براساس این گزارش روند نابودی محل آزمایش‌های اتمی کره‌شمالی شامل تخریب تمام تونل‌های این سایت با استفاده از انفجار، مسدود کردن ورودی‌های این محل، برداشتن تجهیزات مشاهده و نظارت و ساختمان‌های تحقیقاتی است. به خبرنگارانی از آمریکا، بریتانیا، کره‌جنوبی، چین و روسیه اجازه داده شده که برای شرکت و تهیه خبر از این مراسم حضور داشته باشند. در بیانیه وزارت خارجه کره‌شمالی آمده که محدودیت حضور خبرنگاران به‌دلیل «کوچک بودن محل انجام آزمایش‌های اتمی» است که «در منطقه کوهستانی دور از دسترس و خالی از سکنه» قرار دارد. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده نابود کردن این محل سه هفته قبل از زمان اعلام شده برای ملاقات رهبران دو کشور آمریکا و کره‌شمالی (که ۱۲ ژوئن برابر با ۲۲ خرداد در سنگاپور برگزار می‌شود) صورت می‌گیرد.

«لورا اسمیث اسپارک»، گزارشگر سی‌ان‌ان در ۱۲ مه ‌نوشت که رهبر کره‌شمالی ۲۰ آوریل به این نتیجه رسید که «ماموریت» خود در انجام آزمایش‌های تسلیحاتی را «به انجام رسانده» و وقت آن رسیده که برای اعتمادسازی بین‌المللی این سایت را تعطیل کند. به دنبال این اقدام، دونالد ترامپ ضمن تشکر از رهبر کره‌شمالی، این اقدام را پیش از دیدار سران دو کشور «بسیار هوشمندانه و حرکتی دلپذیر» ارزیابی کرد. روزنامه‌نگاران بین‌المللی برای پوشش این سایت دعوت خواهند شد «تا ببینند چگونه به روشی شفاف این سایت تعطیل خواهد شد.» گزارشگر سی‌ان‌ان می‌افزاید؛ سایت پونگی-ری در منطقه‌ای کوهستانی در شمال شرق این کشور واقع شده و در فاصله ۱۰۰ مایلی (۱۶۰ کیلومتری) چین قرار دارد. برخی بر این باورند که یکی از مسائلی که در دیدار «اون» با رئیس‌جمهور چین مطرح شد، همین مساله باشد. به همین دلیل، برای نشان دادن حسن‌نیت با چین هم که شده این سایت که نزدیک به چین است، تعطیل می‌شود.

بحث تعطیلی این سایت البته ماه گذشته در دیدار «کیم» با رهبر کره‌جنوبی مطرح شد و احتمالا پس از دیدار با برادر بزرگتر (چین) بود که مرحله تعطیلی عملیاتی شد. «لورا اسمیث اسپارک» بر این باور است که برخی دانشمندان چینی پیش از این گفته بودند که پس از ششمین آزمایش هسته‌ای در سپتامبر، این سایت به‌شدت آسیب دیده بود و عملا بلااستفاده مانده بود اما رهبر کره‌شمالی این سخنان را تکذیب کرده است. چنین به‌نظر می‌رسد که آمریکا به شکل گام‌به‌گام در راستای خلع‌سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره گام برمی‌دارد. «اسپارک» می‌افزاید؛ وعده کره‌شمالی به «عدم انجام آزمایش‌های موشکی اعلام نشده» و فعالیت‌های دیگر که ممکن است هواپیماها را در معرض خطر قرار دهد نشانه‌ای دیگر از خلع‌سلاح این کشور و آمادگی کره‌شمالی برای مشارکت بیشتر با جهان است.

یکی دیگر از نشانه‌های جذب و مشارکت تدریجی این کشور در دنیا سفر رئیس سازمان بین‌المللی هوانوردی (ICAO) به پایتخت کره‌شمالی است. رئیس سازمان ایکائو گفت که از رویکرد همکاری‌جویانه کره‌شمالی استقبال کرده و برای تسهیل و پذیرش این پیشنهادها با کشورهای مجاور همکاری خواهند کرد. وعده کمک شمالی به عدم انجام این آزمایش‌ها راه را برای ایرلاین‌ها برای عبور از حریم هوایی این کشور می‌گشاید. اوایل همین ماه بود که مقام‌های کره‌شمالی درخواست بازگشایی مسیر هوایی میان «پیونگ‌یانگ- اینچه اون» را تسلیم مقام‌های کره‌جنوبی کردند. از دیگر نشانه‌های بهبود روابط کره‌شمالی با آمریکا (و به تبع آن با دنیا) بازگرداندن سه زندانی کره‌شمالی همراه با پمپئو (وزیر خارجه آمریکا) به ایالات‌متحده است. به نوشته گزارشگر سی‌ان‌ان، پمپئو یکی از بانیان اصلی جوش خوردن و البته تداوم مذاکرات با کره‌شمالی بوده است. «اسپارک» می‌نویسد؛ مقام‌های آمریکایی خواستار خلع‌سلاح هسته‌ای و راستی‌آزمایی دائمی هستند اما کره‌شمالی اعلام کرده که به اهداف هسته‌ای خود دست یافته است. با این حال، برخی کارشناسان چنین اظهار می‌کنند که با وجود رویکرد آشتی‌جویانه کیم- ترامپ ممکن است این مذاکرات در دقایق آخر لغو شود. آنها اشاره می‌کنند که کره‌شمالی شاید خلع‌سلاح کامل هسته‌ای- موشکی را نپذیرد و اما و اگرهایی مطرح کند. هر چند این در حد گمانه‌زنی و نظر مانده است.

در همین راستا، «چو سانگ هون»، گزارشگر نیویورک‌تایمز در ۱۲ مه ‌نوشت که «این ترس و بدبینی وجود دارد که کره‌شمالی واقعا نخواهد تسلیحات خود را تسلیم کند. شاید رهبر این کشور می‌خواهد چهره‌ای معتدل‌تر از خود نشان دهد، از زیر تیغ تحریم‌ها بگریزد و سیاست تهدید نظامی ترامپ را با دشواری مواجه سازد.» او می‌افزاید:«اما مقام‌های کره‌جنوبی بر این باورند که کیم مایل به چانه‌زنی در مورد تسلیحات اتمی خود در ازای پایان خصومت‌ها و دریافت تضمین واشنگتن برای بهبود اوضاع اقتصادی‌اش است.» این گزارشگر به نقل از «برخی تحلیلگران» می‌نویسد که این دسته از تحلیلگران اهمیت تصمیم کره‌شمالی برای تعطیلی پونگی- ری را دست‌کم گرفته‌اند. چرا؟ زیرا پس از ۶ آزمایش هسته‌ای که همگی در تونل‌های عمیق زیرزمینی انجام شده، این مکان برای انجام آزمایشی دیگر ایمنی نداشته است. در واقع، این سایت به یک «سایت سوخته» تبدیل شده بود. در هر حال، اگر دیدار کیم- ترامپ شکل گیرد بزرگ‌ترین تحول دیپلماتیک در تاریخ معاصر جهان و در تاریخ نیم قرن اخیر شبه‌جزیره رقم خواهد خورد. قرار است روسای جمهور کره‌جنوبی و آمریکا در ۲۲ مه ‌در کاخ سفید دیدار کنند. سارا سندرز، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید می‌گوید؛ رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در دیدار تاریخی در سنگاپور به‌عنوان یکی از طرف‌های مورد مذاکره حضور خواهد داشت.

برخی بر این باورند که شاید بحران اقتصادی و قحطی در کره‌شمالی موجب شد این کشور به مذاکره روی آورد. در هر حال، برخی معتقدند سفر مدیر اجرایی «برنامه جهانی غذا» به کره‌شمالی یکی دیگر از نشانه‌های بازگشایی در فضای روابط این کشور با دنیا است. دیوید بیسلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا، دو روز را به همراه مقامات دولتی در پیونگ‌یانگ سپری کرده و دو روز دیگر را به بازدید از شهرهای دورافتاده در کره‌شمالی گذراند. او بر نحوه توزیع مواد غذایی بین زنان و کودکان گرسنه نظارت داشته است. برخی می‌گویند این تازه‌ترین نشانه از خروج این کشور از انزوای بین‌المللی محسوب می‌شود. این سفر شامل بازدیدهایی از پروژه‌هایی با بودجه و سرمایه سازمان برنامه جهانی غذا بود که از جمله آنها می‌توان به مهدکودکی در جنوب استان هوآنگ‌هائه و یک کارخانه تولید بیسکویت غنی شده در پیونگ‌یانگ اشاره کرد.

دیوید بیسلی گفت: «درحالی‌که کره‌شمالی در تلاش است تا استانداردهای مربوط به تغذیه را رعایت کند، گرسنگی و قحطی درحال‌حاضر در این کشور به اندازه دهه ۱۹۹۰ میلادی بالا نیست.» وی افزود: «من هیچ نشانه‌ای از قحطی در کره‌شمالی همانند شرایط دهه ۱۹۹۰ مشاهده نکردم و این خبر خوبی است اما شکی وجود ندارد که مساله گرسنگی و سوءتغذیه در این کشور وجود دارد.»

سازمان ملل ماه گذشته پس از برگزاری نشست تاریخی میان کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی و مون جائه این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی که منجر به بهبود روابط میان پیونگ‌یانگ و کشورهای غربی شد، خواستار بودجه ۱۱۱ میلیون دلاری برای کمک به مردم کره‌شمالی شد. براساس آمار برنامه جهانی غذا، بیش از ۷۰ درصد از جمعیت ۲۵ میلیون نفری کره‌شمالی در «ناامنی غذایی» به سر می‌برند و این به آن معناست که آنها تلاش می‌کنند تا دچار گرسنگی شدید نشوند و از هر چهار کودک زیر پنج سال یک نفر از سوءتغذیه شدید رنج می‌برد.