خداحافظی با پراید هاچ‌بک

ابتدای هفته جاری جواد سلیمانی مدیرعامل خودروسازی سایپا از تولید آخرین پراید هاچ‌بک در شرکت سایپا خبر داد، بنابراین دومین مدل از پراید نیز از گردونه تولید خارج شد تا سایپا نشان دهد عزمش برای خروج پراید جدی است. مدل ۱۳۲ این خودرو نیز ۱۵ دی ماه سال ۹۸ از خطوط تولید خارج شده بود. البته براساس برنامه زمانبندی سایپا قرار بود پراید هاچ‌بک یا همان پراید ۱۱۱ پایان اردیبهشت ماه از خطوط تولید خارج شود اما به گفته سلیمانی با اهرم افزایش تولید در ماه‌های گذشته سایپا توانسته یک ماه زودتر از موعد اعلام شده این مدل خودرو را از خطوط تولیدش خارج کند. سلیمانی با توجه به قیمت ۲ هزار و ۶۰۰ دلاری پراید می‌گوید جایگزین کردن این خودرو با خودروی دیگر که همین قیمت تمام شده را داشته باشد با توجه به شرایط موجود غیرممکن است.  اما چرا سایپا تصمیم گرفت در چنین شرایطی پراید را از خطوط تولید خود کنار بگذارد. ریشه این موضوع را باید در اجبار به رعایت استانداردهای ۸۵‌گانه و همچنین اجرای استاندارد یورو ۵ در خطوط تولید شرکت‌های خودروساز جست‌وجو کرد. براساس استانداردهای ۸۵‌گانه در کنار پراید، خروج مدل بنزین‌سوز پژو ۴۰۵ در دستورکار دیگر خودروساز کشور یعنی ایران‌خودرو قرار دارد. این دو خودروساز موظف هستند از ابتدای سال‌جاری محصولات خود را براساس استانداردهای یورو ۵ تولید کنند. البته وزارت صمت و مدیران خودروساز به‌دنبال عقب‌انداختن اجرای این استاندارد هستند؛ مساله‌ای که مورد موافقت سازمان حفاظت محیط‌زیست قرار نگرفته است. هم خودروسازان و هم سازمان حفاظت محیط‌زیست به معاون اول رئیس‌جمهور نامه نوشتند و منتظر اعلام نظر معاون اول رئیس‌جمهور هستند. در شرایطی که هنوز دولت در این زمینه اعلام‌نظر نکرده است، خودروسازان بار دیگر دست به‌کار شده و نامه‌ای دیگر نوشتند و خواستار کسب مهلت سه ماهه برای اجرای استاندارد یورو ۵ شدند. این در شرایطی است که بهزاد اشجعی دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای زیست‌محیطی سازمان حفاظت محیط‌زیست تاکید کرده که سازمان متبوعش با هر گونه تغییر در برنامه زمانبندی برای اجرای استاندارد یورو۵ از سوی خودروسازان مخالف است.

 افت تولید در فروردین

حال به سراغ آمار تولید فروردین‌ماه می‌رویم. براساس اطلاعات منتشر شده سه شرکت خودروسازی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو طی فروردین امسال و در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته با افت تولید همراه شدند.  طی فروردین امسال تنها ۲۹ هزار و ۵۴۹ دستگاه انواع محصول سواری توسط آنها به تولید رسیده که این رقم در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته، از افت بیش از ۲۵ درصدی حکایت دارد. همچنین تولید این تعداد خودرو در فروردین، افت تولید آنها را در مقایسه با اسفند نیز رقم زده است. غول‌های جاده‌مخصوص در اسفند ۹۸ موفق به تولید ۶۸‌هزار و ۹۴۹ دستگاه محصول سواری شدند. با توجه به این آمار، تولید سه خودروساز بزرگ کشور در فروردین ۹۹ و نسبت به اسفند ۹۸ بیش از ۵۷ درصد افت کرده است. از نکات قابل‌توجه کارنامه فروردین‌ماه خودروسازان توقف تولید ۷ محصول مونتاژی سراتو، تندر-۹۰ ایران‌خودرو، چانگان، آریو، پژو ۲۰۰۸، دانگ‌فنگ و سوزوکی گرندویتارا در خطوط تولید خودروسازان است.

 قیمت خودرو چه زمانی اعلام می‌شود؟

همچنان خبری از اعلام قیمت خودرو در سال ۹۹ نیست و خودروسازان همچنان باید براساس قیمت‌های اعلام شده در بهمن ماه ۹۷ محصولات خود را در اختیار مشتریان قرار دهند. تاکنون چندین جلسه در این ارتباط تشکیل شده اما همچنان خروجی از این جلسه‌ها رسانه‌ای نشده است. در آخرین اظهارنظر در این زمینه یک مقام آگاه به «دنیای‌اقتصاد» گفت: کمیته خودرو مجموعه نظرات مراجع مختلف از جمله سازمان حمایت را اخذ کرده و بعد از کار کارشناسی روی آن نتیجه را در اختیار ستاد تنظیم بازار قرار داده است. اما مشخص نیست ستاد تنظیم بازار چه زمانی قیمت‌ها را اعلام خواهد کرد.