بازهای سعودی

سه سال از جنگ یمن می‌گذرد و همچنان نشانه‌ای از موفقیت در این جنگ دیده نمی‌شود. با هزاران کشته و زخمی و میلیون‌ها آواره روزی نیست که سازمان‌ها و گروه‌های حقوق بشری نسبت به وحشتناک بودن وضعیت انسانی در این کشور و خطر قحطی و گرسنگی در آن هشدار ندهند و عربستان و متحدانش را مسوول فجایع انسانی در این کشور خطاب نکنند. از سوی دیگر و در زمین جنگ نیز هیچ نشانه‌ای دال بر اینکه عربستان سعودی توانسته است به اهداف استراتژیک خود در یمن برسد دیده نمی‌شود. حوثی‌های یمن نه‌تنها قدرت خود را در این کشور از دست نداده‌اند؛ بلکه هم اکنون در موقعیت نظامی مناسبی در این کشور به مقابله با نیروهای ائتلاف عربی قرار دارند و اخیرا نیز توانستند با یک موشک بالستیک فرودگاه ریاض را هدف قرار دهند و تهدید جدی برای این کشور ایجاد کنند. موضوعی که خشم عربستان سعودی و محمد‌بن‌سلمان را به همراه داشته و لفاظی‌های وی علیه ایران را تشدید کرد. جنگ یمن در حالی به باتلاقی برای نیروهای سعودی و متحدان این کشور تبدیل شده است که محمد‌بن‌سلمان بحران دیگری را نیز در منطقه به راه انداخته است.

 حصر قطر به بهانه نزدیکی با ایران

۵ ماه پیش بود که عربستان سعودی به بهانه انتشار یک خبر روی خروجی خبرگزاری تلویزیونی الجزیره قطر تمامی روابط دیپلماتیک، سیاسی و اقتصادی خود را با قطر قطع کرد و مسیر هوایی و زمینی خود را نیز با این کشور مسدود کرد. مصر، امارات متحده عربی و بحرین نیز به تبعیت از عربستان سعودی روابط خود را با قطر قطع کردند تا این کشور با بحران جدیدی در روابط خود مواجه شود. این در حالی است که قطر بارها خواستار گفت‌وگو با عربستان به منظور حل اختلافات فی‌ما بین شد و کشورهایی همچون کویت و ترکیه نیز تلاش‌های قابل توجهی برای میانجیگری در این زمینه صورت دادند، اما عربستان و متحدانش فهرستی از شروط خود را روی میز قطر گذاشتند و تاکید کردند که تنها در‌صورتی‌که این شروط برآورده شود حاضر به گفت‌وگو با دوحه هستند.

تنش در روابط کشورهای حاشیه خلیج فارس همچنان ادامه داشت که محمد‌بن‌سلمان در گوشه دیگری از خاورمیانه آشوب به پا کرد. وی که به‌دنبال تشدید هرچه بیشتر شرایط منطقه‌ای علیه ایران و جوسازی علیه این کشور با هدف رسیدن به اهدافش در منطقه است سعد حریری نخست‌وزیر لبنان را فراخواند که به دنبال آن، وی در اقدامی غیر‌منتظره بیانیه استعفای خود را از شبکه تلویزیون سعودی قرائت کرد و ایران را مسوول استعفایش خواند و اتهاماتی را متوجه تهران دانست. تاکنون شایعات و فرضیه‌های بسیاری پیرامون تحولات لبنان منتشر شده، اما آنچه مشخص است این است که سیاست عربستان سعودی در منطقه یا پیروی تمام و کمال کشورها از ریاض است یا قرار گرفتن در جبهه دشمنان این کشور. رهبری جدید عربستان سعودی که اکنون به‌دنبال تضعیف حزب‌الله لبنان است تلاش می‌کند تا شکست‌های خود در سوریه و یمن در جنگ‌های نیابتی با ایران از یکسو و از سوی دیگر موفقیت‌های سیاسی ایران در عرصه بین‌المللی به‌ویژه برنامه هسته‌ای را به‌گونه‌ای دیگر جبران و بار دیگر قدرت خود را بازیابی کند.