این شرکت در تهیه این گزارش، نظرسنجی‌ای از ۲۸ هزار نفر در ۱۵ کشور جهان طی بازه ۲ ماهه ژانویه تا فوریه ۲۰۱۸ صورت داد. در این نظرسنجی، رهبری، اثرگذاری، مسوولیت‌پذیری و مدیریت ۱۳۹ مدیرعامل - مدیران‌عاملی که شرکت‌هایی که رهبری آن را برعهده دارند باید حداقل برای ۵۰ درصد عموم مردم شناخته شده باشد. این مدیران‌عامل همچنین باید خودشان حداقل میان ۱۰ درصد افکار عمومی شناخته شده باشند - مورد ارزیابی قرار گرفته است. به گزارش رسانه آمریکایی «فوربس»، مهم‌ترین انگیزه در تهیه این گزارش بررسی تحولات نقش مدیران‌عامل بوده است.

به‌عنوان مثال زمانی که مهندس نرم‌افزار جیمز دامور در جولای ۲۰۱۷ یادداشت انتقادی را در رابطه با ابتکارات متنوع گوگل منتشر کرد، شهرت این غول تکنولوژی روبه زوال رفت. در آن زمان اما ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل، با بازگشت زود هنگام از تعطیلاتی که در کنار خانواده خود سپری می‌کرد، دفاع در برابر اتهامات وارد شده، اخراج دامور و محکوم کردن تبعیض با ارسال یک ایمیل به تمام کارکنان این شرکت، سازمان خود را در این بحران هدایت کرد. در این ماجرا گرچه شهرت گوگل در افکار عمومی لکه‌دار شد اما مدیرعامل این شرکت، ساندار پیچای، توانست اعتباری برای خود دست و پا کند. استِفِن‌ هان-گریفتس، محقق ارشد «موسسه شهرت» - شرکت خدمات مدیریتی که در زمینه اندازه‌گیری شهرت کسب‌وکارها فعالیت دارد - در این رابطه می‌گوید: «گوگل معتقد است هیچ کار نادرستی انجام نمی‌دهد و او (ساندار پیچای) نماد آن است.»

در عصر کنونی ایجاد نتایج مالی مطلوب همچون جک ولچ (رئیس و مدیرعامل «جنرال الکتریک») یا تولید محصولات نوآورانه نظیر تولیدات شرکت استیو جابز، دیگر برای مدیران‌عامل کافی نیست. امروزه مدیران عامل باید فعال باشند.‌ هان-گریفیتس می‌گوید: «مدیران‌عامل امکان تولید محصولات سطح جهانی را فراهم می‌سازند، اما مهم‌تر از آن، آنها همواره کار درست را در اجتماع انجام می‌دهند. در این راستا مدیران عاملی که مواجهه درستی در برابر مسائل مهم سیاست عمومی

 – به‌خصوص سیاست‌های شهروندی و حکمرانی - دارند،‌ رتبه‌های بالاتری را به‌دست می‌آورند.»

براساس یافته‌های این گزارش، مدیران عامل سلبریتی بیشتر بر برندهای شخصی، پوپولیسم و ویژگی‌های منحصربه‌فرد محصولات خود متمرکز هستند. در دوران جدید کنونی اما شهرت غیرملموس مدیران‌عامل تغییرات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ایجاد می‌کند، امری که مدیران‌عامل را به بازنگری در نقش خود وا می‌دارد. در اولین رتبه‌بندی مشهورترین مدیران عامل جهان، ۱۰ مدیرعامل برتر در صنایع مالی، تکنولوژی، غذا و نوشیدنی و هتل‌داری مشغول هستند.

براساس نتایج این گزارش، در میان ۱۳۹ مدیرعامل جهانی ساندار پیچای، مدیرعامل شرکت گوگل‌ از بیشترین شهرت برخوردار است. پیچای که در هر چهار معیار «رهبری»، «اثرگذاری»، «مدیریت» و «مسوولیت‌‌پذیری» نمرات بالایی را به‌دست آورده است، به رهبری قدرتمند با تخیلات قوی، دیدگاه استراتژیک روشن و پیش‌بینی تغییرات شناخته می‌شود. در این گزارش همچنین دنیس موریسون، مدیرعامل شرکت «کمپ‌بل سوپ» به‌عنوان مشهورترین مدیرعامل زن دنیا معرفی شده است.

 

04-03