رئیس‌جمهوری فرانسه کنار گذاشتن دموکراسی را بزرگ‌ترین اشتباه ممکن قلمداد کرد. رئیس‌جمهوری فرانسه از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست از ارزش‌های آزادی و برابری دفاع کنند. رئیس‌جمهوری فرانسه در اظهارات خود خواهان آن شد که اروپا به دنبال پرهیز از رویکردهای ملی‌گرا باشد. به گفته او، اتحادیه اروپا باید مکانی امن برای تحقق دموکراسی در جهانی خطرناک باشد. رئیس‌جمهوری فرانسه افزود دموکراسی بهترین فرصت را برای اتحادیه اروپا به منظور مقابله با افزایش ناسیونالیسم در قاره سبز فراهم می‌سازد. او در اظهارات خود روی کار آمدن دموکراسی‌های غیرلیبرال را که حتی در مواردی در اروپا نیز قابل ملاحظه است، محکوم کرد. وی هشدار داد، ناسیونالیسم فردگرا در حال ترویج است که این موضوع می‌تواند فضای جنگ داخلی را در اروپا به وجود آورد. رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین اظهار کرد: «اتحادیه اروپا نیازمند اصلاحات برای تحکیم حاکمیت اروپایی در جهان است.» مکرون بروز اختلافات میان سیاستمداران در اتحادیه اروپا را یک بازی احمقانه قلمداد کرد و خواستار احیای دموکراسی در این اتحادیه شد. وی افزود: «ما باید حاکمیت اروپایی را بازسازی کنیم تا از شهروندان خود در ابعاد دفاعی و امنیتی مراقبت کنیم.» رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین پیشنهاد ایجاد برنامه‌ای در اروپا با هدف حمایت از جوامعی که از پناهجویان استقبال می‌کنند را مطرح کرد.

سخنرانی مکرون در پارلمان اروپا البته با اعتراضاتی هم مواجه شد. خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد گروهی از قانون‌گذاران پارلمان اروپا در جریان سخنرانی رئیس‌جمهوری فرانسه به حملات هوایی اخیر علیه سوریه اعتراض کردند. همزمان با سخنرانی رئیس‌جمهور فرانسه، گروهی از قانون‌گذاران در اعتراض به حملات اخیر آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه پلاکاردهایی در اعتراض به جنگ سوریه در دست گرفتند. در این پلاکاردها جملاتی نظیر «دست از سر سوریه بردارید» و «جنگ در سوریه را متوقف کنید» به چشم می‌خورد.

احتمال جنگ در اروپا؟

در حالی که مکرون در پارلمان اروپا از دموکراسی اروپایی و وحدت در اروپا سخن می‌گفت، اما برخی شواهد نشان می‌دهد که اروپا چندان هم دچار وحدت نیست بلکه بخشی از قاره سبز ممکن است وارد جنگ شود. ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا که از دیگر سخنرانان پارلمان اروپایی بود گفت، اتحادیه اروپا باید آغوش خود را برای پذیرش اعضای جدید از سمت منطقه بالکان غربی باز کند تا جلوی ریسک یک جنگ جدید در منطقه را بگیرد. به گزارش رویترز،  وی افزود: «اتحادیه اروپا قرار نیست باشگاهی باشد که تنها به‌دست فرانسه و آلمان رهبری ‌شود.» او به امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه و قانون‌گذاران اتحادیه اروپا گفت: «اروپا قرار نیست تنها فرانسوی-آلمانی باشد. ما متشکل از ۲۸ کشور هستیم.» وی خاطرنشان کرد: به قدرت رسیدن مکرون در فرانسه امیدهای جدیدی را به اتحادیه اروپا که بزرگ‌ترین بلوک تجاری جهان است بخشیده است؛ اما در ادامه افزود: اروپا حتی اگر بریتانیا قرار باشد سال آینده اتحادیه اروپا را ترک کند یک گروه باقی خواهد ماند.