وضعیت تولید خودرو در ۹ ماه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که تولید خودرو طی این مدت فقط ۱/ ۲ درصد رشد داشته است، به طوری که در ۹ ماه ابتدای سال ۱۳۹۹ در مجموع ۶۵۴‌هزار خودروی سواری تولید و در ۹ ماه ابتدای امسال نیز همان‌طور که اشاره شد ۶۷۰‌هزار خودروی سواری تولید شده است. وزیر صمت وعده تولید یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار خودرو را برای سال آینده داده است و بر این اساس اعلام کرده که با افزایش تولید ۵۰۰‌هزار دستگاه خودرو در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ و متناسب شدن عرضه و تقاضا، قرعه‌کشی خودرو در سال آینده حذف می‌شود. فربد زاوه کارشناس خودرو در پاسخ به این سوال که با توجه به وضعیت و شرایط فعلی تولید آیا وعده تولید یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو در سال آینده محقق می‌شود و آیا از توان لازم برای تولید این تعداد خودرو برخوردار هستیم، گفت: از چند جنبه باید به این سوال پاسخ داد، اول اینکه آیا به لحاظ فنی و زیرساختی خودروسازان امکان بستن یا مونتاژ کردن قطعات خودروی تولید داخلی و خارجی را به یکدیگر دارند و دوم اینکه آیا امکان تامین منابع مالی آن وجود دارد و از طرفی آیا بازار برای یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار خودرو  موجود است؟

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه در گذشته تولید یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار خودرو در کشور تجربه شده است، افزود: بنابراین از نظر ظرفیت تولید مشکلی وجود ندارد، اما از منظر مالی و همچنین بازار فروش، واقعیت این است که چنین پتانسیلی وجود ندارد. زاوه بیان کرد: افزایش ۶۰‌درصدی تیراژ تولید در سال ۱۴۰۱ نسبت به امسال به این معناست که باید منابع مالی حدود ۴۰ تا ۵۰‌هزار میلیارد تومان اضافه‌تر شود که هم بازار قابلیت جذب آن را ندارد و هم توان تامین مالی آن وجود ندارد. وی افزود: یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار خودروی تولیدی زمانی در کشور تولید و عرضه شد که قدرت خرید مردم ۴ برابر از الان بیشتر بود، بنابراین بدیهی است، وقتی شرایط اقتصادی را نداشته باشیم نمی‌توانیم به آمار طلایی فروش نیز دست یابیم.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه صادراتی نیز در زمینه محصولات تولیدی خودروی کشورمان مطرح نیست، گفت: کسی این محصولات را نمی‌‌‌خرد و خودروهای تولیدی حتی در بازار انحصاری کشور نیز به سختی به فروش می‌رسد و بنابراین امکان ندارد در بازاری که یک مقدار رقابت وجود دارد، کسی مشتری خودروهای تولیدی ما باشد.  زاوه اظهار کرد: بنابراین تولید یک‌میلیون و ۶۰۰‌هزار خودرو برای سال آینده به لحاظ فنی و ظرفیت و توان تولید امکان‌پذیر است، اما از جهت تامین منابع مالی و بازار فروش، کار نشدنی است. وی اظهار کرد: از وزیر صنعت، معدن و تجارت انتظار می‌رود با توجه به اینکه مقام معظم رهبری نیز صراحتا به موضوع کیفیت خودرو انتقاد فرمودند، منافع مردم را در نظر بگیرند و منافع مردم الزاما تولید خودروی بیشتر آن هم تولید خودرو با ۲۵ سال عمر نیست و اساسا منافع مردم از این مسیر نمی‌‌‌گذرد، بلکه باید یکی از اقدامات همان ارتقای کیفیت تولید خودرو باشد.