موسسه تحقیقاتی بریتانیایی shoosmiths در گزارشی به تحلیل صنعت خودرو و رویدادهای موردانتظار در سال پیش رو پرداخته است. براساس این گزارش، سال گذشته پیشرفت‌های چشمگیری در توسعه، مدیریت و عرضه خودروهای خودران (AV) صورت پذیرفته است. توسعه فناوری‌های جدید همراه با چشم‌انداز مساعدت‌آمیز سیاست‌های کلان اقتصادی و جهانی نه‌تنها به روند تغییرات در صنعت سرعت بخشیده است، بلکه بر تنوع خودروهای تولیدشده، نحوه عرضه به بازار و استفاده از آنها توسط مشتریان نیز تاثیر می‌گذارد.

تجربه خرید خودرو

در دنیای امروز نحوه خرید خودرو درحال تغییر است، همانطور که در سایر بخش‌های بازار مانند کالاهای سریع مصرف (FMCG) و خدمات مالی تغییر شکل داده است. در سال ۲۰۲۳ انتظار می‌رود تولیدکنندگان خودروی بیشتری به سمت فروش مستقیم به بازار کشیده شوند و مسیرهای غیرمستقیم سنتی از طریق توزیع‌کنندگان در اولویت‌های پایین‌تر قرار بگیرند. مدل فروش مستقیم توسط شرکت‌هایی مانند تسلا و پولستار که بر فروش مستقیم به مصرف‌کنندگان تمرکز دارند از نمونه‌های موفق این صنعت هستند. در این روش به شبکه خرده‌فروشی مستقل فرصت دلالی داده نمی‌شود و به تولیدکنندگان امکان تعیین قیمت را می‌دهد.

دیجیتالی شدن

در ادامه تغییرات در تجربه خرید خودرو، رشد دیجیتالی شدن و استفاده بالقوه آن در فرآیند فروش حایز اهمیت است. بسیاری از تولیدکنندگان خودرو در حال حاضر برای مشتریان این امکان را فراهم آورده‌اند که وسایل نقلیه را به صورت آنلاین خریداری کنند. برآوردها نشان می‌دهد ۱۰ درصد از فروش فعلی خودرو در انگلستان از طریق اینترنت انجام می‌شود.

اکنون این احتمال وجود دارد که این روند از طرف نمایندگی‌های شرکتی که به دنبال حفظ رقابت با استفاده از فناوری جدید هستند، مورد استقبال قرار گیرد. نمایندگی‌ها در رقابت با سایر شرکت‌ها و رقبای داخلی ممکن است دست به ابتکاراتی در فروش بزنند. از جمله این موارد می‌توان به ارائه خدمات پیاده‌روی مجازی برای تجربه خرید آنلاین هیجان‌انگیزتر تا تسهیل امکانات رانندگی آزمایشی در منزل و تحویل خودرو در خانه، اشاره کرد. پیش‌بینی می‌شود ادغام بین خدمات فروش آنلاین و حضوری بیش از پیش یکپارچه شود. بسیاری از برندها درحال گذار از سبک توزیع از طریق شبکه‌های فروش به فروش مستقیم از طریق افزایش نمایندگی‌ها هستند.

اتصال بی‌سیم

پیشرفت‌های عمده در استفاده از امکانات اتصال بی‌سیم ادامه دارد و این فناوری اکنون خودروها را قادر می‌سازد با محیط خارجی، سایر وسایل نقلیه و اجزای داخلی خودرو ارتباط موثر داشته باشند. اتصال بی‌سیم تجربه سفر و امکانات سفارشی را که درحال حاضر امکانپذیر هستند تغییر می‌دهد. پشتیبانی از اینترنت، سرگرمی چندرسانه‌ای و پرداخت از طریق وسیله نقلیه می‌تواند تجربه‌ای فراگیر شود. خودروهای مجهز به اتصالات بی‌سیم همچنین می‌توانند از داده‌های دیجیتال و عیب‌یابی از راه دور برای ارائه گزارش‌های سلامت خودرو، انتقال اطلاعات تله‌ماتیک و دریافت هشدارهای اولیه در مورد مشکلات برای جلوگیری از خرابی استفاده کنند. تله‌ماتیک روشی برای نظارت بر خودروها، کامیون‌ها و تجهیزات با استفاده از فناوری GPS و اینترنت است. پیشرفت‌های ارتباطی نه‌تنها تجربه سفر برای افراد را متحول می‌کند، بلکه فرصت‌های جدیدی را نیز پیش روی سازندگان خودرو قرار می‌دهد.

زنجیره تامین باتری

اختلال در زنجیره تامین، به‌ویژه در مورد کمبود نیمه‌هادی‌ها، مواد خام و مواد معدنی مورد‌نیاز باتری‌های لیتیوم، کماکان مساله اصلی صنعت خودرو باقی مانده است. گذار به خودروهای برقی فشار بزرگی بر نحوه تهیه مواد خام مورد نیاز برای تولید باتری وارد می‌کند و بسیاری انتظار دارند کاستی‌ها در این بخش تا سال ۲۰۲۶ زنجیره تامین را مختل کند. نگرانی‌ها در تامین باتری مورد‌نیاز بازار رو به رشد خودروهای برقی چالش‌های متعددی را برای تولیدکنندگان در ابعاد گسترده‌ای ایجاد می‌کند. علاوه بر آن بازار با کمبود زیرساخت جایگاه‌های شارژ و تاثیر بالقوه آن در کندی رشد استفاده از خودروهای برقی مواجه است. در سال پیش ‌رو راه‌حل‌های نوآورانه و توسعه همکاری‌ها برای غلبه بر موانع موجود مورد نیاز است. امروزه بسیاری از برندها برای غلبه بر کمبود مواد خام به زنجیره تامین سبزتر روی می‌آورند، تا بتوانند فرصت‌های جدیدی برای بازیافت باتری و استفاده مجدد ایجاد کنند. اکنون انتظار می‌رود بسیاری از تولیدکنندگان از استراتژی‌های بلندمدت‌تری استفاده کنند و افق‌های دور‌دست‌تری را مدنظر داشته باشند.

خدمات حمل‌ونقل

مطالعه‌ای از موسسه جهانی مکنزی نشان می‌دهد مجموعه درآمد از طریق خودرو می‌تواند به طور قابل‌توجهی افزایش یابد و قسمت عمده‌ای از افزایش درآمد از طریق پذیرش خدمات جابه‌جایی براساس تقاضا و خدمات آنلاین صورت خواهد پذیرفت. مکنزی در گزارش خود برآورد می‌کند این امر می‌تواند تا ۵/ ۱تریلیون دلار، یا به بیانی دیگر افزایش ۳۰درصدی فرصت درآمد اضافی، در سال ۲۰۳۰ ایجاد کند. درحال‌حاضر به طور گسترده ترجیحات مصرف‌کنندگان در مورد استفاده از وسایل نقلیه درحال تغییر است. خودروهای گازسوز درحالی‌که انتظار می‌رود فروششان در درازمدت به رشد خود ادامه دهد، با‌این‌حال با خطر روزافزون واگذار کردن بازار به خودروهای برقی مواجه‌اند. علاوه بر آن بعید نیست اگر در سال ۲۰۲۳، نقش بالقوه خودرو در سیستم‌های استفاده اشتراکی وارد معادلات فروش خودرو شود.

نقشه راه

آینده صنعت خودرو بدون شک برقی، مستقل، مشترک و آنلاین تصویر می‌شود. اکنون زمان هیجان‌انگیزی برای مشاهده صنعت خودرو است و بدون شک در ۲۰۲۳ روند تغییرات سرعت خواهد گرفت. با ورود به سال ۲۰۲۳، سازندگان خودرو باید همچنان تفکر استراتژیک در مورد اینکه کدام بخش از اکوسیستم ارتباط‌پذیری خودرو را تقویت کنند را حفظ کنند. بهره بردن از توسعه فناوری‌ها و سیستم‌های جدید، از جمله فرصت‌های ویژه برای کسب درآمد از ارتباط با داده‌های خودرو در مدل کلان است. همین امر در مورد حرکت به‌سمت خودروهای برقی و نقشی که فناوری‌های شارژ جدید مانند مدل باتری که می‌تواند در برآورده کردن نیاز و تقاضای روز کاربر ایفا کنند، صدق می‌کند. هرچند ممکن است تحولات شگرفی در فناوری‌ها و زیرساخت‌های شارژ خودروهای برقی به وجود نیاید، با این حال انتظار می‌رود همراهی صنعت و دولت در راه گذر به خودروهای برقی راهگشا باشد و ارائه طرح‌هایی برای توقف فروش خودروهای بنزینی و دیزلی جدید تا ۲۰۳۰ در نظر گرفته شود.