ترامپ در محاصره مولر

در راستای این حوادث سریالی، ابتدا روز سه‌شنبه جان کلی، رئیس کارکنان کاخ سفید سطح دسترسی جرد کوشنر را به اطلاعات فوق محرمانه کاهش داد. کوشنر پیش‌تر مجوز امنیتی موقت داشت و می‌توانست به برخی از محرمانه‌ترین اطلاعات دسترسی داشته باشد. او اکنون «مجوز موقت مخفی» دارد که سطح پایین‌تری از دسترسی را برای او به همراه دارد. کوشنر در گذشته بارها تاخیر در بررسی سوابق از طرف اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) را تجربه کرده است و منجر شد تا برخی گمان کنند که او هرگز نمی‌تواند مجوز امنیتی دائم دریافت کند.

پس از این اقدام اما واشنگتن پست سه‌شنبه گزارش داد، مقام‌هایی از چهار کشور پیش از ورود کوشنر به کاخ سفید به راه‌هایی اندیشیده بودند که در پی آن با استفاده از قراردادهای تجاری‌ با داماد ترامپ که در کار املاک است، روی او نفوذ پیدا کنند.  کوشنر بدون مطلع کردن شورای امنیت ملی آمریکا با مقام‌های خارجی مذاکره کرده و این مساله نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است که آیا مقام‌های خارجی می‌توانند از کوشنر سوءاستفاده کنند یا خیر. به‌رغم‌ این مسائل، دونالد ترامپ می‌تواند به‌صورت یکجانبه وارد عمل شود و مجوز امنیت درجه بالا به کوشنر بدهد. در عوض او این مساله را به رئیس دفتر خود واگذار کرده است که ظاهرا سابقه درگیری با اعضای خانواده رئیس‌جمهوری آمریکا را هم در کارنامه خود دارد. این در حالی است که سه‌شنبه روز خوبی برای کاخ سفید نبود و اخبار به همین‌جا محدود نشد. چند ساعت از مطرح شدن این داستان نیز نگذشته بود که سی‌ان‌ان در گزارشی اعلام کرد رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده «روس‌گیت» قصد دارد از رابطه تجاری ترامپ با روس‌ها پیش از کارزار انتخاباتی تحقیق و از وی در این مورد سوال کند. کارشناسان می‌گویند، این شاید یک قدم بزرگ در پرونده موسوم به «روس‌گیت» باشد.

این حوادث سه‌گانه باعث شده است تا فشار زیادی به کاخ سفید و حلقه داخلی دونالد ترامپ وارد شود. این وقایع در زمانی رخ داده که اطلاعات زیادی علیه جرد کوشنر در حال جمع‌آوری است و این نشانگر آن است که ترامپ با تهدیدهای شدیدتری در آینده نزدیک روبه‌رو خواهد شد. تحولات اخیر بیش از اینکه تحقیر کوشنر به حساب آید، نشان از فعالیت‌های مرموز وی در دولت دارد. این در حالی است که در دولت ترامپ به کوشنر نقش‌های مهم و برجسته‌ای در حوزه سیاست خارجی داده شده است. در شرایطی که او قرار است نقش مهمی در صلح خاورمیانه داشته باشد، محدود شدن دسترسی وی به اطلاعات فوق محرمانه می‌تواند موجب برکنار ماندن وی از امور شود. مقام‌های سابق آمریکایی این مساله را مطرح کرده‌اند که چطور یک مشاور ارشد که نقشی حیاتی در روابط با چین، ‌مکزیک و در خاورمیانه دارد می‌تواند بدون مجوز امنیتی سطح بالا وظایفش را اجرا کند.

جان سایفر از مقام‌های سابق سیا می‌گوید: «گمان نمی‌کنم او بتواند به کارش ادامه دهد.» ژنرال جان کلی درباره روشن کردن وضعیت مجوزهای امنیتی تحت فشار قرار گرفته بود و این مساله خصوصا پس از بروز اتهاماتی علیه راب پورتر، رئیس کارکنان سابق کاخ سفید که او هم مثل کوشنر مجوز موقت داشت، بالا گرفت. طبق گزارش‌ها، تصمیم‌گیری درباره مجوز امنیتی کوشنر جمعه گذشته گرفته شد که این روز پایان مهلت مقام‌هایی بود که با مجوز موقت فعالیت می‌کردند. ترامپ متهم به خویشاوندسالاری است و از ابتدای انتصاب داماد خود متهم به نادیده گرفتن قوانین ایالات‌متحده بوده است.