نیسان فروشی رنو

طبق اعلام رنو، همه گزینه‌ها برای جدا کردن کسب و کار برقی از بنزینی روی میز است، از جمله آنکه به احتمال زیاد از اواسط سال ۲۰۲۳ کسب و کار برقی آن در فهرست سهامی عام و در بازار بورس به طور جدا از کسب و کار بنزینی عرضه خواهد شد. با این حال به گفته تییری پییتان قائم‌مقام مالی رنو، هر برنامه‌ای که رنو در سر دارد، تا جایی که به شریک تجاری ژاپنی‌اش ارتباط پیدا می‌کند، باید تاییدیه لازم را داشته باشد؛ به همین دلیل رنو گزینه‌های پیش روی خود را بررسی خواهد کرد.

اتحادی که بیش از ۲ دهه طول کشیده و در میانه راه با میتسوبیشی موتورز ژاپن هم ادغام شده، در سال ۲۰۱۸ با بحران اتهام فساد مالی به کارلوس گوسن، مدیرعامل وقت اتحاد رنو-نیسان مواجه شد. بعد از آن رسوایی، هر دو خودروساز وعده دادند که برای تقویت رابطه، از تمام منابع خود بهره بگیرند. در ماه ژانویه دو خودروساز اعلام کردند که برای ساخت خودروهای برقی، با هم از نزدیک همکاری می‌کنند. آنها حتی از سرمایه‌گذاری ۲۶‌میلیارد دلاری برای ۵ سال آینده خبر دادند.

اما پیوند نابرابر آنها همیشه از ریشه‌های اصلی اختلافشان بوده است. رنو ۵/ ۴۳ درصد از سهام نیسان را در اختیار داشته و برای آن حق تصمیم‌گیری هم دارد، در حالی که نیسان فقط صاحب ۱۵‌درصد از سهام رنو است و بدون حق رای در هیات‌مدیره آن. دلیل این پیوند نابرابر هم این است که رنو دو دهه پیش نیسان را از ورشکستگی رهایی داد اما حالا بعد از دو دهه میزان فروش رنو کمتر از نیسان است. فروش سهام نیسان، می‌تواند‌میلیاردها یورو از دارایی‌های رنو را به سمت گسترش خودروهای برقی سوق دهد و از آن مهم‌تر برای همیشه به تنش‌های درازمدتی پایان دهد که رسوایی اتهام به مدیرعامل اسبق اتحاد رنو-نیسان، به وجود آورده بود. نیسان خودش یکی از علاقه‌مندان خرید ۸۳/ ۱ میلیارد سهمی است که رنو در این خودروساز ژاپنی دارد. به احتمال زیاد ۴۳‌درصد سهم رنو در نیسان خواستگاران زیادی خواهد داشت. در صورت فروش سهام نیسان، به لوکا دومئو مدیرعامل گروه خودروسازی رنو امکان تجدید و تغییر ساختار در رنو را هم خواهد داشت. مخصوصا که از ماه فوریه، ‌‌‌ رنو اعلام کرده بود که می‌خواهد کسب و کار خودروهای برقی خود را در بازار سهام از کسب و کار خودروهای بنزینی جدا کند. بعد از آن رنو حتی می‌تواند برای کسب و کار موروثی بنزینی خود به شرکای جدیدی بیندیشد. یکی از گزینه‌های شراکت جدید رنو، کمپانی چینی جیلی است که خودش صاحب سهام کنترلی ولوو است یعنی جیلی در ولوو حق انتخاب و حق رای اصلی را در اختیار دارد. اوایل همین امسال هم رنو با جیلی به توافق رسید که در کارخانه کره‌جنوبی جیلی محصول مشترک تولید کند. رنو و جیلی حتی اعلام کرده‌اند که احتمال دارد در چین هم همکاری کنند.