به نوشته روزنامه گاردین، به نقل از جانی مایکل، یکی از سخنگویان پنتاگون، بازگشت به رقابت با قدرت‌های بزرگ و سرکشی‌های روسیه این نیاز را به‌وجود آورده تا آمریکا مجددا بر اقیانوس اطلس متمرکز شود و قدرت بازدارندگی خود را در این منطقه تقویت کند و اعتماد متحدانش را به خود جلب کند. او گفت: فرماندهی جدید در اقیانوس اطلس پایه‌ای برای امنیت آتلانتیک خواهد بود. این تصمیم نشان‌دهنده نگرانی اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها از افزایش قدرت نظامی روسیه در منطقه آتلانتیک است. براساس برنامه جدید، ایالات‌متحده ستاد فرماندهی جدید ناتو را در نورفولک در ویرجینیا راه‌اندازی خواهد کرد.

طرح جدید در ماه فوریه در اجلاس وزرای دفاع ناتو مطرح شد و این به‌عنوان بخشی از طرح‌های ناتو به منظور تامین امنیت خطوط دریایی و خطوط ارتباطی بین آمریکای شمالی و اتحادیه اروپا است. ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان ناتو همان زمان به خبرنگاران گفت: ما اخیرا رفتارهای تهاجمی بسیاری از روسیه شاهد بوده‌ایم. روسیه در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری‌های خود را در بخش نظامی و تسلیحات به‌شدت افزایش داده است. این سرمایه‌گذاری نه‌تنها در بخش تسلیحات متعارف بوده، بلکه شامل تسلیحات هسته‌ای نیز می‌شود. او در همان جلسه تاکید کرد که تیم فرماندهی جدید برای پاسخ به روسیه از اهمیت حیاتی برخوردار است. ناتو همچنین به منظور مقابله با جاه‌طلبی‌های نظامی روسیه یک فرماندهی لجستیکی جدید نیز تاسیس کرده است که انتظار می‌رود مقر آن در آلمان باشد.  در عین حال، نیروی دریایی ایالات‌متحده ناوگان دوم نیروی دریایی خود را از نو برقرار می‌کند. هزینه‌های این نیرو در سال ۲۰۱۱ تحت‌عنوان کاهش هزینه‌ها قطع شده بود. وظیفه ناوگان دوم نیروی دریایی آمریکا نظارت بر کشتی‌ها و هواپیماها و نیروهای غربی در سواحل شرقی اقیانوس اطلس خواهد بود. همچنین این ناوگان مسوولیت نیروهای آموزشی و انجام عملیات دریایی را در منطقه به عهده خواهد گرفت.

پس از برخورد مرگبار دو کشتی در سال ۲۰۱۷، دستور راه‌اندازی این دو ناوگان مجددا داده شده است. دریاسالار جان ریچاردسون، رئیس عملیات دریایی آمریکا می‌گوید: این اقدام در جهت بالا بردن امنیت دریایی است.  همزمان با افزایش تنش‌ها بین روسیه و کشورهای غربی، بریتانیا نیز اعلام کرد که از متحدانش خواهد خواست تا اقدامات ضدروسی خود را افزایش دهند. به نوشته گاردین بریتانیا از سلسله نشست‌هایی که در سال‌جاری خواهد داشت به منظور مقابله با روسیه استفاده خواهد کرد. بریتانیا اعلام کرده است که به منظور مبارزه اطلاعاتی با روسیه دست به اقدام متقابل خواهد زد و تصریح کرد که از گفت‌وگوهای سنتی خود در باب مسائلی همچون حمله شیمیایی در سوریه دست بر خواهد داشت و راه مقابله اطلاعاتی را در پیش خواهد گرفت. بریتانیا قصد دارد از نشست‌های مهمی که در سال‌جاری برقرار خواهند بود استفاده کند، نشست‌هایی همچون سران گروه ۷، سران گروه ۲۰، سران ناتو و نشست اتحادیه اروپا. بریتانیا می‌گوید که قصد دارد اقدامات ضدروسی متحدان خود را بیش از پیش تقویت کند.