شرکت DTEK در استخراج زغال سنگ و گاز طبیعی مشارکت دارد. از دیگر فعالیت‌های این غول انرژی اوکراینی می‌توان به تولید برق از نیروگاه‌های بادی، خورشیدی و حرارتی؛ تجارت منابع انرژی در بازارهای ملی و بین‌المللی؛ توزیع و تامین برق برای مصرف‌کنندگان داخلی؛ ارائه خدمات بهره‌وری انرژی به مشتریان؛ و همچنین توسعه شبکه‌های ایستگاه شارژ پرسرعت اشاره کرد. حدود ۶۰ هزار نفر در این شرکت مشغول به کار هستند و توسط EY (شرکت حسابرسی بین‌المللی) و نشریات تجاری اوکراین به عنوان یکی از بهترین کارفرمایان اوکراین شناخته شده است. تیمچنکو با اشاره به ۶۷ کارمند DTEK که در نتیجه جنگ در حین انجام وظیفه برای این شرکت کشته شده‌اند، گفت: متاسفانه ما هزینه بسیار بالایی را برای حفظ برق در مناطق تحت کنترل خود می‌پردازیم. علاوه بر این، ۱۴۳ کارمند در حین کار به دلیل جنگ مجروح شده‌اند. کارمندانی نیز در جریان نبرد به عنوان بخشی از نیروهای مسلح اوکراین کشته شده‌اند.

تامین برق اوکراین و فراتر از آن

تیمچنکو در ادامه خاطرنشان کرد: ما هنوز حدود ۵/ ۱۰ گیگاوات ظرفیت تولید داریم. بیش از ۷۰ درصد برق تولید شده توسط Energoatom، شرکت هسته‌ای دولتی ما، از طریق نیروگاه هسته‌ای پوشش داده می‌شود. یکی از راه‌هایی که DTEK می‌تواند به واسطه آن سر خود را از نظر مالی بالاتر از آب نگه دارد، صادرات برق است. تیمچنکو گفت که این شرکت حدود ۲۵۰ مگاوات ظرفیت به اسلواکی و رومانی صادر می‌کند، در حالی که حدود ۲۲۰ مگاوات برق به لهستان نیز صادر می‌کند. وی افزود: بیشتر درآمد و اختلاف قیمت (Spread) از طریق گزینه‌های روزانه ما در بازار به دولت می‌رسد. درحقیقت قیمت اسپرد به مابه‌التفاوت قیمت در دادوستد اندوخته یا دارایی گفته می‌شود. قیمت اسپرد در حال حاضر قابل توجه است و این امر DTEK را پشتیبانی مالی می‌کند. تیمچنکو خاطرنشان کرد که قیمت امروز در اوکراین حدود ۸۰ یورو در مگاوات ساعت است، در حالی که برق در کشورهای همسایه حدود ۳۵۰ تا ۳۸۰ یورو در مگاوات ساعت است. او گفت: بنابراین، قیمت چهار برابر بیشتر از قیمت عمده‌فروشی اوکراین است. شرکت DTEK اخیرا اعلام کرده که صادرات برق ۸۰۰ مگاواتی را تا پایان سال هدف قرار داده است.

زغال سنگ و گاز کافی

به گفته تیمچنکو حدود ۷/ ۱ میلیون تن زغال سنگ در اوکراین موجود است که ۶/ ۱ میلیون تن آن در نیروگاه‌های حرارتی DTEK نگهداری می‌شود. در اقدامات آماده‌سازی برای زمستان، دولت اوکراین مایل است که تا اول اکتبر این میزان به ۲ میلیون تن افزایش یابد، اما تیمچنکو می‌گوید این خواسته غیرواقعی است. او گفت که DTEK هر کاری که ممکن است برای افزایش تولید در معادن زغال سنگ خود انجام می‌دهد، اما رسیدن به ذخایر ۸/ ۱ میلیون تنی زغال سنگ سناریوی محتمل‌تری است. تیمچنکو تصریح کرد: به نظر ما این میزان ذخیره زغال سنگ کاملا عادی و یک موقعیت کاملا ایمن است و من فکر می‌کنم که با این ذخایر زغال سنگ، ما می‌توانیم کاملا مطمئن باشیم که تولید برق حرارتی ما می‌تواند در طول فصل زمستان با ظرفیت کامل کار کند.

تیمچنکو با اشاره به موضوع گاز طبیعی گفت DTEK بالغ بر ۷/ ۱۲ میلیارد متر مکعب گاز در انبار خود ذخیره دارد. در حالی که خواسته شده است که شرکت باید این میزان را برای فصل زمستان به ۱۹ میلیارد متر مکعب تا اول اکتبر افزایش دهد. تیمچنکو گفت با توجه به زمان کوتاهی که از هم‌اکنون تا آن زمان وجود دارد، این هدف نیز دست‌نیافتنی خواهد بود. وی گفت: بر اساس فرضیات ما و توازن عرضه و تقاضا، حدود ۵/ ۱۴ تا ۱۵ میلیارد متر مکعب گاز برای فصل زمستان امسال کافی خواهد بود و این بدان معناست که ما نیازی به واردات حجم قابل توجهی گاز از شرکای اروپایی خود نداریم. بنابراین، اساسا ما می‌توانیم در تامین گاز در اوکراین خودکفا باشیم.