درهمین حال به گزارش «ایسنا»، علی شریفی زارچی، سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت بیماری کرونا در استان‌های کشور، در عین حال بر لزوم مدیریت به موقع شرایط تاکید کرد و گفت: اکنون در سر دو راهی قرار داریم و اگر به موقع به داد شهرها برسیم و در این شهرها کنترل جدی صورت گیرد و ادارات دولتی تدبیر کنند و نکات را رعایت کنند؛ وضعیت خطرناک نخواهد شد.  به گفته وی درحال حاضر روند بیماری در اکثر استان‌ها نزولی است، ولی سیستان و بلوچستان، قزوین، سمنان و یزد در ٢ هفته اخیر روند افزایشی نگران‌کننده‌ای دارند. وی با بیان اینکه موج پنجم از استان سیستان و بلوچستان و جنوب شرق کشور آغاز و به شمال‌غرب کشور ختم شد، ادامه داد: از ابتدای آبان در برخی شهرها به صورت پراکنده دوباره روند شیوع کرونا افزایشی شد. اگر به موقع به داد شهرهای قرمز درگیر کرونا برسیم، وضعیت حادی را نخواهم داشت.

   کاهش مرگ‌های کرونایی

در این میان میزان مرگ‌های کرونایی نیز درحال کاهش است. روز گذشته مرگ ۱۲۶نفر دیگر در دفتر مرگ‌های کرونایی کشور ثبت شد. البته روز شنبه ۱۲۰نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته بودند که کمترین میزان مرگ طی ماه‌های گذشته بود. همچنین بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت گذشته براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۵۵۴ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۷۸ نفر از آنها بستری شدند.

   میزان فوتی‌های کرونایی تهران

همچنین به گزارش خبرگزاری فارس، ناصر امانی، عضو شورای شهر تهران با اشاره به آخرین آمار فوتی‌های کرونا در پایتخت گفت: از ۱۷۵ فوتی طی روز گذشته که آمار آنها در بهشت زهرا(س) ثبت شده ۳۲ فوتی علت آن کرونا بوده است.

   زمان ایمنی‌زایی در برابر کرونا

اما در حالی که برخی شهرها با افزایش موارد ابتلا به کرونا روبه‌رو شده‌اند و بسیاری نگران موج ششم کرونا هستند، روز گذشته وزیر بهداشت گفت: واکسیناسیون عمومی وسیع در کشور از شهریور و مهر آغاز شد و اکنون در آبان ماه داریم دز دوم را تزریق می‌کنیم. بنابراین هنوز به هدف مورد نظرمان نرسیده‌ایم. اگر به هدف‌مان برسیم انتظار داریم برای اوایل آذر ماه ایمنی‌زایی در اکثریت جامعه حاصل شود.  

به گزارش «ایسنا» بهرام عین‌اللهی درباره ایمنی‌زایی واکسن کرونا گفت: باید توجه کرد که بلافاصله بعد از تزریق واکسن کرونا ایمنی‌زایی حاصل نمی‌شود. تزریق دز اول واکسن حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کند. بعد از تزریق دز دوم هم باید حدود سه تا چهار هفته صبر کنیم تا ایمنی‌زایی کامل حاصل شود.  درهمین حال طبق اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۵۵ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۵۲۸ نفر دز اول، ۳۸ میلیون و ۸۹۳ هزار و ۸۳۹ نفر دز دوم و ۱۷۸ هزار و ۹۰۶ نفر، دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور نیز به ۹۴ میلیون و ۲۰۱ هزار و ۲۷۳ دز رسید.

   توضیح وزارت بهداشت در مورد دز سوم

محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت نیز درباره شرایط تزریق دز سوم واکسن به افراد بالای ۶۰ سال و فراخوان داده شده در این باره گفت: افراد بالای ۶۰ سالی که در نوبت اول و دوم واکسن غیرفعال شده کووایران برکت و سینوفارم دریافت کردند و چهار ماه از تزریق دز دوم‌شان گذشته باشد، مشمول این طرح هستند و پس از مراجعه به مراکز مجددا همان نوع واکسن را در دز سوم دریافت خواهند کرد.  وی به «ایسنا» گفت: فعلا برای سایر پلت‌فرم‌های واکسن‌ها‌(پروتئین نوترکیب، آدنوویروس و...) دستورالعمل تزریق دز سوم نداریم و هر زمان لازم باشد دستورالعمل در این زمینه هم ابلاغ خواهد شد.

   تکذیب مصوبه تست کرونای هر سه روز یکبار

درخبری دیگر به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حسین قاسمی، دبیر کمیته امنیتی، اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا‌ در پاسخ به گفته‌هایی در فضای مجازی مبنی بر اینکه اگر کارمندی کارت واکسن نداشته باشد، طبق مصوبه ستاد ملی باید هر سه روز یکبار آزمایش پی‌سی‌آر داده و نتیجه را به سازمان ارائه دهد، اظهار کرد: تا آنجا‌ که بنده مطلع هستم، تا این لحظه چنین مصوبه‌ای به دست ما نرسیده و ستاد ملی مقابله با کرونا تا الان چنین مصوبه‌ای نداشته است.