محتوای این مکالمه مربوط به بحث میان ترامپ و وکیلش مایکل کوهن بر سر این است که چطور با پرداخت حق‌السکوت بر ماجرای رابطه جنسی میان ترامپ و کارن مک دوگال سرپوش گذاشت. این گفت‌وگو دو ماه قبل انتخابات سال ۲۰۱۶ صورت گرفته که طی آن ترامپ پیروز شد و به کاخ‌سفید راه یافت. وزارت دادگستری آمریکا از چند ماه پیش و پس از طرح چندین ادعا درباره پرداخت حق‌السکوت به زنانی که مدعی رابطه جنسی با ترامپ هستند، تحقیقاتی را در این باره آغاز کرده است.

مایکل کوهن که چند ماه پیش اف‌بی‌آی به دفتر و محل کار او یورش برد و همه مدارکش را ضبط کرد هم اکنون به اتهام تخلف بانکی، فرار مالیاتی و نقض احتمالی قوانین انتخاباتی تحت تحقیقات قضایی است. او بارها خود را وفادار به دونالد ترامپ خوانده اما اخیرا درباره احتمال همکاری او با رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده «روس‌گیت» گمانه‌زنی‌هایی شده است. افزون بر این روز جمعه، رودی جولیانی، دیگر وکیل دونالد ترامپ در گفت‌وگو با نیویورک تایمز تایید کرد که نوار گفت‌وگوی محرمانه ترامپ با مایکل کوهن وجود دارد. با وجود این جولیانی گفته در حقیقت هیچ پولی در جریان این قضیه رد و بدل نشده است. مک‌دوگال پیش‌تر گفته بود او جزئیات رابطه دوستی و شراکت جنسی خود با ترامپ را به نشریه نشنال اینکوایرر به مبلغ ۱۵۰ هزار دلار فروخته بود؛ اما این نشریه که مدیر آن از دوستان و هواداران نزدیک ترامپ است این گزارش را هرگز منتشر نکرد و به عبارتی با خریداری آن جلوی انتشار عمومی‌اش را گرفت. کارن مک‌دوگال می‌گوید نشنال اینکوایرر در برابر پرداخت ۱۵۰ هزار دلار از او خواسته که تمامی حقوق گفت‌وگو درباره جزئیات رابطه‌ دوستی‌ یکساله‌اش با دونالد ترامپ را به این نشریه بدهد و دیگر حق نخواهد داشت در این باره با هیچ رسانه‌ای سخن بگوید.

این نشریه زرد دیدگاه‌های راست‌گرایانه دارد و در دوران کارزار انتخاباتی نیز هوادار دونالد ترامپ بوده است. در عین حال گزارش شده است که در این گفت‌وگو ترامپ و مایکل کوهن درباره پرداخت پول به موسسه آمریکن مدیا که صاحب امتیاز نشنال اینکوایرر است، صحبت می‌کنند و ترامپ به وکیلش می‌گوید که پرداخت باید از طریق چک بانکی صورت گیرد تا سند مالی برای آن وجود داشته باشد. بازرسان اف‌بی‌آی اکنون از نشریه نشنال اینکوایرر خواسته‌اند اسناد مربوط به قرارداد مک‌دوگال را در اختیار آنها بگذارد. آن‌طور که رسانه‌های آمریکایی می‌گویند این گفت‌وگو رودررو بوده و نه از طریق تلفن اما کوهن توانسته آن را ضبط کند. گفته شده نوارهای ضبط شده دیگری هم وجود دارد که اکنون در اختیار اف‌بی‌آی است. مک‌دوگال مدعی است که حدود یک سال با ترامپ دوستی و رابطه جنسی داشته است آن هم دقیقا در دورانی که ملانیا ترامپ، همسر ترامپ پسرشان را باردار بود. پیش از این نیز یکی از بازیگران فیلم‌های مستهجن با نام مستعار استورمی روایت مشابهی داشته؛ اما هنوز پرونده وی در پیچ و خم تحقیقات متوقف شده است. مضاف بر اینکه وی هفته گذشته توسط نیروهای پلیس در یک کلوب شبانه دستگیر شد. گفته می‌شود این دستگیری برای اختلال ایجاد کردن در رویه شکایت استورمی بوده است.