در مورد چرایی اقدام دولت در این زمینه، اظهارنظر‌های متفاوتی بیان می‌شود حال آنکه به‌نظر می‌رسید رویکرد اصلی وزارت صنعت در واردات خودروهای هیبریدی آن بوده که این خودروها صرفا با سوخت هیبرید یا برقی باشد و از سوخت‌های فسیلی صرفا برای شارژ باتری و نه برای حمل‌و‌نقل استفاده کنند.  برخی مسوولان این وزارتخانه تاکید داشتند که اگر بنابر استفاده از سوخت فسیلی در این خودروها باشد، واردات این خودروها با حجم موتور بیش از ۲ هزار سی‌سی و تعرفه خودروهای برقی تاثیری بر کاهش آلودگی هوا ندارد.

 در هر صورت آنچه مشخص است با اعتراض برخی فعالان زیست محیطی و همچنین واردکنندگان و شکایت بردن به مقامات بالای دولتی، تعرفه‌ها روند کاهشی پیدا کرد؛ به‌طوری‌که در جدول دیروز گمرک کف تعرفه خودروهای هیبریدی ۵ درصد و سقف آن ۲۵ درصد اعلام شده است.در کتاب مقررات واردات و صادرات آمده است که خودروهای بنزینی- هیبرید با حجم موتور پیستونی درون‌سوز جرقه‌ای ۱۵۰۰ سی‌سی و کمتر، حقوق ورودی ۵ درصدی دارد حال آنکه همین خودرو با موتور ۱۵۰۰ تا کمتر از ۲۰۰۰ سی‌سی و ۲۵۰۰ سی‌سی تعرفه ۲۵ درصدی خواهد داشت.

 در مقررات دی‌ماه سال گذشته هیات دولت مجموع حقوق گمرکی و سود بازرگانی هیبریدی‌ها بین ۱۵ تا ۱۰۰ درصد تعیین شده بود. حال آنکه در جدول جدید، کف تعرفه هیبریدی‌ها ۵ و سقف آن ۲۵ درصد در نظر گرفته شده است. البته در جدول قبلی، خودروهای هیبریدی بیش از ۲۵۰۰ سی‌سی از تعرفه‌ای بین ۹۵ تا ۱۰۰ درصد برخوردار بودند حال آنکه در جدول دیروز گمرک از خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی هیبرید خبری نیست.