عامل پنهان در افزایش قیمت تن ماهی

براساس گزارش میدانی «دنیای‌اقتصاد» قیمت تن ماهی مربوط به برند رادمهر ۲۷، اویلا ۲۸، هایلی ۲۸.۵۰۰، ایلیکا ۲۹، تحفه ۲۹، طبیعت ۲۹.۵۰۰، مکنزی ۲۹.۵۰۰، ساحل ۳۰.۵۰۰، گلکسی ۳۱، دلپذیر ۳۱، سیگارو ۳۳، خوشبخت ۳۶ و شیلان به ۳۹ هزار تومان رسیده است. با این قیمت‌ها واضح است که دیگر خانواده‌ها نمی‌توانند بر روی تن ماهی به‌عنوان یک وعده غذای مختصر و ارزان‌قیمت حساب باز‌کنند چراکه یک خانواده ۴ نفره برای یک وعده غذایی خود معمولا به ۲ قوطی تن ماهی نیاز دارند و با محاسبه ارزان‌ترین نوع آن در بازار باید ۵۴هزار تومان جدا از هزینه‌های دیگر داشته باشند.

 دلایل افزایش قیمت

افزایش قیمت دلار و محدودیت واردات حلب و فلزات، تولیدکنندگان مواد غذایی و کنسروجات را با دردسر مواجه کرده است. از سوی دیگر کاهش تولید صنایع فولاد کشور نیز موجب شده که تولیدکنندگان مواد غذایی برای بسته‌بندی محصولات خود دچار مشکل شوند. همین اتفاق بر روی قیمت تمام‌شده تن ماهی و سایر غذاهای کنسروی تاثیر داشته است. البته مشکل فقط کمبود حلب نیست و قیمت بسته‌بندی با قوطی‌های فلزی بسیار گزاف شده است. این درحالی است که افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل در کشور نیز بر روی افزایش قیمت‌ها موثر بوده است. در این میان عوامل مختلفی که  در قیمت تمام‌شده کنسرو ماهی تاثیرگذار است مهم‌ترین آن قیمت ماهی و روغن است. در همین حال دبیر سندیکای کنسرو ایران اخیرا اعلام کرده با توجه به قطعی بودن افزایش قیمت ماهی تن که اصلی‌ترین ماده اولیه تولید تن ماهی است، دیگر حفظ قیمت برای تولیدکنندگان امکان‌پذیر نیست. به گفته وی؛ تولیدکنندگان ماهی تن را از دو منبع داخلی و خارجی تامین می‌کنند، اما با توجه به اینکه تا چند هفته آینده منابع داخلی کاهش می‌یابد بیشتر منبع تامین ماهی وارداتی خواهد بود.

 کشوری که ماهی‌ها را درو می‌کند

اما یک کارشناس شیلات و آبزیان کشور در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد در کنار عواملی که برای افزایش قیمت انواع تن ماهی در چند روز اخیر ذکر شده یک عامل مهم، موثر و البته پنهان نیز برای این موضوع وجود دارد.

حدود دوسال است که در بخش زیادی از آب‌های جنوب ایران به یک کشور خارجی اجازه صید داده شده است. بر این اساس کشتی‌های صیادی  این کشور می‌توانند در آب‌های ایران به ماهیگیری بپردازد. اما مشکل این است که این کشور آسیایی مبادرت به صید بی‌رویه در آب‌های ایران می‌کند و بنابراین سهم صیادان ایرانی بسیار محدود شده است. به همین دلیل ایران مجبور می‌شود کسری انواع ماهی‌های تن و به‌خصوص «کرال» را از کشورهای دیگر با قیمت بیشتر خریداری کند که همین موضوع نیز بر روی قیمت تمام شده تن‌ماهی تاثیرگذار است. به گفته این کارشناس کشتی‌های ماهیگیری این کشور مجهز به سیستم رادار هستند و گله‌های بزرگ ماهی کرال را شناسایی و صید می‌کنند.  اما جالب اینکه با جست‌وجویی مختصر در بازار و برخی فروشگاه‌های بزرگ متوجه خواهید شد که افزایش قیمت تن ماهی باعث شده است که فروش «کنسرو مرغ» در کشور رونق بگیرد. کنسرو مرغ قیمتی نسبتا پایین‌تر از تن ماهی دارد و دلیل مهم این موضوع هم این است که بسیاری از  این کنسرو‌ها از ضایعات مرغ تهیه می‌شود!

 قیمت سایر کنسروها

افزایش قیمت‌ها درحالی برای تن ماهی رقم خورده که بقیه غذاهای کنسروی فعلا افزایش قیمت نداشته و به‌عنوان مثال کنسرو لوبیا دلپذیر با قیمت ۱۲.۵۰۰، یک و یک ۱۳.۵۰۰، مهرام ۱۲.۵۰۰ و مکنزی ۱۶.۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد. کنسرو لوبیا و قارچ بهروز هم ۱۵.۸۰۰ و کنسرو بادمجان دلپذیر و یک‌و‌یک نیز هر‌کدام ۱۳ و ۱۲ هزار تومان در بازار قیمت دارند‌ و جالب اینکه موضوع افزایش قیمت به دلیل قوطی‌های کنسروی هنوز شامل این دسته از کنسرو‌ها نشده است!