کسب کرسی دموکرات‌ها از ۴۹کرسی به ۵۲ کرسی افزایش یافته و به‌ تبع آن نیز ۴۸ کرسی به جمهوری‌خواهان خواهد رسید. این درحالی است که سایت «realclearpolitics» در نظرسنجی‌ها پیش‌بینی کرده است که سنا بین دو حزب مساوی و ۵۰-۵۰ تقسیم شود. در چنین حالتی رای همچنان به سود جمهوری‌خواهان خواهد بود. در شرایطی که بر سر موضوعی آرای دو حزب مساوی باشد این معاون رئیس‌جمهوری است که وضعیت را از بلاتکلیفی خارج می‌کند و در چنین شرایطی با توجه به حاکمیت جمهوری‌خواهان در کاخ سفید، برتری همچنان با جمهوری‌خواهان خواهد بود.

در مجلس نمایندگان اما همچنان برتری با دموکرات‌ها است. در گزارش روز شنبه «دنیای اقتصاد» نیز شرح داده شده بود که جمهوری‌خواهان از مجلس نمایندگان ناامید شده و دل به سنا بسته‌اند. در این شرایط پیش‌بینی‌ها حکایت از برتری عددی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان دارد. در شرایطی که کسب ۱۸۰ کرسی برای دموکرات‌ها و ۱۳۵ کرسی برای جمهوری‌خواهان قطعی به‌نظر می‌رسد، پیش‌بینی‌ها می‌گویند که در نهایت دموکرات‌ها با ۲۰۹ کرسی برتری را از آن خود کنند و جمهوری‌خواهان نیز ۱۹۷ کرسی به‌دست آورند.

البته در رقابت‌ فرمانداری‌ها همچنان برتری از آن جمهوری‌خواهان است و احتمالا جمهوری‌خواهان با ۲۲ فرمانداری در مقابل ۱۸ فرماندار‌ دموکرات، برتری خود را تثبیت کنند. درحال‌حاضر این رقم ۳۳ جمهوری‌خواه در برابر ۱۶ دموکرات است. روزنامه نیویورک‌تایمز در باب چرایی صعود غیرمنتظره دموکرات‌ها می‌نویسد: در زمان عادی سیاسی، کارنامه درخشان از عملکرد فوق‌العاده اقتصادی جمهوری‌خواهان می‌تواند برای فیل‌ها در روز انتخابات بسیار کمک حال باشد و موقعیت جمهوری‌خواهان را در کنگره تثبیت کند، اما روزهای منتهی به انتخابات نشان می‌دهد که سخنان ملی‌گرایانه ترامپ و جمهوری‌خواهان چندان به سود آنها تمام نشده است. درحالی‌که در مدت مدیریت دونالد ترامپ در ایالات‌متحده، روزهای مبهم فراوانی وجود داشته، اما اقتصاد این کشور توانسته در همین زمان رشد قابل‌توجهی پیدا کند. اما این، آن موقعیتی نیست که جمهوری‌خواهان در انتظارش باشند. آنها در روزهای آخر سال ۲۰۱۷ با تغییر قانون مالیات انتظار داشتند که پیام مثبت‌تری در آستانه انتخابات سال ۲۰۱۸ دریافت کنند، چراکه رونق به بازار بورس بازگشته و نرخ بیکاری بسیار کاهش یافته است. آنها همچنین در ماه دسامبر یک لایحه مالیاتی ۵/ ۱تریلیون دلاری را تصویب کردند.

همچنین روز جمعه در ادامه انتشار اخبار اقتصادی مثبت، اعلام شد که آمریکا همچنان به رشد اقتصادی‌اش ادامه داده و در ماه اکتبر نیز ۲۵۰هزار شغل دیگر افزوده و نرخ بیکاری به ۷/ ۳درصد رسیده که در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه است. اما ترامپ همچنان در حال رعایت بازی براساس جزوه خودنوشته‌اش است. در این شرایط نامزدهای انتخاباتی، اغلب مجبور به پاسخ دادن به توییت‌های بی‌پایه و اساس دونالد ترامپ هستند. در عین حال رئیس‌جمهوری آمریکا با آلوده کردن آب روان و جاری اقتصاد این کشور با سخنان نژادپرستانه و ضدمهاجرتی، علیه خود اقدام می‌کند. او مدام با برجسته کردن خطر مهاجران، سخنان نژادپرستانه بر زبان می‌آورد.

ترامپ در این‌باره در کارزار انتخاباتی ویرجینیای غربی گفت: همه آنها در مورد اقتصاد می‌گویند. خب بله ما اقتصاد سرحال و عالی داریم و در تاریخ بی‌نظیر است اما گاهی اوقات صحبت کردن در مورد اقتصاد چندان هیجان‌بخش نیست.  تصویری که از جمهوری‌خواهان نمایش داده می‌شود این است که روحیه محافظه‌کاری جمهوری‌خواهان با سخنان ملی‌گرایانه ترامپ اختلاط پیدا کرده و کم‌کم هویت محافظه‌کاری خود را از دست داده‌اند. کریس کوباخ، یک راست‌افراطی جمهوری‌خواه که برای فرمانداری کانزاس رقابت می‌کند، دموکرات‌‌ها را یک مشت روان‌پریش خواند که به مرزهای باز باور دارند. او این سخنان را در شرایطی به زبان آورد که مایک پنس، معاون ترامپ در کنارش قرار داشت.

یک روز پیش از آن نیز تد کروز که از تگزاس برای کسب کرسی سنا رقابت می‌کند، زمان کوتاهی از سخنرانی‌اش را به رشد اقتصادی آمریکا اختصاص داد و او نیز با تغییر کانال به سمت سخنان نژادپرستانه رفت و مهاجران را «اشغالگر» خواند. او در این‌باره گفت: «این به آن معنی است که شما مردم تگزاس باید جلوی کاروان مهاجران را بگیرید.» تد کروز سعی دارد با این سخنان گوی رقابت را از نامزد خیلی جوان دموکرات یعنی «به‌تو اورورکه» برباید و مردم نیز همراه وی می‌شوند و یکصدا فریاد می‌زنند: دیوار را بسازید.

در این میان البته کسانی هستند که سعی کرده‌اند از ادبیات ترامپ دوری کنند. مثلا دیوید یانگ، جمهوری‌خواهی که از آیووا نامزد شده، عمده صحبت‌های خود را در کارزارهای انتخاباتی به اقتصاد و ایجاد شغل توسط دولت جمهوری‌خواه اختصاص داده است. او روز جمعه هم گفت: «ما شاهد یک رنسانس اقتصادی در تاریخ کشور هستیم. در نواحی روستایی آیووا، شاهد رشد شگفت‌انگیز اقتصاد هستیم. من با حکومت فدرال به‌گونه‌ای کار خواهم کرد که این رشد حفظ شود و مردم بیشتری وارد کسب و کار شوند. ما می‌توانیم این رشد اقتصادی را حفظ کنیم.»  در شیکاگو نیز نامزد جمهوری‌خواهان اهمیت چندانی به مساله مهاجرت نداد و بیشتر روی رشد اقتصادی مانور داد. اما رهبران برجسته جمهوری‌خواه نتوانسته‌اند خود را از گزند ادبیات ترامپ دور نگه دارند.

رشد رای زودهنگام و غیابی

بیشتر آمریکایی‌ها از چند روز پیش از حضور چشمگیر مردم در رای‌گیری زودهنگام و غیابی صحبت کرده‌اند. به‌عنوان مثال تاکنون ۵/ ۳۱میلیون نفر تاکنون در رای‌گیری زودهنگام و غیابی شرکت کرده‌اند و هنوز دو روز دیگر نیز در پیش است. عموما در انتخابات میان‌دوره‌ای میل عموم مردم نسبت به حضور در رای‌گیری زودهنگام نسبت به انتخابات ریاست‌جمهوری کمتر است. در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶، حدود ۴۷میلیون نفر شرکت کردند اما این رقم در انتخابات میان‌دوره‌ای سال ۲۰۱۴ حدود ۲۷ میلیون نفر بود. اما آمریکا امسال شاهد رشد حضور مردم در رای‌گیری زودهنگام است. مایکل مک‌دونالد، پرفسور علوم سیاسی در دانشگاه فلوریدا می‌گوید که آمار برخی از رای‌دهندگان زودهنگام در برخی ایالت‌ها با آمار حضور آنها در ریاست‌جمهوری برابری می‌کند. ۳۷ ایالت در آمریکا اجازه حضور مردم در رای‌گیری زودهنگام را می‌دهند. بیشتر این ایالت‌ها اجازه رای‌گیری غیابی نیز می‌دهند. به‌عنوان مثال در تگزاس که شاهد رقابت در دو حوزه سنا و مجلس نمایندگان است، رشد قابل‌توجهی در رای‌گیری زودهنگام و غیابی دیده می‌شود.  

کارشناسان می‌گویند که رشد قابل‌توجهی در برخی ایالت‌ها که رقابت قابل‌توجهی نیز در پیش ندارند دیده می‌شود. به اعتقاد این دسته، مدیریت ترامپ موجب شده است تا حضور سیاسی مردم آمریکا پررنگ‌تر از قبل شود. «کت کالوین»، بنیان‌گذار موسسه «spread the Vote» که یک موسسه غیرانتفاعی است می‌گوید: پیش‌تر وقتی در یک ایالت انتخابات برگزار نمی‌شد، مردم آن ایالت اصلا از انتخابات میان‌دوره‌ای خبر نداشتند اما هم‌اینک بیشتر مردم از تاریخ انتخابات میان‌دوره‌ای با خبر هستند. طرفداران هر دو حزب نیز همچون گلوله آتش شده‌اند. به همین منظور نسبت به حضور مردم در رای‌گیری غیابی و زودهنگام در سال ۲۰۱۴، در ایالتی مانند نوادا رشد ۱۰۰ درصد بوده و در آریزونا و تنسی از رشد ۹۶ درصدی برخوردار شده است. نیومکزیکو، فلوریدا، کارولینای شمالی و مریلند نیز جزو ایالت‌هایی بوده‌اند که از رشد چشمگیری در رای‌گیری غیابی و زدهنگام برخوردار شده‌اند.