دو نگرانی از توزیع واکسن

تب کرونایی ایران همچنان بالاست و نقشه همه‌گیری این ویروس در موج چهارم نشان می‌دهد که کرونا حالا ۳۰۱ شهر کشور را به وضعیت قرمز کشانده و ۹۵ شهر نیز براساس آخرین آمار اعلامی وزارت بهداشت، در وضعیت نارنجی قرار گرفته‌اند. یکپارچه قرمز شدن اغلب نقاط ایران و وضعیت کند واکسیناسیون در کشور، واکسن کرونا را در جمع مهم‌ترین مطالبات این روزهای مردم از دولت نشانده است؛ مطالبه‌ای که البته دو نگرانی از فرمول توزیع واکسن را نیز با خود به همراه دارد.  از سوی دیگر، این ویروس در ۲۴ ساعت اولیه اردیبهشت‌ماه منتهی به روز پنج‌شنبه،‌ رکورد قربانیان خود در ایران را شکست و تعداد جان‌باختگان مبتلا به این ویروس در این بازه زمانی به بیشترین حد خود تا امروز یعنی ۴۵۳ نفر سید. هرچند در ۲۴ ساعت بعدی‌(ظهر پنج‌شنبه تا ظهر جمعه) تعداد جان‌باختگان کاهش یافت و کرونا در این بازه، ۳۸۰ هم‌وطن را به کام مرگ کشاند اما آمار ابتلا همچنان بالا است و مرگ کرونایی نیز طی چند روز اخیر، آن‌گونه که از سوی مراجع رسمی یعنی وزارت بهداشت روایت شده، سینوسی بوده است. محدودیت‌ها در ایران که هم‌اکنون گرفتار موج چهارم است و در هفته‌های اخیر روزانه به‌طور متوسط بیش از ۲۳ هزار نفر به‌صورت قطعی به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند، یک هفته دیگر نیز برای شهرهای قرمز و نارنجی تمدید شده است. محدودیت‌های کرونایی از آن جهت یک هفته دیگر نیز تمدید شده که براساس آخرین آمار، هم‌اکنون تنها ۴۵ شهر در نقشه ایران در وضعیت زرد قرار دارند و تعداد شهرهای آبی نیز به‌ ۷ شهر کاهش یافته است. این محدودیت برای گروه‌های شغلی دو، سه و چهار به مدت یک هفته دیگر، از شنبه چهارم تا جمعه ۱۰ اردیبهشت تمدید شده است.

هرچند محدودیت‌ها برای عبور از موج چهارم چند هفته‌ای است که اعمال می‌شود، اما آمار قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا حاکی از آن است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سراسر کشور ۵۸ درصد است؛ این رقم می‌تواند نشانه‌ای از کم اثر بودن محدودیت‌ها به‌دلیل اهمال مراکز اداری دولتی و خصوصی در اعمال آن و همچنین عادی‌انگاری دستورالعمل‌ها از سوی مردم باشد.

روند ابتلای روزانه کرونا از ابتدای فروردین امسال تا سومین روز اردیبهشت‌ماه‌(دیروز) را می‌توان محصول افزایش چشمگیر سفرهای نوروزی از یکسو و اهمال در رعایت دستور‌العمل‌ها از سوی دیگر دانست؛ آماری که نشان می‌دهد کرونا در روز ۲۵ فروردین امسال رکورد ۱۴ ماه گذشته را در میزان ابتلا شکست و در این روز، ۲۵ هزار و ۵۸۲ ایرانی ویروس کووید-۱۹ آلوده شدند. ۳۱ فروردین‌ماه نیز میزان ابتلای روزانه از ۲۵ هزار نفر عبور کرد اما به رکورد ۲۵ فروردین نرسید و در روزهای پس از آن، شاهد کاهش بسیار اندک موارد ابتلا هستیم؛ به‌طوری‌که در روزهای اول و دوم اردیبهشت‌ماه، ابتلای روزانه بیش از ۲۴ هزار نفر به ثبت رسیده و روز گذشته نیز تعداد مبتلایان به ۲۲ هزار و ۹۰۴ نفر رسیده است.

روند رو به رشد بدحالان

البته آمارها در بخشی دیگر نشان می‌دهد که نمی‌توان به این روند کاهشی بسیار کند دلخوش بود؛ زیرا تعداد بیماران بدحال کرونایی از فروردین تا سوم اردیبهشت ۱۴۰۰، روند افزایشی داشته است. آخرین آمار از روز گذشته‌(سوم اردیبهشت‌ماه) نشان می‌دهد که ۵ هزار و ۱۰۷ بیمار بدحال در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها بستری هستند و در وضعیت وخیم این بیماری قرار دارند. این همان آماری است که جامعه پزشکی و بیمارستانی درگیر کرونا درباره آن هشدار می‌دهند و از پر شدن فضای بیمارستان‌ها با بیماران کرونایی سخن می‌گویند.

دو نگرانی درباره واکسن

آنچه از وضعیت این روزهای ایران در مواجهه با کرونا تشریح شد، مطالبه واکسن را در میان افکار عمومی به یک اولویت تبدیل کرده و اگرچه دولتی‌ها، تحریم را مانع اصلی عدم کامیابی جمهوری اسلامی ایران برای واردات واکسن کرونا به میزان کافی معرفی می‌کنند، اما به گفته خودشان فضایی را فراهم کرده‌اند که بخش خصوصی به واردات واکسن مبادرت کند. علاوه بر اظهارات چند باره حسن روحانی در هفته‌های اخیر در این زمینه، روز گذشته محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری نیز این موضوع را تایید کرد و گفت: رئیس جمهوری اجازه داد شرکت‌های خصوصی و بیمارستان‌ها با ارز نیمایی واکسن بیاورند.

البته برخی خبرها از برخی نقاط ایران از جمله آبادان و علی‌آباد کتول مبنی‌بر رعایت نشدن اولویت‌ها در تزریق واکسن کرونا، نگرانی‌هایی را در «توزیع ناعادلانه واکسن» ایجاد کرده است. در کنار این نگرانی، اعطای مجوز واردات واکسن به بخش خصوصی نیز نگرانی دیگری را در این زمینه به وجود آورده و آن در اولویت قرار گرفتن افرادی است که قدرت خرید این دسته از واکسن‌ها را از شرکت‌های خصوصی دارند. به بیانی دیگر، پولی شدن واکسن کرونا و تغییر اولویت‌ها بر مبنای قدرت خرید افراد، دومین نگرانی بخشی از جامعه در زمینه واکسن کرونا است.

البته کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در آخرین اظهارات خود اعلام کرده است که توزیع واکسن «عادلانه» و «رایگان» است. سخنگوی سازمان غذا و دارو درخصوص توزیع واکسن کرونا تاکید کرد که همه چیز براساس سند ملی که شورای عالی اخلاق پزشکی تصویب کرده است، پیش خواهد رفت. به  گزارش «ایلنا» جهانپور با اشاره به موضوع پولی شدن واکسن کرونا برای افراد خارج از اولویت که اتاق بازرگانی قیمت آن را بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان اعلام کرده، گفت: قطعا وزارت بهداشت این کار را نخواهد کرد، مسیر ما مشخص است و اینها موضوعات جدیدی در رابطه با واکسیناسیون، مثلا واکسیناسیون توده‌ا‌ی و حجیم نیست. او افزود: همه چیز براساس سند ملی که شورای عالی اخلاق پزشکی تصویب کرد پیش خواهد رفت. به تاکید او، واکسن به شکل عادلانه، رایگان و مطابق اولویت‌ها در وزارت بهداشت توزیع خواهد شد و وزارت بهداشت چیزی جز این نخواهد داشت.

ورود ششمین محموله «اسپوتنیک‌وی»

در گیر و دار نگرانی‌هایی که در ایران درباره واکسن کرونا وجود دارد، روز پنج‌شنبه، ششمین محموله واکسن کرونای روسی اسپوتنیک‌وی نیز وارد کشور شد. به گزارش «ایسنا» این محموله شامل ۱۰۰ هزار دز واکسن روسی اسپوتنیک‌وی است. براساس اعلام سید حیدر محمدی مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، پیش از این ۵۲۰ هزار دز اسپوتنیک‌وی وارد کشور شده بود.

تولید مشترک «اسپوتنیک‌وی»  

از سوی دیگر، سعید نمکی وزیر بهداشت از تولید مشترک واکسن اسپوتنیک وی با روسیه در استان البرز خبر داد و تاکید کرد سایر واکسن‌های تولید داخلی نیز کارهایشان در حال انجام است و ما از خرداد به بعد یکی از تولیدکنندگان بسیار خوب از نظر واکسن کرونا در جهان می‌شویم.

همچنین کیانوش جهانپور نیز اعلام کرد که واکسن «اسپوتنیک وی» ساخت ایران تا پایان بهار در دسترس قرار می‌گیرد. به گفته این مقام وزارت بهداشت، فناوری تولید این واکسن مربوط به روسیه است و شرکت روسی امکانات خطوط تولید سه شرکت ایرانی را تایید کرده است.

میزان واکسن تزریق شده

آمارهای اعلامی وزارت بهداشت نشان می‌دهد که تاکنون ۷۱۸ هزار و ۵۱۰ دز واکسن کرونا شامل واکسن‌های اسپوتنیک وی، سینوفارم، کوواکسین و آسترازنکا در دو نوبت اول و دوم در کشور تزریق شده است. براساس آنچه  کیانوش جهانپور درباره جزئیات این آمار اعلام کرده، تاکنون ۲۷۰ هزار و ۵۶۷ دز واکسن «اسپوتنیک وی» ساخت روسیه در نوبت اول و ۱۴۳ هزار و ۵۵۰ دز در نوبت دوم تزریق شده است. همچنین ۸۱ هزار و ۹۱۴ د‌ز واکسن سینوفارم چینی در نوبت اول و هفت هزار و ۵۰۶ د‌ز از این واکسن در نوبت دوم تزریق شده است. تعداد ۵۶ هزار و ۶۷ د‌ز واکسن کوواکسین هندی در نوبت اول و سه هزار و ۶۴۴ د‌ز از این واکسن در نوبت دوم تزریق شده است. همچنین ۱۵۵ هزار و ۲۶۲ د‌ز واکسن آسترازنکا ساخت کره‌جنوبی در نوبت اول تزریق شده است.

بر این اساس، ۵۶۳ هزار و ۸۱۰ د‌ز واکسن کرونا در نوبت اول و ۱۵۴ هزار و ۷۰۰ د‌ز در نوبت دوم تزریق شده است و به این ترتیب، در مجموع دو نوبت اول و دوم، تاکنون ۷۱۸ هزار و ۵۱۰ د‌ز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است. ایران واکسیناسیون کرونا را از روز ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ آغاز کرده است.