در این زمینه مهدی دادفر، دبیر انجمن وارد‌کنندگان خودرو، در مصاحبه‌ای با «ایسنا» تاکید دارد آیین‌‌‌نامه نگاشته شده برای واردات خودرو منجر به تحقق دو هدف اصلی آزادسازی واردات برای تعدیل بازار و کاهش قیمت‌ها نخواهد شد. دادفر با تاکید بر اینکه دو خودروساز بزرگ کشور با توجه به آیین‌نامه، در واردات نیز ورود کرده‌اند، گفته در آیین‌‌‌نامه واردات خودرو و دستورالعمل آن، همچنان انحصار وجود دارد و مافیای صنعت خودرو می‌‌‌خواهد به بحث واردات خودرو نیز ورود کرده و به‌‌‌ نوعی قصد حکمفرمایی دارد. پس از لغو مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران سه قوه مبنی بر توقف واردات خودرو و همچنین فرمان رئیس جمهور به آزادسازی واردات، وزارت صمت آیین‌نامه‌ای در این زمینه تدوین کرد که مورد تایید هیات وزیران قرار گرفت. این آیین‌نامه و بعد از آن دستورالعمل تهیه شده بدون حضور شرکت‌های وارد‌کننده رسمی عضو انجمن وارد‌کنندگان تدوین شد. این در شرایطی است که دادفر عنوان می‌کند عدم‌حضور انجمن در جلسات مشورتی، ایراد قانونی دارد.

وی در این زمینه عنوان می‌کند که در موضوع واردات خودرو از فرآیند آیین‌‌‌نامه‌‌‌نویسی که از همان ابتدا هم دارای ایراد بود تا دستورالعمل ارائه شده، به قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار در ماده ۲ و ۳ هیچ توجهی نشده است. دادفر تاکید می‌کند مگر می‌شود قصد فروش یک کالا را داشته باشیم اما صنف و اتحادیه آن کالا و خود فروشنده یا واردکننده کالا، مشارکت نداشته باشند و در عوض اتحادیه یا تشکل‌های دیگر و غیر‌مرتبط وارد عمل شوند؟ در مورد افرادی که برای واردات انتخاب و تایید صلاحیت شده‌‌‌اند، چرا به‌صورت رسمی اطلاعات منتشر نمی‌شود که بر چه اساس انتخاب شده‌‌‌اند؟ وی در ادامه بر این نکته تاکید می‌کندکه انتخاب‌‌‌ شرکت‌ها ناعادلانه است و همین انتخاب‌‌‌های نادرست، ایجاد یک انحصار خاص دولتی را دامن خواهد زد.

دادفر انتخاب‌‌‌های نادرست و ناعادلانه برای واردات را منجر به کژراهه واردات می‌داند و تاکید می‌کند این آیین‌نامه فرآیندی وارداتی ندارد و منجر به تعدیل بازار و کاهش قیمت‌ها نخواهد شد. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو این را هم می‌گوید که اعلام شده برخی واردکنندگان به‌‌‌سبب ورود به مسیر تولید، تمایل چندانی به واردات ندارند، که این موضوع درست نیست. شفاف اعلام کنند کدام واردکننده رسمی اعلام کرده است که تمایل به واردات ندارد؟