شکست سیستم آمریکایی در عربستان

«مکس فیشر» و «اریک اشمیت»، گزارشگران نیویورک‌تایمز در گزارش ۴ دسامبر ۲۰۱۷ می‌نویسند: «خبر و پیروزی خوب برای آمریکا و عربستان این است که موشک حوثی‌ها سرنگون شده است.» روز بعد هم ترامپ اعلام کرد: «سیستم‌های ما این موشک را در هوا ردگیری کرد. این نشان می‌دهد که ما چقدر خوب هستیم. هیچ‌کس نمی‌تواند آنچه را ما ساختیم بسازد و اکنون می‌خواهیم آن را به کل دنیا بفروشیم.» عربستان یکی از ۱۴ کشوری است که سیستم دفاع موشکی پاتریوت در آنجا نصب است.  گزارشگران نیویورک‌تایمز می‌نویسند اما تصاویر و ویدئوها نشان می‌دهد که این داستان غلط است. تحلیل تیم‌های تحقیقاتی و متخصصان موشکی نشان می‌دهد که موشک شلیک‌شده از سوی حوثی‌های یمن بر فراز این سیستم به پرواز درآمده و تقریبا نزدیک هدف یعنی فرودگاه ریاض به هدف خورده است. این موشک نزدیک ترمینال‌های داخلی به زمین خورد به‌گونه‌ای که مسافران از روی صندلی‌های خود در داخل ترمینال چند سانت بالا پریدند. یافته‌ها نشان می‌دهد که حوثی‌ها آنقدر توانمند شده‌اند که بتوانند اهدافی را در عربستان هدف قرار دهند و توازن قدرت را در جنگ احتمالا بلندمدت آتی تغییر دهند. آنها علامت سوال بزرگی در مورد این فناوری دفاع موشکی مطرح کردند. «جفری لوییس» که این تیم تحقیقاتی را رهبری می‌کرد، می‌گوید: «دولت‌ها در مورد کارآمدی این سیستم‌ها دروغ می‌گویند یا اطلاعات اشتباه به آنها داده می‌شود.»

«فیشر- اشمیت» بر این باورند که موشک شلیک شده از یمن «برکان-۲» نام داشت که یکی از زیرمجموعه‌های موشک اسکاد است که در خاورمیانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موشک ۶۰۰ کیلومتر پرواز می‌کند. لوییس و دیگر تحلیلگران که در موسسه مطالعات بین‌المللی میدلبوری در مونتری (کالیفرنیا) استقرار دارند در مورد ادعای عربستان مبنی بر سقوط این موشک‌ها بدبین هستند. دولت‌های آمریکا در مورد کارآیی این سیستم‌های دفاع موشکی اغراق کرده‌اند. در جنگ اول خلیج‌فارس هم آمریکا اعلام کرد که موشک‌های اسکاد پرتاب شده از سوی عراق را رهگیری و منهدم کرده اما تحلیل‌های بعدی نشان داد که تقریبا تمام این رهگیری‌ها با شکست مواجه شده است. ویدئوها نشان می‌دهد که تکه‌های بزرگی از موشک «برکان-۲» در کنار مدرسه ابن خلدون در وسط ریاض دیده شده است. سعودی‌ها می‌گویند این تکه‌ها نشان می‌دهد که رهگیری ما موفقیت‌آمیز بوده است اما تحلیل این تکه‌ها نشان می‌دهد که برخی اجزای این کلاهک گم شده است. این کلاهک گم‌شده یک چیز را برای تحلیلگران ثابت کرد: اینکه موشک حوثی‌ها توانسته از دفاع موشکی سعودی بگریزد.

برکان اچ٢ که یک موشک کوتاه‌برد بالستیک است برای اینکه بتواند مسیر ۶۰۰ کیلومتری را طی کند به گونه‌ای طراحی شده که به دو قسمت تقسیم می‌شود: بخش بدنه که موشک را هدایت می‌کند جدا می‌شود و بخش کلاهک که کوچک‌تر است به هدف اصابت می‌کند. در واقع، این موشک برای در امان ماندن از پاتریوت، به دو قطعه تقسیم می‌شود تا هدف قرار دادن آن را دشوارتر سازد. گویی فقط بدنه است که ممکن است مورد حمله قرار گیرد اما کلاهک تا زمان اصابت به هدف به مسیر خود ادامه می‌دهد. به همین دلیل است که آنچه در ریاض یافت شده بدنه این موشک است. این به آن معنا است که سعودی‌ها یا نتوانسته‌اند این موشک را هدف گیرند یا اینکه فقط توانسته‌اند بدنه را پس از جدا شدن ساقط کنند اما کلاهک به هدف خورده است. برخی مقام‌های آمریکایی می‌گویند هیچ شاهدی دال بر اینکه سعودی‌ها توانسته باشند این موشک را بزنند وجود ندارد. بنابراین، علامت سوال بزرگی در مورد کارآیی سیستم دفاع موشکی پاتریوت مطرح شده است. تحلیل‌ها نشان می‌دهد که موشک حوثی‌ها بر فراز پاتریوت به پرواز درآمده و سیستمی که ترامپ به آن می‌بالد را بی‌اثر کرده است.