نتیجه استیضاح وی اما نقش مهمی در آینده سیاست‌های خودرویی کشور خواهد داشت. اگر فاطمی امین بار دیگر اعتماد مجلسی‌ها را جلب کند و در «سمیه» بماند، سیاست‌های فعلی (حالا شاید با تغییراتی در شکل و شمایل و اجرا) احتمالا ادامه خواهد داشت و اگر بهارستانی‌ها به‌اصطلاح وی را بیندازند، ممکن است سکاندار بعدی صمت سیاست‌های خودرویی جدیدی را در پیش بگیرد. منهای مسائل کلان خودرو که سرنوشت آنها به ماندن و نماندن فاطمی امین گره خورده، برخی مسائل جزئی‌تر نیز ارتباط مستقیم با نتیجه استیضاح وی دارد. در این بین، مرحله دوم فروش بزرگ خودروهای داخلی که قرار است شانزدهم اردیبهشت امسال برگزار شود، یکی از مواردی است که امکان دارد در صورت رای مثبت به برکناری فاطمی‌امین، با تغییراتی در زمان و شکل اجرا و حتی ماهیت کلی‌اش مواجه شود.

به عبارت بهتر، اگر وزیر صمت نتواند بار دیگر اعتماد مجلسی‌ها را جلب کند، به تاخیر افتادن مرحله دوم فروش خودروهای داخلی و حتی لغو آن و تعریف شرایط جدید برای عرضه خودروهای داخلی، دور از ذهن نیست. در صورت عدم رای اعتماد دوباره به فاطمی امین، دولت باید برای وزارت صمت سرپرست تعیین کرده یا گزینه‌ای قطعی را معرفی کند؛ بنابراین احتمال اینکه حداقل اجرای طرح‌ها و برنامه‌های کوتاه‌مدتی مانند همین مرحله دوم فروش خودروهای داخلی، به تاخیر بیفتد زیاد است. ممکن است سرپرست جدید وزارت صمت اصلا روش فعلی فروش خودروهای داخلی را نپسندد و از همان ابتدای حضور در این وزارتخانه قیدش را بزند.

این در حالی است که اگر فاطمی امین بتواند بار دیگر اعتماد مجلسی‌ها را به دست بیاورد، مرحله دوم فروش خودروهای داخلی با همان شکل و شمایل قبلی و در تاریخ مقرر یا شاید با چند روز تاخیر، اجرا می‌شود. در مرحله قبلی بالغ بر ۹۳۰هزار تقاضا به ثبت رسید که بیش از ۷۸۰هزار تقاضای آن به محصولات ایران‌خودرو مربوط بود. با توجه به اینکه ایران‌خودرو تقریبا به اندازه تمام تولید امسال خود، تقاضا دریافت کرده و متعهد به اجابت آنهاست، به احتمال زیاد در مرحله دوم فروش تنها هایما را عرضه خواهد کرد و باقی خودروها را محصولات سایپا و شرکت‌های بخش خصوصی تشکیل می‌دهند.

مانند مرحله قبل، متقاضیان باید در بازه زمانی که از سوی وزارت صمت اعلام می‌شود، حساب وکالتی به نام سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افتتاح و ۱۰۰میلیون تومان در آن بلوکه کنند. پس از تایید حساب‌های وکالتی، متقاضیان می‌توانند در تاریخ اعلامی (احتمالا ۱۶ اردیبهشت) در دومین مرحله از فروش بزرگ خودرو ثبت‌نام کنند. به همه ثبت‌نام‌کنندگان خودرو تعلق خواهد گرفت، هرچند نوبت تحویلشان قرعه‌کشی خواهد شد.