آغاز جریمه واکسن‌نزده‌ها از فردا

همان زمان کارشناسان نسبت به بازگشت مجدد شهرهای قرمز هشدار دادند و عجله دولت را برای بازگشایی‌ها و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی که به زیر ۴۷درصد رسیده است، از جمله مهم‌ترین عوامل بازگشت وضعیت قرمز اعلام کردند. «دنیای‌اقتصاد» هم در گزارشی ضمن اشاره به عوامل دخیل در بازگشت به وضعیت قرمز، راه‌های عدم بازگشت به نقشه قرمز را بررسی کرده بود.

حالا تنها یک هفته پس ازآن هشدارها بر اساس آخرین رنگ‌بندی منتشرشده از شهرهای کشور، ۲ شهرستان طبس (خراسان جنوبی) و بهاباد (یزد) به علت افزایش روند بستری کرونا، مجددا در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفته‌اند. همچنین ۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۵۳ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۸۴ شهرستان نیز در وضعیت آبی قرار دارند.

این درحالی است که جمعه‌شب طبق گزارش وزارت بهداشت تهران و ۱۳شهر دیگر از جمله اراک، اردبیل، اصفهان، اهواز، ایلام، بندرعباس، تبریز، رشت، زاهدان، ساری، قم، کرج، گرگان و مشهد در وضعیت آبی قرار گرفته بودند. همچنین شهرستان‌های اشنویه، پیرانشهر (آذربایجان‌غربی)، فردوس، نهبندان (خراسان‌جنوبی)، بردسکن (خراسان‌رضوی)، طارم (زنجان)، کوار (فارس)، سیرجان (کرمان) و بافق (یزد) در وضعیت نارنجی قرار داشتند.

ازهمین رو روز گذشته ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن بررسی گزارش‌های جداگانه‌ای از وضعیت کرونا در ایران و جهان و شیوع سویه جدید اومیکرون تاکید کرد: تنها راه مصون ماندن از موج جدید کرونا، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، پیشگیری و نظارت جدی است.

به گزارش «ایسنا» رئیسی با قدردانی از همه دست‌اندرکاران مقابله با کرونا به‌ویژه کادر بهداشت و درمان اظهار کرد: کاهش میزان ابتلا به کرونا و پایدار ماندن شرایط موجود، نیازمند توجه به اجرای شیوه‌‌نامه‌های بهداشتی و حساسیت در رعایت اصول پیشگیری است.

رئیسی همچنین نظارت دقیق و هوشمند بر بازگشایی مدارس، ادارات و کسب‌وکارها را برای رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی برای صیانت از جان مردم ضروری دانست. وی بر اهمیت کنترل تردد از مرزهای زمینی، هوایی و دریایی و جدیت در اعمال قرنطینه برای موارد مشکوک نیز تاکید کرد.

  هشدار درباره بازگشایی‌ها

درهمین حال هشدارهای وزارت بهداشت درباره ورود ویروس جدید کرونا به کشور، همچنان ادامه دارد. در همین ارتباط علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: در شرایطی که سویه نگران‌کننده جدیدی به نام اومیکرون شناسایی شده، بازگشایی‌های همزمان مقداری خطرناک است و می‌تواند منجر به گسترش بیماری شود. به گزارش «ایسنا» ناجی گفت: توصیه سازمان جهانی بهداشت بر این است که درست است که در خلأ اطلاعاتی در زمینه اومیکرون به سر می‌بریم، ‌اما یکسری توصیه‌ها مانند پایش بیشتر در کشورها، تاکید مجدد بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی شامل ماسک زدن، حفظ فاصله اجتماعی، عدم ورود به تجمعات و قوانین درست و بررسی مبادی ورودی اعم از هوایی، زمینی و دریایی بسیار مهم است و باید بیش از پیش انجام شوند.

این هشدارهادرحالی مطرح می شود که پس از اعلام شیوع اومیکرون درآفریقای جنوبی این کشور به لیست کشورهای پرمبتلا پیوسته است. بر اساس گزارش‌ها، مجموع مبتلایان به بیماری «کووید-۱۹» در جهان تاکنون به ۲۶۵میلیون و ۲۱۱هزار و ۵ نفر رسیده، مرگ ۵میلیون و ۲۵۸هزار و ۸۰۱ نفر بر اثر این بیماری تایید شده و همچنین ۲۳۹میلیون و یک‌هزار و ۴۷ نفر از مبتلایان نیز بهبود یافته‌اند. درهمین حال هرچند هنوز مشخص نیست که سویه جدید کرونا تا چه میزان موجب افزایش مرگ‌های کرونایی می‌شود، اما سازمان جهانی بهداشت درباره شیوع گونه جدید کرونا در دنیا هشدار داده است. به اعتقاد این سازمان،  اومیکرون به زودی به سویه غالب کرونا درجهان تبدیل می‌شود.

  جزئیات سیستم کنترل هوشمندکرونا

اما در شرایطی که گونه جدید کرونا درحال پیشروی است، قراراست از روز دوشنبه سیستم کنترل هوشمند کرونا اجرایی شود که براساس آن محدودیت و جریمه برای افرادی که واکسینه نشدند در شهرهای قرمز و نارنجی اعمال می‌شود و از سوی دیگر افراد مبتلا حتی اجازه سفرهای درون‌شهری با خودروهای شخصی خودشان را هم نخواهند داشت. به گزارش «ایسنا» رضا نفیسی، رئیس مرکز تدوین مقررات ایمنی حمل‌ونقل پدافند غیرعامل و مدیریت بحران وزارت راه و شهرسازی در این خصوص گفت: اگر سویه جدید کرونا در کشور گسترش پیدا کند، مسلما محدودیت‌های کرونایی درباره سفرهای داخلی تغییر خواهد کرد و سخت‌گیرانه‌تر می‌شود. اساسا سیستم هوشمند کنترل کرونا بر همین مبنا عمل می‌کند. وی افزود: در سیستم جدید کنترل هوشمند کرونا افرادی که واکسن نزده باشند به محض ورود به شهرها و استان‌های نارنجی و قرمز جریمه خواهند شد و بر این اساس جریمه‌ها اعمال می‌شود. پروتکل‌های بهداشتی که پیش از این برای شهرهای قرمز، نارنجی، زرد و آبی اجرایی می‌شد، تغییری نکرده اما هوشمند شده و برای افراد واکسینه‌نشده و مبتلا اجرایی خواهد شد.

این مقام مسوول ادامه داد: افرادی که در شرایط کرونایی قرار گرفتند و پاسخ تست کرونای آنها مثبت شده است، پروتکل‌ها سخت‌گیرانه‌تر از افراد واکسینه نشده‌ها برایشان اجرایی می‌شود؛ به‌گونه‌ای‌که اجازه خروج از منزل حتی با خودروهای شخصی هم ندارند و باید در قرنطینه بمانند و در سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری جریمه خواهند شد. نفیسی گفت: در این شرایط افراد مبتلا به کرونا رصد می‌شوند و اجازه رفتن به سر کار را ندارند و اگر ترددی داشته باشند به معنای ترک غیرقانونی قرنطینه تلقی می‌شود و جریمه خواهند شد.

  کاهش مجدد مرگ‌های کرونایی

در این میان اگرچه نقشه کرونایی کشور از رنگ آبی و زرد هفته گذشته خارج شده است، اما نکته امیدوارکننده کاهش مجدد آمار جان‌باختگان کروناست. روز گذشته نیز ۵۸ نفر به‌دلیل ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند. همچنین دراین بازه زمانی ۲ هزار و ۱۵۷ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۶۴۹ نفر از آنها بستری شدند. ۳هزار و ۲۷۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹نیز در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. ازسوی دیگر در شبانه‌روز گذشته، ۱۹ استان کشور مرگ‌ومیر صفر و یک داشته‌اند.تلفات روزانه کرونا یکم آذر ماه و پس از ۲۳۴ روز دورقمی شد و به ۹۷ نفر رسید. همچنین روز پنج‌شنبه ۱۱آذر ماه تعداد تلفات روزانه کرونا ۷۶ نفر یعنی پایین‌ترین رقم پس از عبور خیز پنجم کرونا از کشور رسید.

خیز پنجم و مرگبار کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد، رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا در کشور رسید.

  میزان واکسن‌های تزریق‌شده

 ازسوی دیگر بر اساس اعلام وزارت بهداشت، تاکنون ۵۷میلیون و ۹۹۳هزار و ۵۴۷ نفر دز اول، ۴۷میلیون و ۹۲۹هزار و ۱۷۱ نفر دز دوم و یک‌میلیون و ۲۲۰ هزار و ۴۳۹ نفر دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و مجموع واکسن‌های تزریق‌شده در کشور به ۱۰۷میلیون و ۱۴۳هزار و ۱۵۷دز رسیده است. طی شبانه‌روز گذشته نیز ۲۷۵هزار و ۵۶۲دز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

  استان‌های صدرنشین واکسیناسیون

همچنین گزارش وزارت بهداشت از پوشش واکسیناسیون کرونا در استان‌های مختلف کشور نشان می‌دهد که خراسان شمالی، گیلان، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، مازندران، مرکزی و هرمزگان با پوشش واکسیناسیون بالای ۹۰درصد در صدر جدول واکسیناسیون کشور قرار دارند.

  پرهیز از واکسیناسیون کودکان زیر ۱۲سال

درکنار تزریق دز سوم واکسن کرونا، روز گذشته ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه نباید کمبود واکسن در کشور وجود داشته باشد، گفت: با توجه به افزایش تولید واکسن داخلی و تامین واکسن های وارداتی پیش‌بینی‌های لازم انجام شود تا حتی با تزریق دز سوم، کمبودی در این زمینه در کشور وجود نداشته باشد.

به گزارش «ایسنا» رئیسی با تاکید بر پرهیز از واکسیناسیون کودکان زیر۱۲ سال تصریح کرد: تا زمانی که کار پژوهشی و علمی دقیقی در این زمینه انجام نشده و اتقان حاصل نشده است، نباید این کار انجام شود و دولت به‌عنوان مجری قطعا از امور مشکوک و تجربه‌نشده، در بخش‌های مختلف به‌ویژه حوزه سلامت و اقتصاد پرهیز خواهد کرد.