در همین ارتباط روز گذشته مسعود یونسیان اپیدمیولوژیست ضمن تشریح وضعیت بیماری کرونا در کشور، با تاکید بر اینکه فعلا نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از وضعیت بیماری در روزهای آتی داشت، در عین حال بروز پیک ششم کرونا را دور از انتظار ندانست و گفت: تنها کار مهم در این میان انجام سریع و گسترده واکسیناسیون است. به گزارش «ایسنا» وی تاکید کرد: در مجموع اگر بخواهیم روند کشوری را تحلیل کنیم می‌توانیم بگوییم به قله پیک رسیده‌ایم ولی فعلا نمی‌توان درباره اینکه قله را رد کردیم یا روند به شکل افقی طی خواهد شد، یا حتی مجددا صعودی خواهد شد صحبت کرد و باید یکی، دو هفته صبر کنیم تا بتوانیم قضاوت کنیم. از سوی دیگر عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید-۱۹ در گفت‌وگو با «ایسنا» درباره وضعیت و روند بیماری کووید-۱۹ در کشور با بیان کاهش موارد مثبت بیماری و میزان مرگ‌ومیر در کشور ابراز امیدواری کرد این روند آغاز روند نزولی پیک پنجم در کشور باشد. روز گذشته نیز وزارت بهداشت از جان باختن ۶۴۳ بیمار کووید-‌۱۹ در کشور خبر داد. بر اساس این گزارش، ۳۱ هزار و ۳۱۹ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴ هزار و ۶۸۵ نفر از آنها بستری شدند.

   تکذیب ورود لامبدا به ایران

درهمین حال به دنبال انتشار خبری به نقل از علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا مبنی بر مشاهده جهش جدید ویروس کرونا (لامبدا) در تهران، او روز گذشته اعلام کرد که تاکنون هیچ نمونه‌ای از ویروس جهش یافته لامبدا در ایران شناسایی نشده است.

به گزارش «ایسنا» وی با توجه به اینکه انتشار از طریق مرزها صورت می‌گیرد، کنترل مرزها و ترددها را مهم‌ترین موضوع در پیشگیری از ورود این سویه جدید دانست و گفت: در ستاد ملی کرونا نیز این هفته موضوع کنترل مرزها مورد تاکید ریاست جمهوری قرار گرفت و مقرر شد که اقدامات حفاظتی بیشتری در مرزهای هوایی و زمینی اعمال شود.

    زمان جدید نوبت‌دهی واکسن

در این بین خبرها از سرعت گرفتن مجدد واردات واکسن کرونا به کشور حکایت می‌کند. در همین راستا، علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت از ورود هفتگی ۵میلیون دز واکسن به کشور از هفته آینده خبرداد. به گزارش «ایسنا» وی گفت: در حال حاضر به‌طور میانگین روزانه ۶۴۰ تا ۶۵۰ هزار دز واکسن داریم تزریق می‌کنیم و این قابلیت وجود دارد که این ظرفیت دو برابر شود.  رئیسی گفت: در این هفته واکسن جدیدی وارد نشد و موکول به آخر هفته شد یعنی به پنجشنبه و از آنجا که نوبت دز دومی‌ها رسیده است، ترجیح‌مان این است که دز دومی‌ها را بزنیم تا واکسیناسیون‌شان به تاخیر نیفتد و کامل شود و ان‌شاءالله ما از شنبه هفته آینده، گروه سنی که نوبت‌دهی شدند، دز اول‌شان را دریافت می‌کنند و از هفته آینده نوبت‌دهی جدید هم داریم و علاوه بر دز دومی‌ها، دز اول را هم تزریق می‌کنیم.  ازسوی دیگر بنابر اعلام مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت، تا کنون ۱۸ میلیون و ۷۸۹ هزار و ۶۱۶ نفر دز اول واکسن کرونا و ۸ میلیون و ۷۱۱ هزار و ۹۷۰ نفر نیز دز دوم را تزریق کرده‌اند. بر این اساس مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۲۷ میلیون و ۵۰۱ هزار و ۵۸۶ دز رسیده است. همچنین طی ۲۴ساعت گذشته بالغ بر ۵۶۰هزار و ۳۲۶ دز واکسن در کشور تزریق شده است.

   توزیع گسترده واکسن در استان‌ها

همچنین بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت روز گذشته با بیان اینکه دولت با همه توان در حال تلاش برای واکسیناسیون حداکثری است، تصریح کرد: از هفته آینده شاهد توزیع گسترده واکسن در استان‌ها خواهیم بود.