زمستان سخت خودروسازی اروپا

به نقل از راشاتودی، موسسه اس‌اندپی گلوبال موبیلیتی در گزارشی با عنوان «زمستان در راه است»، اعلام کرد «حوادث ترکیبی قوی سیاه» که ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ و جنگ اوکراین است، خطوط تولید خودرو را به‌ویژه در مورد تراشه‌ها تحت فشار قرار داده و می‌دهد. در نتیجه، این صنعت ممکن است در ماه‌های آینده با «فشار شدید» ناشی از هزینه‌های انرژی مواجه شود. از سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۳، پیش‌بینی می‌شود تولید سه‌ماهه کارخانه‌های خودروسازی مستقر در اروپا بین ۴ تا ۵/ ۴میلیون دستگاه باشد.

بااین‌حال، این گزارش می‌گوید با «محدودیت‌های بالقوه خدمات»، این تولید می‌تواند به ۷۵/ ۲میلیون دستگاه در هر دوره سه‌ماهه کاهش یابد. این موسسه با استناد به سهمیه‌بندی اجباری انرژی برای تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان خودرو در این منطقه، اختلالات قابل‌توجهی را در زنجیره تامین از ماه نوامبر تا بهار پیش‌بینی کرد. در این بیانیه آمده است: برای صنعتی که در‌حال‌حاضر با موجودی کم وسایل نقلیه در نمایشگاه‌های فروش دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، یک بحران اضافی می‌تواند در مقیاس جهانی ناتوان‌کننده باشد.

ادوین پوپ، تحلیلگر موسسه اس‌اندپی گلوبال، خاطرنشان کرد: اگر به زنجیره تامین نگاه کنید، به‌ویژه جایی که ساختار فلزی از طریق پرس، جوشکاری یا اکستروژن شکل می‌گیرد، مقدار زیادی انرژی استفاده می‌شود. وی افزود: کل مصرف انرژی در این شرکت‌ها می‌تواند تا یک و نیم برابر چیزی باشد که امروز در مونتاژ خودرو می‌بینیم. پوپ در ادامه گفت: بخشی از این ظرفیت تولید به‌قدری غیراقتصادی می‌شود که شرکت‌ها به‌سادگی فروشگاه‌ها را تعطیل می‌کنند.