دولت به جای تصدی‌گری‌، ناظر اقتصاد شود

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری‌،  رئیسی با بیان اینکه اصل سیاست خصوصی‌‌‌سازی سیاستی قابل دفاع است اما برخی خصوصی‌‌‌سازی‌‌‌ها در کشور صورت گرفت که به شکل صحیح انجام نشد و باعث ناراحتی مردم شد، افزود: مردم انتظار داشتند با خصوصی‌‌‌سازی‌‌‌ها کار، تولید و اشتغال رونق بگیرد، اما برعکس شد و این به‌‌‌خاطر این بود که در بعضی از موارد درست عمل نشد. رئیسی دربخش دیگری از سخنانش به دستگاه‌ها توصیه کرد که حرکت تحولی را در پیش گیرند و نیروهایی را به‌کار گیرید که نگاه تحولی داشته باشند‌. او گفت‌: اگر نیرویی تحول‌خواه نیست باید از جلوی پای نیرو‌‌‌های تحول‌خواه کنار زده شود. به گزارش ایرنا‌، وی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی باید با نگاه تحولی طرحی نو دراندازند، گفت‌: باید در این مدت کارهایی در مردمی‌سازی انجام می‌‌‌گرفت ولی آنچنان که باید موفق نبودند و این نیاز به بازنگری دارد. رئیس‌جمهور از دستیار خود در امر مردمی‌سازی دولت خواست کار را با جدیت دنبال کنند تا گذشته جبران شود و در جهت مردمی‌سازی حرکتی ماندگار انجام گیرد.

به گزارش ایسنا‌، رئیس جمهوری افزود: هرجا به مردم نقش داده شد موفق شدیم و هرجا نقش مردم نادیده گرفته شد، دچار مشکل شدیم. در این دولت تلاش کردیم مردمی‌‌‌ باشیم، نه فقط در شعار و بیانیه بلکه در عمل. یعنی مردم میدان‌‌‌دار باشند و کارها را انجام دهند و دولت نقش هدایت و نظارت را ایفا کند. وی تأکید کرد: هم تولید، هم توزیع، هم صادرات و هم واردات می‌‌‌تواند به دست مردم انجام گیرد. مردم آمادگی دارند در بخش‌‌‌های مختلف صنعتی و کشاورزی سرمایه‌‌‌گذاری کنند. در زمینه مسائل اجتماعی و آسیب‌‌‌های این حوزه از جمله در طلاق، اعتیاد، حاشیه‌‌‌نشینی، مفاسد اجتماعی و اخلاقی با نقش‌‌‌آفرینی مردم می‌‌‌توانیم شاهد کاهش این آسیب‌‌‌ها باشیم. رئیس‌‌‌جمهور تصریح کرد: در فرهنگ هم همین است که نقش اثرگذار مسجد و هیات که پشتوانه امنیت ملی در جامعه هستند، در نظر گرفته شود.

این اماکن کارکردهای مختلفی دارد، یک کارکرد آن معرفت‌‌‌افزایی است و یک کارکرد آن هم کارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است تا همکاری، همگرایی و هم‌‌‌بستگی یک محله، یک صنف و یک قشر در کنار هم را فراهم کند. در موضوعات علمی هم نقش مردم و موسسات دانش‌‌‌بنیان بسیار بالاست. رئیس دولت سیزدهم با بیان اینکه «با شرکت مردم هیچ سختی در کارها وجود ندارد»، تصریح کرد: در موضوع امنیت، امروز بیشترین گزارش‌‌‌ها در سیستم اطلاعاتی ما درباره حرکت ضدانقلاب، معاندان، مخالفان و کسانی که می‌‌‌خواهند توطئه‌‌‌ کنند، از سوی مردم ارائه می‌‌‌شود. مردم گزارش‌‌‌دهنده هستند. کشف بسیاری از توطئه‌‌‌ها به دست مردم انجام می‌‌‌شود. امروز باید گفت مردم در سراسر کشور نسبت به بودن امنیت در جامعه حساسیت نشان می‌‌‌دهند.

رئیس‌‌‌جمهوری در ادامه تاکید کرد‌: برای هر تصمیمی هم یک پیوست مردمی‌‌‌کردن کار وجود داشته باشد تا مشخص شود نقش مردم در آن چیست و چگونه می‌‌‌توانند در آن همکاری و نقش‌‌‌آفرینی کنند. وی اظهار کرد: بنده به مدیران و شوراهای اداری اعلام کرده‌‌‌ام که در کنار خود، جمع نخبگانی از متخصصان مردمی داشته باشند. رئیسی درادامه گفت‌: زمان زود می‌‌‌گذرد. اکنون دو سال از عمر دولت گذشته است. در این مدت همه دستگاه‌‌‌ها می‌‌‌توانستند اقداماتی را برای مردمی‌‌‌سازی رقم بزنند اما برخی دستگاه‌‌‌ها توفیق آنچنانی نداشتند و کارهای زیادی در این زمینه انجام ندادند که اکنون باید این عقب‌‌‌ماندگی‌‌‌ها جبران شود. رئیسی در بخش دیگری ازسخنانش  با اشاره به گزارش یکی از حاضران در نشست درباره همکاری ساکنان یک شهرستان برای حل مشکل آبرسانی اظهار کرد: از منطقه فاریاب کرمان گزارش دادند که مشکل آبرسانی وجود داشته و خود مردم همت کردند و کار را تمام کردند.

البته گفته شد که فرماندار این شهرستان دوهفته است که رفته است. ما نفهمیدیم فرمانداری که موفق بوده است برای چه از کار برکنار شده است؟ باید استاندار این موضوع را دنبال کند. به گزارش ایسنا‌، رئیسی تصریح کرد: باید نیروی موفق را تقویت کرد و به او میدان داد. اگر فرمانداری موفق است حتما تثبیت شود، اگر بخشداری موفق است، رئیس اداره‌‌‌ای موفق است، بگذارید بماند. نیروهای حزب‌‌‌اللهی و انقلابی اهل اقدام و عمل باید تقویت شوند. اگر افرادی هم از بیرون فشار می‌‌‌آورند، مهم این است که مدیر بالاتر در برابر فشارها ایستادگی‌‌‌ کند تا کسی در امور دخالت نکند. رئیس‌‌‌جمهور تاکید کرد: توصیه به نیروهای دولتی امکان دارد و مشکلی نیست.

هرکس فرد لایقی در نظر دارد معرفی کند اما مسوولیت با دولت است و مسوولان دستگاه‌‌‌ها اجازه ندهند که فشارها بر آنان تاثیر بگذارد و نیروهای کارآمد ما زیر سوال بروند یا پشت‌‌‌شان خالی شود. ما از نیروهای کارآمد خود تا پایان حمایت می‌‌‌کنیم. رئیس دولت سیزدهم یادآور شد: سازمان اداری و استخدامی طراحی کنند که چگونه نیروهای مردمی در سازمان‌‌‌ها و ادارات میدان‌‌‌دار شوند و نقش ایفا کنند. این سازوکار باید تعریف شود تا همه دستگاه‌‌‌ها در کار خود مردم را ببینند و مردم هم احساس کنند که دستگاه‌‌‌ها با همراهی و توجه به آنان کارها را پیش می‌‌‌برند.