به گزارش سایپانیوز، فرماندار ایالت نیویورک، کیتی هوکل به تازگی لایحه جدیدی را امضا کرده که به موجب آن هر گونه نقض قوانین مربوط به سر و صدای بلند و مزاحمت برای مردم مشمول ۱۵۰ تا ۱۰۰۰ دلار جریمه می‌شود. جالب این است که این لایحه پیشنهاد شده به زبان انگلیس با سرواژه SLEEP به نام خواب شناخته می‌شود چون مخفف Stop Loud and Excessive Exhaust Pollution است و معنی آن «از آلودگی بیش از حدِ صوتی اگزوز بکاهید» است. هدف از این جریمه‌ها جلوگیری از نصب اگزوزهای غیرمجاز و پرسر و صدا روی خودروها است.

شاید کمی جای شگفتی داشته باشد، اما صدای اگزوز هم قوانین مصوب دارد که به همت انجمن سازندگان تجهیزات سرعت تدوین شده است. بر اساس کاتالوگ این انجمن، این جریمه، خشن‌ترین جریمه در نیویورک به حساب می‌آید و دو برابر جریمه در کلرادوی آمریکا است. این درست عکس کالیفرنیا است که یک سال و نیم گذشته جریمه صدای اگزوز را به کمترین میزان ممکن رسانده و پیش از ۲۰۰ دلار جریمه، ابتدا‌ یک جریمه هشداری با عنوان «تصحیح شود» به راننده داده می‌شود و اگر صدای اگزوز را تصحیح نکرد ۲۰۰ دلار جریمه خواهد شد.

نیویورک تایمز موضوع افزایش جریمه‌ها را به فرهنگ مسابقه درگ در این ایالت نسبت داده که البته به دلیل کرونا به‌شدت کاهش یافته است. مسابقه درگ و مزاحمت‌های آن حتی باعث شده که به یکی از سناتورهای این ایالت پیشنهاد دهد دوربین‌های شب مخصوص سرعت نصب شوند. یکی دیگر از قانون‌گذاران پیشنهاد نصب ابزار ردگیری خودروهای پر سر و صدا را مطرح کرده است. در این لایحه حتی پیشنهاد شده است که مجوز فروشگاه‌هایی را لغو کنند که در فروش و نصب اگزوزهای پر سر و صدا فعال هستند. فرماندار نیویورک هنگام امضای این لایحه گفت: «هر شهروندی شایسته آن است که در جامعه خود راحت و ایمن زندگی کند و این موضوع شامل کنترل خودروهای بیش از حد پر سر و صدا در خیابان‌ها هم می‌شود. این قانون‌گذاری جدید جلوی صاحبان خودرویی را می‌گیرد که به شکل غیرقانونی به نصب تجهیزاتی می‌پردازند که سطح صدای تولید آنها بالاتر از حد خطرناک به حساب می‌آید و می‌تواند به شنوایی مردم آسیب زده و آلودگی صوتی ایجاد کنند.»