خرابکاری‌ سایبری در آزمایشگاه سوئیس

این گزارش در ابتدا از سوی روزنامه هلندی ان‌آرسی و تاگس‌آنزیگر سوئیس منتشر شد که مقامات سوئیس نیز آن را تایید کرده‌اند. این موضوع موجب شکل‌گیری بعد جدیدی از اتهامات دولت‌های غربی علیه کرملین برای دست داشتن در یک کمپین غیرمتعارف درجهت تضعیف دشمنان خود شده‌است. به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد»، استدلال بریتانیا آن است که روسیه دو جاسوس روس دیگر را برای ترور سرگئی اسکریپال، یک جاسوس پیشین روسی- که کرمین آن را خائن می‌داند- با استفاده از عامل اعصاب به این کشور اعزام کرده بود. دو فرد مظنونی که پس از شناسایی بازداشت شده‌اند با تکذیب هرگونه همکاری در این ترور خود را متخصص تغذیه ورزشی معرفی کرده‌اند. این عملیات موجب کشته شدن یک نفر شد که سه فرد دیگر نیز تحت‌تاثیر اثرات این گاز سمی قرار گرفتند.

این درحالی است که مقامات هلند از انجام اظهارنظر در مورد هرگونه بازداشت و اخراج تبعه‌های روسی یا انجام حملات سایبری خودداری کردند. مقامات سوئیس اما اعلام کرده‌اند که این حملات سایبری در ماه‌های گذشته رخ داده‌است. هنوز مشخص نیست که دو فرد اخراج شده از جمله دیپلمات‌های روسی بوده‌اند که بسیاری آنها را جاسوس می‌دانند. در این صورت این اقدام از سوی غرب برای تلافی در مقابل ترور اسکریپال انجام شده‌است. لیندا ونبرگ، سخنگوی دادستان‌کل سوئیس در این‌باره می‌گوید: دو مظنون روسی که البته نام آنها را نمی‌توان منتشر کرد از زمان آغاز تحقیقات در ماه مارس زیر ذره‌بین قرار داشته‌ و مشکوک به تلاش برای جاسوسی بوده‌اند.

بنابر گفته ایزابلا گربر، سخنگوی سرویس اطلاعاتی فدرال سوئیس، این موضوع موجب آغاز یک تحقیقات مشترک میان هلند، سوئیس و بریتانیا شد و بر این اساس مشخص شد دو فرد روس که در لاهه حضور دارند جاسوسان دولت روسیه بوده‌اند و در تدارک انجام اقدامات غیرقانونی علیه زیرساخت‌های مهم سوئیس هستند. البته او جزئیاتی را در مورد هدف این دو جاسوس روس مشخص نکرد اما آندرس بوچر، سخنگوی آزمایشگاه اسپیز تایید کرد که این مکان هدف اصلی بوده ‌است، او همچنین از بازداشت یا اخراج دو تبعه روس از هلند اظهار بی‌اطلاعی کرد.

رسانه‌های هلندی اعلام کرده‌اند پس از کشف محل سکونت این افراد توسط ارتش ابزار‌هایی را برای انجام حملات سایبری علیه آزمایشگاه سوئیسی ضبط کرده‌اند. سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه روسیه روز جمعه در واکنش به این اخبار گفت: تا زمانی که اطلاعات بیشتری منتشر نشود در این‌باره اظهارنظر نخواهد کرد. همچنین سرویس اطلاعاتی خارجی روسیه نیز در این‌باره اظهارنظری نکرد. آزمایشگاه اسپیز زیر‌مجموعه وزارت دفاع سوئیس است و با بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان‌ملل همکاری می‌کند.

این آزمایشگاه یکی از دو مرکزی است که از سوی سازمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی برای بررسی‌های موشکافانه و مستقل در رابطه با پرونده اسکریپال انتخاب شده‌است. این آزمایشگاه که بر اصول پیمان مربوط به تسلیحات شیمیایی نظارت می‌کند نتیجه‌گیری مراجع بریتانیایی را مبنی بر اینکه سم استفاده شده یک عامل اعصاب است که در اتحاد جماهیر شوروی تولید شده را تایید کرد. نام این عامل اعصاب نوویچک است. بر اساس اعلام سخنگوی آزمایشگاه اسپیز، اغلب کارکنان آن شهروند سوئیس بوده و به‌طور ویژه‌ای از این مکان محافظت می‌شود.

بوچر در این‌باره می‌گوید: «ما در رابطه با انجام چند حمله علیه نهاد‌های خود مطلع هستیم اما اقدامات محتاطانه لازم را در نظر می‌‌گیریم و در این‌باره با هیچ‌کس مصالحه نخواهیم کرد.» اسکریپال، یک افسر سرویس اطلاعاتی ارتش روسیه پیش‌تر به اتهام فروش اطلاعات به بریتانیا روانه زندان‌های روسیه شد. او در سال ۲۰۱۰ به انگلیس گریخت و در یک شهر کوچک واقع در جنوب‌غربی این کشور ساکن شد.