به گزارش رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز در نشست کابینه دولت خود گفت، آنها (ترکیه) نتوانستند ثابت کنند که دوست خوبی هستند. وی اضافه کرد: «آنها می‌خواهند این کشیش عزیز را نگه دارند، این نه درست است و نه عادلانه.» اندرو برانسون در پی کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ به اتهام «جاسوسی» و «تروریسم» ارتباط با شبکه فتح‌الله گولن، روحانی تبعیدی ترک مقیم آمریکا و گروهای شورشی کرد بازداشت شده است. وی این اتهامات را رد کرده است. محاکمه کشیش برانسون به چالشی مهم در روابط آمریکا و ترکیه بدل شده است.

واشنگتن محاکمه کشیش برانسون را «ناعادلانه» خوانده و عبدالحمید گل، وزیر دادگستری و سلیمان سویلو٬ وزیر کشور ترکیه را به‌خاطر نقششان در بازداشت برانسون تحریم کرده است. یک مقام کاخ سفید نیز هفته جاری هشدار داد در صورتی که ترکیه کشیش زندانی را آزاد نکند احتمالا با فشارهای بیشتر اقتصادی مواجه خواهد شد. تلاش آمریکا برای تحریم ترکیه و سقوط ارزش لیر در حالی است که برات آلبایراک، وزیر دارایی ترکیه در صفحه توییتر خود نوشت: «ترکیه با اتخاذ سیاست‌های منطقی، استراتژی‌های قوی و با دوستان و همکاری‌هایی که با آنها دارد از بحران اقتصادی موجود قوی‌تر بیرون خواهد آمد.» وی تاکید کرد: «ترکیه برای ارتقای سطح همکاری با قطر تلاش خواهد کرد و سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری قطر در کشور ما تاکیدی بر سطح دوستی بین دو طرف است.» امیر قطر در دیدار روز چهارشنبه خود با رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد، کشورش به مبلغ ۱۵ میلیارد دلار در قالب پروژه‌های مختلف در ترکیه سرمایه‌گذاری می‌کند. این گام در پی بحران بزرگ اقتصاد ترکیه به‌دلیل کاهش شدید ارزش لیر برداشته شده است.

اثر اقدام قطر بر ارزش لیر

نشریه انگلیسی گاردین نوشت پس از آنکه قطر اعلام کرد قصد دارد ۱۵ میلیارد دلار در ترکیه سرمایه‌گذاری کند، ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا افزایش یافت و موجب شد گمانه‌زنی‌ها در مورد اینکه ترکیه مجبور خواهد شد از صندوق بین‌المللی پول درخواست کمک کند، رنگ ببازد. اقدام قطر در کنار راهکارهای بانک مرکزی ترکیه برای تقویت بخش مالی بانک‌های این کشور موجب شد ارزش لیر در برابر دلار افزایش ۶ درصدی را ثبت کند. هر چند روز جمعه نگرانی‌ها دوباره اثرهای منفی خود را بر ارزش لیر برجای گذاشت.

هشدار مودیز به ترکیه

موسسه رتبه‌سنجی مودیز که یکی از سه موسسه برتر رتبه‌سنجی در سطح جهان است به ترکیه هشدار داد که اگر ریسک‌های اقتصادی خود را در سال‌جاری کاهش ندهد، رتبه اعتباری آن کاهش خواهد یافت. این موسسه اعلام کرده‌است که ترکیه باید ریسک‌های مربوط به حساب‌های خارجی خود را حل‌وفصل کند. این درحالی است که قرار بود موسسه استاندارداند پورز که یکی دیگر از موسسات برتر رتبه‌سنجی جهان است روز جمعه و با بسته شدن بازارها گزارشی را در راستای بررسی رتبه اعتباری ترکیه منتشر کند.