مهم‌ترین رویدادهای جهان در 2017

اکونومیست نوشت لحن دونالد ترامپ در نخستین سال ریاست‌جمهوری‌اش با سخنرانی وی در روز سوگند او تفاوت چندانی نداشت. او در آن روز به ساختار سیاسی آمریکا حمله کرده بود و این در شرایطی بود که به روایت رسانه‌ها، جمعیت نسبتا کمی هم در مراسم آغاز ریاست‌جمهوری وی حضور داشتند. از همانجا هم بود که روابط ترامپ با رسانه‌ها رو به افول گذارد. میلیون‌ها نفر در آغاز عصر ترامپ به خیابان‌ها آمدند و دست به اعتراض زدند. از جمله اقدامات جنجالی وی می‌توان به این موارد اشاره کرد: وضع ممنوعیت سفر اتباع برخی کشورهای مسلمان به آمریکا، خروج آمریکا از پیمان تجارت دو سوی اقیانوسیه، مذاکره مجدد درباره نفتا، خروج آمریکا از پیمان آب و هوایی پاریس و معرفی قدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل. اتهاماتی هم مبنی بر روابط پنهانی با روسیه بر حلقه دوستان نزدیک ترامپ وارد است. استعفای مایکل فلین از سمت مشاور امنیت ملی، و برکناری جیمز کامنی از سمت ریاست اف‌بی‌آی بر تردیدها در این باره افزود و گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن داشت که ممکن است ترامپ همین دستور را برای رابرت مولر، فرستاده ویژه این پرونده نیز بدهد.  درسالی که گذشت، شرکت‌های تکنولوژی مجبور به ارائه توضیحات بسیاری شدند. فیس‌بوک، گوگل و توییتر پس از آنکه معلوم شد به‌خاطر تبلیغات سیاسی در سایتشان از ماموران روسیه پول دریافت کرده‌اند، در دام کنگره گرفتار شدند. ترامپ در این باره گفت که انکار ولادیمیر پوتین را باور دارد. در سال ۲۰۱۷، شی جین‌پینگ بر قدرت خود در کنگره ملی حزب کمونیست افزود. عقاید او در مورد سوسیالیسم در قوانین حزب نوشته شد. آخرین رهبر چین که ایدئولوژی خود را در زمان حیاتش چنین بسط داده بود، مائو بود. در ترکیه، رجب طیب اردوغان، قدرتمندترین فرد این کشور، طی رفراندومی سلطه سیاسی خود را گسترش داد و بر طول دوره ریاست‌جمهوری خود افزود، اقدامی که با اعتراضات گسترده در ترکیه به‌خاطر ادعای تقلب در رفراندوم همراه شد.

آزمایش‌های موشکی کره شمالی و ادعای این کشور در مورد اینکه می‌تواند هر نقطه‌ای از آمریکا را هدف قرار دهد، از دیگر جنجال‌های سال ۲۰۱۷ بود تا جایی که رهبران دو کشور به هم توهین کردند.

در زیمبابوه حکومت استبدادی ۳۷ ساله موگابه به پایانی ناگهانی انجامید و ارتش او را از قدرت خلع کرد. حالا معاون او جانشینش شده درحالی‌که متهم بود در کشتار دسته‌جمعی مردم در دهه ۱۹۸۰ دست داشته است. او که می‌خواهد دموکرات خوبی باشد، در کابینه‌اش تعدادی از بدترین افراد موگابه را جای داده است. در انگلستان، ترزا‌می نخست‌وزیر، با مشاهده بی‌نظمی‌های اپوزیسیون، حزب کار، خواستار انتخابات زودهنگام شد اما اکثریت حزب محافظه کار را از دست داد و این موجب تقویت جایگاه جرمی کوربین، رهبر چپگرای افراطی حزب کار شد و در مجموع روند مذاکرات برگزیت پیچیده‌تر شد. در انتخابات آلمان حزب دموکرات مسیحی آنگلا مرکل کرسی‌های خود را از دست داد، رویدادی که نقطه عطفی برای حزب مخالف مهاجران موسوم به حزب آلترناتیو برای آلمان و تشکیل دولت برای مرکل به یک چالش تبدیل شد.

در ژاپن، انتخاباتی برگزار شد که براساس نتایج آن شینزو آبه نخست‌وزیر از این پس می‌تواند قوانین را بدون تصویب مجلس‌علیا مصوب کند. انتخاب امانوئل مکرون به‌عنوان رئیس‌جمهوری فرانسه موجب دلگرمی فرانسوی‌ها شد. او طرفدار جهانی‌شدن است و توانست مارین لوپن افراط‌گرا را شکست دهد. با وجود این، طی ماه‌های نخست، محبوبیت او رو به کاهش گذارد. در سال ۲۰۱۷ بسیاری از بانک‌های مرکزی جهان سیاست‌های پولی سختگیرانه در پیش گرفتند چون فشارهای تورمی شروع شد. فدرال رزرو نرخ بهره را سه بار افزایش داد. بانک انگلستان برای نخستین بار طی یک دهه اخیر نرخ بهره را بالا برد. بانک مرکزی کانادا برای نخستین بار طی ۷ سال اخیر و بانک مرکزی کره‌جنوبی برای نخستین بار در ۶ سال اخیر این کار را انجام دادند.