وضعیت فوق‌العاده کرونا یی

براین اساس با افزایش آمار بیماران بستری‌ مبتلا به کرونا در کشور، تعداد شهرهای با وضعیت زرد از ۹۱ به ۱۰۵ شهرستان افزایش و تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۳۵۷ به ۳۴۳ شهر کاهش یافته است. البته هیچ شهری درحال حاضر در وضعیت قرمز و نارنجی قرار ندارد.

آن‌طور که در گزارش وزارت بهداشت آمده است، موارد بستری و سرپایی در روزهای اخیر هفته جاری، سه برابر شده است. همچنین در هفته نخست تیرماه سال جاری، تعداد موارد بستری با روندی صعودی به ۳۱۱ نفر رسیده است درحالی که این آمار در هفته قبلی، ۲۴۲ نفر بوده است.  تعداد موارد فوتی کرونا مثبت نیز از ۱۴ نفر در هفته آخر خرداد به ۲۰ نفر در هفته اول تیر رسیده است که روند افزایشی را نشان می‌دهد. آمار بیماران سرپایی نیز دارای روند صعودی بوده و از ۸۶۶ نفر در هفته آخر خرداد به ۱۴۱۴ نفر در هفته اول تیر رسیده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، این آمار نشان می‌دهد که در هفته گذشته ۱۰ استان شاهد افزایش تعداد بیماران بستری بوده‌اند. استان‌های تهران، کرمان، خوزستان، اصفهان و هرمزگان بیشترین افزایش بستری‌ها را داشته‌اند. از سوی دیگر در هفته گذشته تعداد فوتی‌ها در ۲۰ استان کشور صفر بوده است و ۸ استان نیز تنها یک مورد فوتی کرونا مثبت را گزارش کرده‌اند.

در میان استان‌ها، تهران بیشترین موارد فوتی را ثبت کرده است. در هفته گذشته ۹۸ نفر از بیماران با تست مثبت کرونا در بیمارستان‌های استان تهران بستری شده و ۸ نفر فوت کرده‌اند. همچنین تعداد موارد سرپایی در پایتخت از ۳۳ نفر در هفته آخر خرداد، به ۷۵ نفر در هفته اول تیر رسیده که نشانگر روند افزایشی تعداد موارد سرپایی است.  درهمین حال طبق آخرین گزارش وزارت بهداشت طی ۲۴ساعت گذشته ۲۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی و ۶۵ نفر از آنها بستری شدند. همچنین دراین بازه زمانی هیچ مرگ کرونایی به ثبت نرسیده است.

تعطیلی تیم‌های واکنش سریع

همزمان با این گزارش، حمید سوری استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از خیزش مجدد اپیدمی کرونا در کشور خبر داد. وی در گفت‌وگو با «ایلنا» با اشاره به وضعیت بیماری کرونا در ایران، اظهار کرد: شواهد متعدد اپیدمیولوژی حاکی از افزایش خیزش مجدد اپیدمی در کشور است، در حالی که دو هفته پیش عمده موارد اپیدمی در آمریکای جنوبی بود به سرعت جغرافیای اپیدمی تغییر و به آسیا و به ویژه منطقه ما، غرب آسیا و منطقه مدیترانه شرقی کوچ کرده است. تقریبا تمامی کشورهای منطقه این روند افزایشی را به سرعت شاهد هستند.

وی افزود: نخستین کاری که باید انجام داد، تقویت بیماریابی فعال با افزایش تست در جمعیت عمومی به ویژه در مبادی ورودی کشور و مکان‌های پرخطر است.  سوری با بیان اینکه دومین اقدام شناسایی کانون‌های ابتلا و طغیان‌های پراکنده در کشور و اقدامات فوری برای مهار آنهاست، گفت: تقویت تیم‌های واکنش سریع که معلوم نیست چرا وزارت بهداشت آن را تعطیل کرد برای این امر بسیار مهم است. رصد و رهگیری رو به قبل و رو به بعد ابتلا در موردهای شاخص، اقدام مهمی دیگر است.  از سوی دیگر مینو محرز، متخصص بیماری‌های عفونی که پیش از این در گفت‌وگویی با خبرآنلاین از افزایش آمار ابتلا به کرونا در شروع تابستان خبر داده بود، با تایید افزایش مبتلایان و بستری‌های کرونا گفت: حدود چند ماهی کرونا در کشور به دلیل ایمنی گله‌ای ناشی از شیوع گسترده سویه اُمیکرون در کشور و تزریق واکسن، فروکش کرده بود، اما حالا وضع عوض شده است و متاسفانه با افزایش مبتلایان روبه‌رو هستیم. محرز با تاکید بر اینکه باید بدانیم کرونا تمام نشده و هیچ‌جای دنیا از دست این ویروس رهایی پیدا نکرده گفت: سویه اُمیکرونی که زمستان گذشته در ایران شاهد آن بودیم از نوع BA۱ و BA۲ در کشور بود، در حالی که در حال حاضر نوع BA۴ و BA۵ در آمریکا و اروپا شایع شده و حالا نیز همین زیر سویه در ایران شایع خواهد شد. به گفته محرز زیرسویه BA۴ و BA۵ کشندگی زیاد ندارد، اما سرعت شیوع و سرایت آن بسیار بالاست و برای گروه‌های پرخطر مانند سالمندان یا کسانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، ‌می‌تواند منجر به بستری و حتی مرگ شود. محرز در ادامه گفت: من از دیدن این همه بنرهای شهری برای کنسرت‌ها وحشت می‌کنم، چون اجباری برای زدن ماسک در این فضاها وجود ندارد و این وحشتناک است.