بهرام عین‌اللهی با بیان اینکه پنج‌شنبه درباره جهش جدید ویروس در آفریقای جنوبی اعلام شد، گفت: خیلی باید مراقب باشیم، اما باز هم احتمال ورود ویروس وجود دارد و با انجام واکسن کار تمام شده نیست. به گزارش «ایسنا» وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه هنوز موردی از سویه اومیکرون ‌کرونا در کشور شناسایی نشده است، در عین حال از افرادی که هنوز برای واکسیناسیون علیه این بیماری اقدام نکرده‌اند، خواست که سریع‌تر برای واکسیناسیون مراجعه کنند. همچنین فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران نسبت به احتمال ورود سویه جدید کرونا به کشور از طریق پروازهای غیرمستقیم هشدار داد.

  نگرانی از پروازهای غیرمستقیم

به گزارش «ایسنا»، علیرضا زالی گفت: نگرانی ما باید پروازهای غیرمستقیم از آفریقا باشد؛ چون خیلی از افرادی که وارد کشور می‌شوند ممکن است از مبدا امارات یا کشورهایی باشند که پروازهای کانکتینگ دارند. در همین حال روز گذشته ورود مستقیم و غیرمستقیم کلیه مسافرین غیر‌ایرانی از مبادی هر کدام از کشور‌های جنوب آفریقا به کشورمان تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

  تصویب دز بوستر برای سنین ۱۸ تا ۶۰ سال

از سوی دیگر حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری ستاد مقابله با کرونا در گفت‌وگو با «ایسنا» ضمن اشاره به این سویه جدید گفت: نگرانی آن است که ممکن است نوع جدید و جهش یافته ویروس باعث به وجود آمدن پیک‌هایی در کشورهای مختلف و از جمله کشور ما شود.

وی افزود: همچنین با توجه به نگرانی از سویه جدید کرونا (اومیکرون) در جلسه روز گذشته کمیته علمی مقرر شد به جهت اینکه زمان را از دست ندهیم، با برنامه‌ریزی معاونت بهداشت وزارت بهداشت و مرکز پیشگیری به صورت لایه‌لایه برای سنین زیر ۶۰ سال و بالای ۱۸ سال دز بوستر یا یادآوری تزریق شود.

  ذخیره ۵۰ روزه واکسن کرونا در کشور

همچنین کمال حیدری، معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به ۳۲ جهش در سویه «اومیکرون» کرونا و سرعت بیماری‌زایی آن، در عین حال بر لزوم واکسیناسیون علیه این بیماری در واکسن‌نزده‌ها تاکید کرد و گفت: اکنون همه انواع واکسن در کشور موجود است و ذخیره ۵۰ روز آینده را هم داریم. همچنین به گزارش «ایرنا» وی سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور را نگران‌کننده دانست و گفت: با توجه به جهش جدید ویروس کرونا در آفریقای جنوبی (اومیکرون) قرنطینه‌های مرزی فعال‌تر شدند. براساس گزارش‌ها سویه جدید اومیکرون ویروس کرونا منجر به ابتلا به کرونای خفیف و بدون علائم شدید می‌شود. ا‌ین بیماری خفیف با علائمی مانند دردهای عضلانی و احساس خستگی به مدت یک یا ۲ روز همراه است و تاکنون افراد مبتلا کمبود چشایی یا بویایی را گزارش نکردند. البته مبتلایان ممکن است سرفه خفیف داشته باشند. همزمان وزارت بهداشت میانگین درصد رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی ۸۳/ ۴۷ درصد و درصد استفاده از ماسک را بیش از ۴۹ درصد اعلام کرده است، اعدادی که برای پیشگیری از بروز موج ششم کرونا چندان کافی به نظر نمی‌آیند.

  ثبت ۵ استان بدون فوتی در ۲۴ ساعت گذشته

همچنین در خبری دیگر به نقل از روابط‌عمومی وزارت بهداشت در شبانه‌روز گذشته ۸۰ بیمار کرونا در کشور جان خود را از دست دادند و ۳هزار و ۷۸۱ بیمار مبتلا به کووید نیز شناسایی شدند. براساس این گزارش از این تعداد ۶۴۹ نفر نیز بستری شدند. از سوی دیگر در شبانه‌روز گذشته، ۵ استان کشور هیچ موردی از مرگ‌ومیر بیماران کرونایی نداشته‌اند، در ۲۲ استان بین یک تا ۵ مورد و در ۴ استان نیز بین ۵ تا ۹ مورد مرگ‌و‌میر ثبت شده است. در همین حال تا کنون ۵۷ میلیون و ۴۰۸ هزار و ۴۶ نفر دز اول، ۴۶ میلیون و ۵۱۰ هزار و ۳۹۵ نفر دز دوم و ۹۶۷ هزار و ۹۳۱ نفر نیز دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور نیز به ۱۰۴ میلیون و ۸۸۶ هزار و ۳۷۲ دز رسیده است.