اکنون خانم می ‌باید میان دو اردوگاه رقیب نوعی سازش یا توازن به‌وجود آورد. وی درحال حرکت روی لبه تیغ است. به نوشته گزارشگر نیویورک‌تایمز، این رای نشان داد که پارلمان هم در آستانه بن‌بست بر سر خروج یا برگزیت قرار دارد.  کاستل می‌نویسد می ‌طی یک سال آینده در مسیر خطرناکی خواهد بود. حزب محافظه‌کار خانم می ‌از زمانی که به توافق چکرز دست یافت در «وضعیت اضطرار» به سر می‌برد. تنش بر سر برگزیت بار دیگر روز سه‌شنبه اوج گرفت آنگاه که «کمیسیون انتخابات»- «ناظر انتخاباتی بریتانیا» - حکم داد که اردوگاه «حامی برگزیت» (Vote Leave) قانون مربوط به «هزینه‌های سیاسی» را طی همه‌پرسی ۲۰۱۶ در مورد عضویت در این بلوک شکسته است. این کمیسیون ذکر کرد که رای به خروج از محدودیت هزینه‌ای ۷ میلیون پوندی گذشته و به بیش از ۹ میلیون پوند رسیده است و ۶۷۵۳۱۵ پوند آن از طریق اردوگاه جوانان حامی برگزیت که «BeLeave» نامیده می‌شود تامین شده است. پایه‌گذار BeLeave «درن گرایمز» و همچنین «دیوید هالسال» هم ۲۰ هزار پوند جریمه شده و نزد پلیس رفتند. برخی قانون‌گذاران خواستار این شدند که همه‌پرسی نامعتبر اعلام شود. 

گزارشگر نیویورک‌تایمز معتقد است اکنون یک وضعیت سردرگمی و آشفتگی در بریتانیا به‌چشم می‌خورد. استعفاهای متوالی نخست‌وزیر انگلیس را در شرایط ناراحت‌کننده‌ای قرار داده است و می ‌می‌کوشد به هر وسیله‌ای که شده مخالفان را به سوی خود بکشد و از شدت مخالفت آنها بکاهد. چنین است که برخی تحلیلگران بر این باورند که اگر تا یک دهه پیش بسیاری با نگاهی خوش‌بینانه روند همگرایی قاره سبز را می‌دیدند اما گسترش ناسیونالیسم، پوپولیسم، مهاجرستیزی، بیگانه‌هراسی و ملی‌گرایی امروز در اروپا بیش از هر زمانی به چشم می‌خورد. روند جدایی بریتانیا از اروپا هم برخی را به صرافت انداخته تا از «پایان اروپا» یا لااقل «پایان همگرایی اروپایی» سخن به میان آورند. از سوی دیگر، برخی هم با اشاره به «سکته در روند مذاکرات برگزیت» و بالا گرفتن اختلافات بین لندن و بروکسل از «جنگ سرد در اتحادیه اروپا» سخن به میان می‌آورند و می‌گویند نشانه‌های توفان در روابط بریتانیا- اروپا دیده می‌شود. 

با این حال، نیویورک تایمز می‌افزاید بزرگ‌ترین مشکل داخلی برای خانم می‌ در پارلمان است، جایی که توافق چکرز تندروها به رهبری «جاکوب ریس موگ»، قانون‌گذار محافظه‌کار دست‌راستی، را خشمگین کرده است. با این حال، روز سه‌شنبه حامیان اروپا به اصلاحیه‌ای حمله کردند که دولت را مجبور به یافتن یک اتحادیه گمرکی با اتحادیه اروپا می‌کند البته اگر تا ماه ژانویه هیچ توافقی در مورد حوزه‌های تجارت آزاد مشترک برای کالاها شکل نگیرد.