البته اینکه پاپادولوس چقدر اطلاعات به آلکساندر داونر، دیپلمات استرالیایی داده، نامشخص است. اما دو ماه بعد، زمانی که اطلاعات دزدیده شده از کمپین دموکرات‌ها آنلاین فاش شد، مقامات استرالیایی اطلاعات مربوط به پاپادولوس را به همتایان آمریکایی خود دادند و در این ارتباط ۴ مقام وزارت امور خارجه فعلی و سابق آمریکا به نقش استرالیا در فاش شدن این موضوع اذعان کرده‌اند.هک و افشاگری که یک عضو در درون کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ داشت، اف‌بی‌آی را مجاب کرد که پرونده‌ای را در این خصوص باز کند و تلاش‌های روسیه را برای اختلال در انتخابات مد نظر قرار دهد و همچنین پاسخی برای این سوال داشته باشد که آیا کسی دیگر از داخل حلقه ترامپ نیز در این توطئه حضور داشته است یا نه؟

اگر پاپادولوس که برای دروغ گفتن به اف‌بی‌آی مجرم شناخته شده و هم‌اینک تحت عنوان شاهد مجبور به همکاری با نیروهای اطلاعاتی شده است، مطلبی را که افشا کرده است درست باشد، این تنها بخش ظریفی از افشای یک سال زمامداری دونالد ترامپ به‌حساب می‌‌آید. هر چند برخی او را عجول، متظاهر و فاقد صلاحیت می‌دانند، با این حال او فراتر از انتظارات ظاهر شده است. او ثابت کرده است که یک هدف مهم برای افشای دخالت روسیه در انتخابات آمریکا است.  درحالی‌که برخی از مشاوران ترامپ سعی کرده‌اند که نقش وی را در کازار انتخاباتی کم‌اهمیت جلوه دهند و وی را با القابی مانند «پسر قهوه‌خور» یاد کنند، اما مصاحبه‌ها و اسناد جدید نشان می‌دهد که در دوران کارزار انتخاباتی فردی تاثیرگذار و بانفوذ بوده است. برای مثال دو ماه پیش از انتخابات، او توانست ملاقاتی را بین السیسی و دونالد ترامپ فراهم کند.  نکته‌ای که در اینجا مطرح شده این است، اطلاعاتی که پاپادولوس به استرالیایی‌‌ها داده است آیا به یکی از رمز و رازهای طولانی سال گذشته پاسخ می‌دهد: آیا مقامات آمریکایی از چند ماه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری، کارزار ضداطلاعاتی این کشور را به راه انداخته‌اند؟  البته ترامپ و حلقه او به این تئوری اعتقاد دارند که این تحقیقات از چند ماه پیش از انتخابات آغاز شده بود و مدعی هستند که یک جاسوس پیشین بریتانیایی توسط کارزار رقیب استخدام شده بود تا در کار کارزار وی را تجسس کند اما واقعیت این است که این اطلاعات دست اول توسط یکی از نزدیک‌ترین متحدان آمریکا ارائه شده است.

مصاحبه‌ها و اسناد منتشر نشده نشان می‌دهد که پاپادولوس نقش اول را در این درام ایفا کرده و او بوده است که به نقش روسیه اشاره داشته و آنچه پنهان مانده بود را افشا کرده است. این پرتره‌‌ای که درحال حاضر به دیگران نشان داده می‌شود نتیجه خالص اقدامات تدریجی نیروهای اطلاعاتی، خبرنگاران و قانون‌گذاران آمریکایی است که سعی کرده‌اند با برقراری کانال‌های مختلف این پازل را تکمیل کنند. تحقیقات در اف‌بی‌آی پیش از اینکه از هفت ماه پیش بازرس مولر به پرونده روسیه رسیدگی کند، آغاز شده بود. این تحقیقات به‌رغم اینکه مشاوران ترامپ سعی کرده‌اند نقش روسیه را در پیروزی دونالد ترامپ کمرنگ کنند کلید خورده بود. این افراد همچنین سعی کردند تا نقش پاپادولوس را برجسته نکنند. اما با قرار دادن قطعات این پازل مشخص شده است که او یکی از چهره‌های تاثیرگذار در کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ بوده است.  مقامات اف‌بی‌آی در سال ۲۰۱۶ در مورد اینکه چگونه پرونده را دنبال کند اختلاف نظر داشته‌اند. اما به هر حال یک بحث کوچک در این زمینه در جریان بود. جان برنان، رئیس پیشین سی‌آی‌ای در ماه مه به کنگره گفت که او به دلیل ارتباط‌های گوناگونی که بین مقامات روسیه و مشاوران ترامپ وجود داشته، پیش‌تر ابراز نگرانی کرده است. به گفته او روسیه آنها را برای این کار اغوا کرده است.  پاپادولوس جوان جاه‌طلب ۲۸ ساله‌ای است که اهل شیکاگو بوده و زمانی که به کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ پیوسته، به یک شرکت انرژی در لندن مشاوره می‌داده است. در اوایل ماه مارس سال ۲۰۱۶ از او خواسته شد تا برای کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ، یک تیم قوی برای امور خارجی تشکیل دهد. تجربه سیاسی او اما محدود به دو ماهی بوده که به استخدام کارزار انتخاباتی بن‌کارسون در آمده و در نهایت نیز آن کارزار از هم فرو می‌پاشد. پاپادولوس در مورد روسیه اطلاعات چندانی نداشته است اما براساس مصاحبه سام کلویس که اسناد آن در دادگاه به‌طور مکتوب ارائه شده، به وی گفته شده که یکی از مهم‌ترین اولویت‌های کاری دونالد ترامپ حسن ارتباط با روسیه است.  پاپادولوس در سفری که به ایتالیا داشته با جوزف میفسود، یک پروفسور مالتی دیدار می‌کند و آنجا متوجه می‌شود که این فرد مالتی ارتباط حسنه‌ای با وزیر امور خارجه روسیه دارد. میفسود در ابتدا پاپادولوس را چندان جدی نگرفت . اما وقتی فهمید او در کمپین انتخاباتی ترامپ حضور دارد به این موضوع که دیداری بین ترامپ و پوتین برقرار سازد بسیار علاقه نشان داد. البته گزینه دومی هم در نظر گرفته شده بود و اینکه یکی از مشاوران مهم وی با پوتین دیدار کند.

در پاسخ به شبهه‌ای که مطرح شده است وکلای پاپادوپولوس حاضر نشدند که پاسخگو باشند. با این حال براساس اسناد منتشر شده، میفسود توانسته است که دیدار بین پاپادوپولوس و فردی به نام اولگا پولونسکایا را برقرار سازد که او به اشتباه فکر می‌کرده که وی خواهرزاده پوتین است. البته این خانم در مصاحبه با مجله تایمز مدعی شده است که انگلیسی وی ضعیف بوده و او به اشتباه خود را خواهرزاده پوتین معرفی کرده است. اما در ایمیلی که وی برای پاپادوپولوس فرستاده او با انگلیسی روان گفته است که ما بسیار خوشحال می‌شویم که ارتباط خوبی با دونالد ترامپ داشته باشیم.