لغو رژه نظامی در واشنگتن

چند مقام دولتی بعد از اعلام اینکه هزینه رژه به ۹۲ میلیون دلار خواهد رسید، اعلام کردند که با این رقم می‌توان چند جنگنده خرید و دیگر وسایل نقلیه زرهی را ارتقا داد و تحقق این موارد بیشتر به رویای رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر نشان دادن قدرت آمریکا کمک خواهد کرد. این رژه نظامی قرار بود با مشارکت تمام واحدهای پنج‌گانه نظامی آمریکا در ماه نوامبر در واشنگتن برگزار شود. این خبر بعد از آن منتشر شد که آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت که هزینه برگزاری این رژه حدود ۹۲میلیون دلار خواهد بود. هزینه‌ای که تخمین زده می‌شود سه برابر هزینه‌ای است که کاخ سفید در نظر داشت برای این رژه خرج کند. کاخ سفید پیش‌تر گفته بود این رژه نظامی برای مالیات‌دهندگان بین ۱۰ تا ۳۰ میلیون دلار هزینه خواهد داشت. این برآورد براساس رژه نظامی پیشین در واشنگتن در سال ۱۹۹۱ انجام شده بود که طی آن پایان اولین جنگ خلیج فارس جشن گرفته شود. با این حال جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا رقم منتشرشده از سوی آسوشیتدپرس را تکذیب کرد.

وزیر دفاع آمریکا که در بوگوتای کلمبیا به سر می‌برد، گفت: در مورد این رقم نمی‌تواند اظهارنظر کند. با این حال دو مقام وزارت دفاع آمریکا گفتند که جان اف. کلی، رئیس کارکنان کاخ سفید در باب هزینه‌های گزارش شده از این مراسم واکنش نشان داده و روز پنج‌شنبه به پنتاگون دستور داده است که طی یک بیانیه اعلام کند مراسم تا اوایل سال ۲۰۱۹ به تاخیر افتاده است. این دو مقام پنتاگون این سخنان را به شرط ناشناس ماندن به نیویورک‌تایمز اعلام کردند، زیرا حق ندارند در این‌باره با رسانه‌ها بحث و گفت‌وگو کنند. صبح روز جمعه ترامپ اساسا مقامات پایتخت‌نشین را متهم به بالا بردن هزینه‌های این رژه کرد. او در توییت‌های متواتر خود تاکید کرد: «من به‌جای آن در تاریخ دیگری در رژه بزرگی که از قبل در پایگاه هوایی آندریوز پیش‌بینی شده شرکت می‌کنم و به رژه پاریس می‌روم که برای بزرگداشت پایان جنگ در یازدهم نوامبر برگزار می‌شود.»

میوریل بازر، شهردار واشنگتن نیز در پاسخ به توییت‌های ترامپ گفت: مقامات محلی بالاخره توانستند واقعیت را به کاخ سفید نشان دهند. پس او با واقعیت‌ها و هزینه‌هایی که با آن روبه‌رو است، اطلاع کسب خواهد کرد. شهردار واشنگتن گفته است به تنهایی فقط هزینه‌های شهری ۶/ ۲۱ میلیون دلار می‌شود. تجزیه و تحلیل‌های ارائه شده نشان می‌دهد که در برخی شهرهای بزرگ، مانند نیویورک هزینه اولیه برگزاری این مراسم رقمی حدود ۲۱ میلیون دلار است که از این رقم ۱۳ میلیون دلار به پلیس شهری تعلق می‌گیرد تا مسوولیت امنیت این رژه را برقرار کند. واشنگتن معمولا هزینه‌های دولت فدرال را بر عهده می‌گیرد. در این شرایط وزارت دفاع هم اعلام کرده است هزینه‌های مربوط به این وزارتخانه رقمی حدود ۵۰ میلیون دلار خواهد شد که این هزینه‌ها به کارکنان و سایر تجهیزات نظامی تعلق می‌گیرد. تجزیه و تحلیل‌ها نشان می‌دهد بیشترین هزینه‌ها به تامین امنیت رژه بازمی‌گردد که به نهادهای امنیتی تعلق می‌گیرد. تخمین زده شده است که فقط تامین امنیت از سوی این نهادها رقمی بین ۱۰ تا ۳۰ میلیون دلار خواهد بود. ترامپ اما از روز اولی که به کاخ سفید قدم گذاشته رویای برگزاری یک رژه در مقابل خود را داشته است. در این راستا گفته می‌شود کمیته برگزاری مراسم تحلیف در باب درخواست ترامپ مبنی بر پیاده کردن تجهیزات نظامی از کپیتول هیل تا کاخ سفید در روز مراسم سوگندش مخالفت کرده بود.

سال ۲۰۱۷، زمانی که ترامپ در مراسم رژه در روز باستیل در فرانسه شرکت کرد،گفت به جمیز متیس اعلام کرده است که خواهان برگزاری مراسمی مشابه این رژه در آمریکا است. به گفته نزدیکان به جیمز متیس، او چندان علاقه‌ای به این مراسم ندارد اما ترجیح می‌دهد مبارزات وی با ترامپ محتاطانه باشد و حتی‌المقدور از دستورات رئیس‌جمهوری آمریکا اطاعت کند. اما زمانی که وی از رقم هزینه‌های ۹۲ میلیون دلاری باخبر شد، ناگزیر از این طرح عقب‌نشینی کرد. بنا به گفته سرهنگ رابرت منینگ، یکی از سخنگویان مطبوعاتی پنتاگون، متیس در ابتدا از این طرح دفاع کرده بود اما این زمانی بود که هنوز خبر میزان هزینه‌های برگزاری یک رژه در واشنگتن اعلام نشده بود. آخرین باری که رژه‌ای مشابه در این کشور برگزار شد، به سال ۱۹۹۱ و پایان جنگ خلیج‌فارس باز می‌گردد. هزینه‌های آن زمان ۱۲ میلیون دلار شد که با ارزش امروزی آن به ۲۲ میلیون دلار می‌رسد.

دنیس روهان، فرمانده ملی لژیون‌های آمریکایی می‌گوید: پولی که قرار است برای مراسم مورد نظر ترامپ مصرف شود بهتر است به سربازان وطن تعلق گیرد تا کمک حال آنها باشد. جشن ما زمانی است که جنگ با تروریسم پایان پذیرفته و سربازان ما به وطن بازگشته‌اند. مراسم رژه ابتدا قرار بود در روز دهم نوامبر و روز کهنه‌سربازان آمریکایی برگزار شود. حالا با لغو این مراسم ترامپ قرار است به پاریس برود تا در مراسم رژه سربازان فرانسوی شرکت کند. این رژه به مناسبت صدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول برگزار می‌شود. هر چند برگزاری مراسم رژه در آمریکا در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته اما ترامپ در یکی از توییت‌های خود اعلام کرده است که این مراسم در اوایل سال ۲۰۱۹ برگزار خواهد شد. ترامپ برای این مراسم خواستار حضور تمامی تجهیزات نوین ارتش این کشور شده است. رئیس‌جمهوری آمریکا اما از عدم برگزاری این مراسم استفاده کرده و به شهردار واشنگتن که یک دموکرات است حمله کرده و گفته است که این شهر نامطلوب اداره می‌شود.