ضرر برزیل از توسعه خودروهای برقی

به گزارش سایپانیوز، بایوفیول‌ها که ماده سوختی اصلی آن اتانول است از نیشکر به دست می‌آیند و از سال ۲۰۳۰ که اکثر خودروسازان بزرگ دنیا به خاطر رعایت استانداردها و به صفر رساندن آلاینده‌های کربنی، فقط خودروهای برقی تولید خواهند کرد، به تدریج تقاضا برای بایوفیول‌ها و اتانول کاهش می‌یابد و برزیل باید فکری به حال این کاهش تقاضا برای تولید نیشکر کند. سورن جنسن Soren Jensen مدیر ارشد سابق عملیات در آلویان Alvean که پژوهش در مورد کاهش تقاضا برای نیشکر در اثر گذار به خودروهای برقی را هدایت کرده، می‌گوید: با این تغییر بزرگ راهی برای برزیل باقی نمی‌ماند جز آنکه به جای تولید اتانول برای سوخت، شکر و شیرین‌کننده به بازار جهانی عرضه کند. این دوره گذار، ضربه سنگینی به بازار شکر در دنیا وارد خواهد آورد. کشورهایی که بیشترین ضربه را به خاطر تولید مازاد و کاهش قیمت شکر متحمل می‌شوند تایلند و هندوستان خواهند بود. این دوره گذار برای کمپانی‌های دیگری مثل Raizen Energia SA و BP Plc که در سال‌های اخیر ظرفیت تولید اتانول خود را افزایش داده بودند،‌ زیان سنگین به بار خواهد آورد. بر اساس بدترین سناریوی پیش رو در این پژوهش، تقاضا برای اتانول که برای تولید آن ۵۰ درصد از تولید نیشکر اختصاص پیدا کرده، تا سال ۲۰۲۵ روند کاهشی خواهد داشت و تا سال ۲۰۳۵ حداقل ۴۰ درصد نسبت به وضع کنونی از دست خواهد رفت. بین سال‌های ۲۰۳۵ تا ۲۰۴۰ هم ۲۰ درصد دیگر از آن از دست می‌رود و به ۴۰ درصد وضعیت کنونی خواهد رسید.

برزیلی‌ها از دهه ۱۹۷۰ استفاده از اتانول به عنوان سوخت خودرو را شروع کردند. از سال ۲۰۰۰ میلادی به بعد هم استفاده از اتانول به عنوان سوخت به اوج خود رسید مخصوصا که صنعت خودرو موفق به تولید موتورهایی شد که امکان استفاده از سوخت‌های منعطف flex-fuel را داشت. یعنی برای این خودروها فرق نمی‌کرد که بنزین، اتانول یا مخلوطی از آنها را مصرف کند. برزیلی‌ها هم بسته به قیمت، خودشان را وفق داده بودند.

تاثیرگذاری خودروهای برقی روی تولید شکر و اتانول بستگی زیادی به سرعت و شدت تغییر و گسترش خودروهای برقی دارد. در بدترین حالت با گسترش اپلیکیشن‌ها، استفاده اشتراکی از خودروهای هیبریدی قابل شارژ با پریز برق افزایش شدیدی پیدا می‌کند.بر اساس یافته‌های این پژوهش، چون خودروهای بنزین‌سوز تقریبا ۶ برابر مصرف بیشتری دارند، گرایش به خودروهای هیبریدی و برقی انگیزه اقتصادی زیادی بین مردم ایجاد می‌کند. برخی از خودروسازان برزیلی هنوز به امکان استفاده از اتانول فکر می‌کنند. نیسان ژاپن با همراهی موسسه پژوهشی هسته‌ای و انرژی سائوپائولو در حال تحقیق برای توسعه فناوری جدیدی هستند که با استفاده از بایوفیول [سوخت زیستی] هیدروژن تولید کنند تا به عنوان سوخت برای خودروهای برقی یا خودروهای هیدروژنی به کار رود. همچنین فولکس واگن به همراه غول قطعه‌سازی رابرت بوش در حال تحقیق و بررسی سناریوهای جدید از جمله استفاده از اتانول برای پیل سوختی هستند. به گفته انتونیو فیلوسا مدیر ارشد عملیات در استلانتیس [برند حاصل از ادغام فیات کرایسلر با پژو-سیتروئن] در آمریکای جنوبی، شاید برقی‌سازی خودروها در کشورهایی مثل برزیل به فاصله ۵ سال از کشورهای پیشرفته شکل گیرد. همین تاثیر می‌تواند فرصتی به خودروسازان برزیلی بدهد که پژوهش‌ها و آزمایش‌های خود را انجام دهند مخصوصا برای شرکت هایی که هنوز هم فکر می‌کنند برای اتانول به عنوان سوخت در آینده جایگاهی باقی خواهد ماند.