«کلان» به «کو کلاکس کلان» (Ku Klux Klan) اشاره دارد که به شکل کوتاه‌شده‌اش (KKK) شناخته می‌شوند. «کلان»ها گروه‌هایی در آمریکا هستند که به برتری نژاد سفید باور دارند. سال گذشته سفیدپوستان ملی‌گرا یا وفاداران به «کو کلاکس کلان» در راهپیمایی موسوم به «اتحاد راست» گردهم آمده بودند تا به برداشته شدن مجسمه «ژنرال رابرت لی» اعتراض کنند؛ ژنرالی که در زمان جنگ‌های داخلی آمریکا فرمانده ارتش کنفدراسیون ویرجنیای شمالی و طرفدار ابقای برده‌داری بود.  به نوشته رویترز، در تظاهرات روز گذشته (۲۱مردادماه)، برخی دانشجویان خشم خود را نسبت به حضور گسترده پلیس ابراز کردند. به گفته این دانشجویان در تظاهرات راست‌گرایان افراطی سال گذشته که افراد با سلاح و مشعل به خیابان‌های شارلوتزویل آمده بودند، پلیس حضور چشمگیری نداشت. دانشجویان درحالی‌‌که در نزدیکی دانشگاه ویرجینیا راهپیمایی می‌کردند به صفی از پلیس ضدشورش برخوردند. با اینکه درگیری بین دانشجویان و پلیس ضدشورش اتفاق نیفتاد، اما دانشجویان فریاد سر دادند: «اینجا شورشی درحال شکل گرفتن نیست. چرا در لباس ضدشورش هستید؟» این تظاهرات درحالی برگزار شد که برخی آن را «اعتراضاتی دوئل‌وار» میان ناسیونالیست‌های سفیدپوست و مخالفان چپگرای آنان ارزیابی کردند. ناسیونالیست‌های سفیدپوست ماه‌ها بین خودشان بر سر چگونگی برگزاری راهپیمایی ۱۲ اوت (۲۱ مردادماه) «اتحاد راست» بحث و جدل داشتند و همزمان ائتلاف بزرگی از فعالان حقوق مدنی اعتراضاتی برای مقابله با آنها برنامه‌ریزی کرده‌ بودند. 

سی‌ان‌ان هم در گزارش ۱۱ اوت خود در این باره نوشت شارلوتزویل پیش از این تظاهرات که نقطه عطفی در ذهن مردم بر جا گذاشت به مراکز دانشگاهی‌اش و محل اقامت سومین رئیس‌جمهور آمریکا شهره بود. این گزارش می‌نویسد شارلوتزویل همچون زخمی برای آمریکایی‌ها است. برای ساکنان ۴۵ هزار نفری این منطقه و جمعیت ده‌ها هزار نفری مناطق پیرامونش، شارلوتزویل خانه و مکانی است که وقتی از آن عبور می‌کنند به یاد زخمی می‌افتند که روانشان را پریشان ساخته است. ناسیونالیست‌های سفیدپوست در حالی در تظاهراتشان  آمار حامیان خود را ۴۰۰ تا چند هزار نفر اعلام کردند که کارشناسان نسبت به اغراق در این تعداد هشدار دادند. مارک لنس، استاد دانشگاه جورج تاون می‌گوید: «این گروه‌های نئونازی به اغراق در میزان مشارکت معترضان مشهورند و خصوصا این وضعیت زمانی تشدید می‌شود که آنها متوجه شوند پاسخ محکمی هم از گروه رقیب دریافت خواهند کرد. بنابراین برایم جای تعجب نخواهد بود که تعداد مشارکت‌کنندگان بسیار اندک باشد.» 

اعتراضات سال گذشته زمانی به پایان رسید که یک خودرو به سمت تجمع ضدمعترضان حرکت کرد و یک زن به نام «هدر هیر» کشته و یک نئونازی به قتل متهم شد. همچنین یک مرد سیاه‌پوست به نام «دی آندره هریس» هم از سوی برتری‌طلبان سفیدپوست داخل پارکینگی مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفت. مقام‌های واشنگتن بارها گفته‌اند که امسال مسائل امنیتی را بسیار جدی دنبال می‌کنند. رئیس پلیس واشنگتن در کنفرانسی خبری گفت که ماموران روی جدا نگه‌داشتن معترضان دو گروه متمرکز خواهند شد تا سطح خشونت فیزیکی برعکس آنچه در اعتراضات سال گذشته در شارلوتزویل رخ داد، به حداقل برسد.  در این میان برخی قانون‌گذاران آمریکایی معتقد به دخالت روسیه و گرفتن ماهی از آب گل‌آلود هستند. «تام گرت» قانون‌گذار جمهوری‌خواه آمریکایی و عضو کمیته امور خارجی و امنیت کشور، به سی‌ان‌ان گفت: «دو ماه پیش در نشستی درباره شارلوتزویل با رئیس اف‌بی‌آی و سایر مقامات دیدار کردم و درباره احتمال مداخله روسیه در وقایع شارلوتزویل پرسیدم. به من گفته شد که بله، روسیه در این مساله دست داشته است.» صرف‌نظر از درستی یا نادرستی این ادعا، این قانون‌گذار ادامه داد: «به من گفته شده که اطلاعات جمع‌آوری شده در این خصوص هنوز طبقه‌بندی نشده است. مسکو به‌دنبال برانگیختن آمریکایی‌ها علیه آمریکایی‌ها است تا اعتماد را در دموکراسی‌های غربی تضعیف کند.»