درهمین راستا روز گذشته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت بر اهمیت واکسیناسیون نوبت سوم و تاثیر آن بر مهار سویه اومیکرون تاکید کرد و گفت: تزریق نوبت سوم واکسن ایمنی بدن در برابر ویروس کرونا را به ۹۰ درصد می‌رساند.

به گزارش «ایسنا»، محمد‌مهدی گویا گفت: واکسیناسیون نوبت سوم مکمل واکسیناسیون دو نوبت قبلی است و برای همه مردم عزیز کشورمان الزامی است که نوبت سوم واکسن کرونا را تزریق کنند. گویا با بیان اینکه سویه اومیکرون قابلیت سرایت بسیار بالاتری از سویه‌های قبلی دارد، گفت: وقتی ویروس وارد کشوری می‌شود شاخصی را برای قابلیت سرایت آن اندازه می‌گیرند که آن شاخص زمان دو برابر شدن تعداد مبتلایان به ویروس است. این شاخص، یعنی دو برابر شدنِ مبتلایان در سویه اومیکرون طی دو روز اتفاق می‌افتد.

وی با تاکید بر اینکه این شاخص نشانه بسیار نگران‌کننده‌ای از سرایت ویروس است، اظهار کرد: با توجه به آنچه تاکنون در رابطه با این ویروس مشاهده شده و کشورهایی که به سرعت یکی پس از دیگری موارد ابتلای به این ویروس را گزارش می‌کنند از جمله کشورهای همسایه ما مثل ترکیه، پاکستان، امارات و عمان انتظار داریم مردم عزیزمان پروتکل‌های بهداشتی را این‌بار با حساسیت بیشتری رعایت کنند و از این مهم‌تر اینکه واکسیناسیون نوبت سوم را جدی بگیرند. از سوی دیگر حمید‌رضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری کرونا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با تاکید بر تزریق واکسن برای مقابله با ‌سویه‌های جدید کرونا اظهار کرد: توصیه می‌کنیم مردم هر واکسنی که سازمان غذا و دارو تایید کرده و در سبد واکسن کشور به عنوان دز بوستر در اختیار مراکز تزریق واکسیناسیون قرار دارد از آن استفاده کنند. همزمان سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز هشدار داده است که سویه جدید کروناویروس موسوم به اومیکرون با سرعت قابل توجهی رو به گسترش است. به گزارش «ایسنا»، سازمان جهانی بهداشت با هشدار نسبت به گسترش سریع سویه اومیکرون در جهان اعلام کرد: مواردی از ابتلا به این سویه جهش یافته در ۷۷ کشور تایید شده است.  ‌تدروس آدهانوم، دبیر کل سازمان جهانی بهداشت با بیان اینکه به احتمال زیاد موارد دیگری از ابتلا به سویه اومیکرون در جهان وجود دارد که هنوز شناسایی نشده‌اند، گفت: اقدامات کافی برای مقابله با این سویه انجام نگرفته است. وی اظهار کرد: حتی اگر سویه اومیکرون کمتر باعث بروز نوع شدید بیماری شود، افزایش آمار مبتلایان می‌تواند بار مضاعفی بر نظام سلامت باشد. سویه اومیکرون نخستین بار در ماه نوامبر در آفریقای جنوبی شناسایی شد و از آن زمان شمار مبتلایان بیماری کووید-‌۱۹ در این کشور روند افزایشی پیدا کرده است.

  دستورالعمل برگزاری مراسم ایام فاطمیه

در کنار این هشدارها، معاونت بهداشت وزارت بهداشت، دستورالعمل بهداشتی برگزاری مراسم ایام فاطمیه سال ۱۴۰۰ را برای اجرا و نظارت به دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ کرد که براساس آن برگزاری مراسم در مساجد و مکان‌های عمومی در اولویت قرار دارد. همچنین مساجد و هیات‌ها ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند و استفاده از فضای باز مساجد و شبستان‌ها، جهت انجام مراسم، با رعایت دستورالعمل‌ها در صورت مساعد بودن هوا در اولویت است. برای متولیان و خدمات‌دهندگان در مساجد و مکان‌های فرهنگی و اجتماعی داشتن کارت واکسن با QR کد از سامانه هوشمند و در وضعیت قرنطینه نبودن بیماری نیز الزامی است.

  الزامی شدن کارت واکسن برای دریافت خدمات

 از سوی دیگر محسن فرهادی، معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به طرح مدیریت هوشمند کرونا از الزامی شدن کارت واکسن برای دریافت خدمات اداری خبر داد. به گزارش «ایلنا»، به گفته وی به تدریج خدمت‌گیرنده و ارباب رجوع نیز باید با واکسن وارد شوند، یعنی کارت واکسن را داشته باشند.

  ۱۱ استان بدون فوتی

در همین حال بر اساس اعلام وزارت بهداشت، طی ۲۴ ساعت گذشته ۵۲ نفر دیگر بر اثر ابتلا به کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و این در حالی است که در این بازه زمانی هیچ مورد فوتی در ۱۱ استان کشور شامل سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، سمنان، بوشهر، ایلام، هرمزگان، مرکزی، اردبیل، قم، گلستان و کرمانشاه، گزارش نشده است. مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور نیز به ۱۱۱ میلیون و ۸۸۱ هزار و ۹۱۴ دز رسید.