رضا شیوا در حاشیه جلسه ستاد تنظیم بازار افزود: شورای رقابت وظیفه دارد برای هر کالایی که حالت انحصاری پیدا کرده، قیمت تعیین کند، به‌طور نمونه در بخش فولاد ورق‌های فولادی کمتر از پنج میلیمتر تولید می‌شود که بازاری انحصاری دارد و شورای رقابت برای آنها نیز دستورالعمل قیمتی دارد. وی در پاسخ به این پرسش که آیا قیمت‌های جدید به تداوم زیان خودروسازان نخواهد انجامید، افزود: این الفبای اقتصاد است که هیچ گاه نمی‌توان زیان را با افزایش قیمت جبران کرد؛ بلکه زیان باید با کاستن از هزینه‌های اضافی نامرتبط با تولید کالا جبران شود. رئیس شورای رقابت گفت: اگر خودروسازان بخواهند هزینه‌های اضافی و زیان‌های خود را روی قیمت خودروها اضافه کنند، قیمت‌ها افزایش شدیدی تجربه خواهد کرد.

وی همچنین با اشاره به اجرای استاندارد‌های جدید مثل استاندارد یورو ۵ که‌منجر به افزایش هزینه‌ها خواهد شد، خاطرنشان کرد: همه این افزایش هزینه‌ها در سبد تورم بخشی بانک مرکزی دیده می‌شود و به‌طور حتم تلاش این شورا بر آن بوده که خودروسازان سود منطقی داشته و خودرو با قیمت واقعی به دست مصرف‌کنندگان برسد.شیوا ادامه داد: قیمت‌های جدید خودروها بر مبنای قیمت پایه آنها به علاوه تورم بخشی و شاخص کیفیت خواهد بود که بهره‌وری از آن کسر می‌شود.وی گفت: بانک مرکزی سبدی از فرآورده‌هایی که در هر خودرو مصرف می‌شود را تعیین کرده و هر از چند گاه این سبد را تجدید ارزیابی کرده و تورم بخشی آن را به دست می‌آورد، سبدی که موضوعات ارز، مواد اولیه، دستمزدها و... در آن دیده شده است.

شیوا خاطر نشان کرد: تعیین قیمت پایه از سال ۹۰ و زمانی که تعادل در عرضه و تقاضای خودرو را شاهد بودیم، آغاز شده و پس از آن تورم هر سال را به قیمت پایه اضافه کردیم تا خرداد سال ۹۷ که آخرین قیمت ارائه شده است. براساس فرمول قیمت‌گذاری جدید، خودروهای گروه صنعتی ایران خودرو به‌طور متوسط ۱۰ درصد و گروه صنعتی سایپا ۲۳ درصد افزایش قیمت خواهند یافت.