در دو مرحله فروش در سامانه یکپارچه خودرو که با هدف جلوگیری از تخلفات فروش برخی از تولیدکنندگان، آن هم در فضای متلاطم بازار خودرو انجام شد، به‌طور تقریبی حدود ۴میلیون دستگاه خودرو پیش‌فروش شد. پیش‌فروش این تعداد خودرو با تحمیل برنامه تولید یک‌میلیون و ۷۰۰‌هزار دستگاهی به خودروسازان صورت گرفت. با این شرایط اما بسیاری از دست‌اندرکاران صنعت خودرو و حتی برخی مدیران خودروساز همزمان با استقبال میلیونی از طرح فروش یکپارچه خودرو، نسبت به رشد تعهدات تولیدکنندگان هشدار دادند و تجربه تعهدات معوق سال ۹۷ را به سیاستگذار گوشزد کردند.

با این حال اما سیاستگذار با اصرار به قیمت‌گذاری دستوری خودرو و برنامه دستوری تولید، باز هم بر فروش دستوری اصرار داشت که همین امر، حالا بار دیگر تعهدات معوق خودروسازی را رقم زده است. بر این اساس بسیاری از مشتریان در تماس با روزنامه «دنیای‌اقتصاد» از بدعهدی خودروسازان در تحویل ‌بموقع خودروی ثبت‌نامی گلایه داشته و ظاهرا مشغول ثبت شکایتی در این زمینه هستند.

خودروهایی همچون دنا توربو، تارا، رانا، شاهین و... از جمله محصولاتی هستند که تعهدات آنها چند ماه عقب افتاده است. در این زمینه خودروسازان عنوان می‌کنند به دلیل مشکلاتی در تامین قطعه، عدم‌اخذ مجوز از سازمان ملی استاندارد و همچنین عدم‌دریافت مجوز شماره‌گذاری قادر به تحویل خودروهای تولیدی در موعد مقرر نیستند. بر این اساس گزارشی که اخیرا مرکز پژوهش‌های مجلس از شرکت‌های صنعتی بورسی منتشر کرده نیز گویای افت تولید و فروش خودروسازی است، به‌طوری که در این گزارش تاکید شده شاخص فروش در مردادماه امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل کاهش ۵/ ۳۰درصدی و نسبت به ماه قبل کاهش ۸/ ۴۱درصدی داشته است. همچنین در این ماه، شاخص تولید رشته‌فعالیت خودرو و قطعات بر مبنای شاخص‌‌‌های بورسی نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش ۸/ ۲درصدی و نسبت به ماه قبل کاهش ۷/ ۲۲درصدی داشته است.